Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, June 20, 2012

OPAH DAN YONG TURKI YANG POWERRR!!!

Kat memana pun kita lepak, berzikirlah - Tazkirah dari Tom Cat Karadeniz.


Assalamualaikum dan Salam Ceria,

Dulu penah buat entry pasa kaum Yong Turki ni gagah-gagah belaka kan. OK, teman nak share lagi imej-imej yg ada teman petik dr pelbagai sumber dr FB Karadeniz atau Laut Hitam ni.

Memola dulu penah teman kabor kat Mertua teman, "Anne...rehatlah. Anne dah tua. Mak saya lagi tua, tapi dah lama dia berehat..."
Ropanya istilah rehat tak mandang dlm kamus Yong-Yong Turki!
Pepanda jer teman nak nasihatkan deme.
Tapi kesian sebenornyer!


Adeiiiii letihhhhh!

Errr cer kome perati renda tudung Opah ni, tu pasti yg dikait sendiri!


Opah-Opah Karadeniz di negeri Trabzon atau Rize.

Balik koje bawok kayu api pulak.
Deme ni sebaya Mertua teman.
Gi koje bawok bekal tu sbb deme koje dari pagi sampa petang tak balik kalau ladang/kebun deme jauh dr rumoh.



Badan dah lipat tiga masih ke kebun, siap bawok beliung.
Sapa mengapak?
Dia ler...ingat sapa?



Ni yg bekoje di ladang teh.
Pekerja atau orang kampong di kampong Mr T tak bawok bakui cam gini.



Deme sayang bebenor hewan deme.
Siap nunggu dan berkipeh!



Inek
(lembu) kena bawok gi makan.



Kalau dah abih koje balik rumoh bukan buleh melenggang-kangkong. Mesti ada yg deme usung, tak kayu...daun kayu!



Adeeiiii kesian kalau nengok deme ni buat koje.
Cer bayangkan mok atau opah kome cenggini, mau nitih ayor mater! Patut ler Mertua teman selalu gaduh sakit belakang. Masa memuda dulu ini ler koje dia (dia udoh 77 tahun, Mak teman kat Perok udoh 82 tahun tp takde sakit badann atau bisa-bisa tulang, cuma sakit sebelah lutut jer).



Ni lazimnya koje Yong-Yong di Turki - bawok inek-inek ke tempat meragut, kekadang 2-4 km dari rumoh!
Tu namanya Jalan-jalan Cari Makan yg sebenor!



Opah Powerrrrrr!
Kita buleh?



Buat apa sabit tu, Teyzey?
Potong rumput ler!
Hmmm, ingatkan nak potong pala!



Hah...lawor tak tudung Opah yg kaler-kaler ni?
Lawor ler, kalau hilang senang carik!
Panda Opah!



Udoh koje di kebun, niaga ler pulak.
Anak dara ikut mok jual daun panjar yg pahit tu.
Direbuih sampa empuk, campor jagung.
Nanti makan dgn roti jagung!



Nampok Opah ni bawok sabit, tak sapa berani kaco!
Kolay Gelsin, Teyze!
Kome kalau nampak orang Turki buat koje, sebut "Kolay Gelsin" taw, bermaksud "Semoga dipermudahkan!"
Itu ucapan lazim deme.



Opah Malaya?
Ehhh kuat jugak.
Kuat nyongket!



Main dengan cucu sedara (si Mursel)...



...dengan cucu tiri (si Ucup)...



...gentel-gentel hazelnut (di beranda rumoh Mertua).
Penat tuhhh...phewwww!


Makan-makan.

Tepung jagung kasor di tumih dgn butter kampong dan dicampor keju...berminyak-minyak!
Nanti colik dgn roti biasa.


Nilah ropa roti jagung.
Makan dengan bubur sayur panjar.



2 jenih roti - yg macam kapei tu pide, ada inti sayur, keju atau dagin. Dan yg macam ideli tu, pas dibakor deme boh dlm bekas ada butter, bagi berminyak sikit.
Meh siat sikit rase...

51 comments:

  1. Assalamualaikum kak..

    Hehhe..kesian opah Malaya, gentel-gentel hazelnut, penat tu!.

    Anyway gagah betullah nenek2 ni, tabik spring ummi. Ummi kalau boleh tolong tang gentel2 hazelnut tu je kot,hik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumSalam Yong Ummi,

      Ehhh beribu-ribu bijik tu, mana tak penat!

      Delete
  2. ...tabik spring dng diorang ni...pernah tengok program tv Dr.Oz mengatakan bahawa masyarakat di sebelah laut hitam ni berumur panjang...mungkin ini salah satu penyebabnya...ye tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, selain dr kuat bekoje, diet deme...deme makan banyak sayuran dan kekacang yg deme sendiri tanam, organik gitu, daging deme kurang...dan kampong deme tak tercemar, bersih ayor dan udara!

      Delete
  3. salam kak yong
    memang kuat dan rajin diorang ni kan
    tengok le kebun diaorang
    luas saujana mata memandang:)
    tudung berkait tu nenek saya pernah pakai dulu..
    dia beli di mekah....mungkin made in turki kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,

      Kuat koje dan umur panjang!

      Tentu tudung dr Turki tu sebab takkan Yong Arab nak buat, deme mana pandai kraftangan.

      Delete
  4. Mereka udah biasa keja berat, sebab tu bila umo dah banyak tak bleh berhenti.. nnti they all kata penat.. bila buat kerja hilang rasa penat tu.. sama gak macam uwan di kampung acik..kalau gi umah anak di key el tak bleh lama dok teringat ayan dia leh, lembu lah.. kucing leh.. sama gak gi carikan rumput untuk bagi lembu makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Tulah org yg dah biasa koje, tak betah dok diam, nanti deme rasa sakit2 badan. Ada ke lagi Uwan?

      Delete
  5. hebat la makcik2 kat sano yer...kuat2 belaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      Ajernyer yaa...jangan buat memain dgn deme!

      Delete
  6. mmg kagumlah dgn makcik2 turki ni termasuk yong halime :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Tie,
      Nak kagum apa dgn akak ni, bukan panda atau larat bekoje, duduk main jaa!

      Delete
  7. Salam Yong Sepekan

    Kucing tuuuu...mau ajer dia belakon yer...
    hahaha...gelak betul tengok aksi dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Sekampong,
      Hewan deme cerodik!

      Delete
  8. Salam.. Sungguh kagum dengan kekuatan tenaga mereka untuk buat kerja2 berat tu.. Kalau saya, dah tergolek pengsan.. hehe :)

    Sedap menu2 kat atas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      betoi...pertama kali akak koje di ladang hazelnut, balik rumoh sakit2 peha dan pinggang sdd kerabat bukit!

      Delete
  9. salam yong halima..

    amboi..opah..tudung kaler maler ngalah trapik light...ekeeke...jangan marah naa opah...gurau!

    sebab dah biasa lasak dari muda kot yong2 turki ni sihat sampai ke tua...senaman berat kiranya tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti,
      Betoi weh...deme umur 4-5 tahun dah ikut mok pok gi kebun ladang satnika.

      Delete
  10. Mak aii yong..cuba yong risik risik jamu apa depa makan..lagi satu yong..mana perginya kaum adam..smuanya nenek jer..tok wan nya tak nampak rope pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nekcik,
      ohh dlm budaya deme tak mandang jamu-mamu, minyak urut, tongkat Ali, kacip Fatimah bagai. Deme cuma kuat makan sayuran dan bijiran, semua organik, minum ayor bukit setengah tu, makan hasil tenusu, hirup udara bersih dan berkoje sejak dr kecik! Kita semua bendak daging lantak!

      Delete
    2. Yg lelaki dan Tok Wan buat koje lain, sama berat dan banyak guna jentera.

      Delete
  11. Dah tergolek2 teman tergolak tengok gambar si makcik kipas lembu dia tu. Mmg kelas gitu.. elok nak habis gelak je bersambg lak ngan nenek yg kuat.... kuat nyongket... hahahhaa.. mmg lawak habis ayat2 akak ni..
    Tabik spring le ngan deme2 tu. teman rasa tak terbuat dah takat umur gini pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ayang,
      bukan rasa tapi memang kita tak terbuat walau separuh dari yg deme buat. Akak dah merasa koje 2 kali memetik dan urus penyediaan kacang hazel...teruk Babe!

      Delete
  12. Kagum2! Kat Mesia nie lelaki2 nya pun blom tentu gagah mcm tue (kecuali sayer :p) hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ali,
      Yaa tabik spring kat deme ni. Ehh ada yg lebih gagah dr lelaki kat Msia, no kidding!

      Delete
  13. Salam Yong,

    Inek tu takde bau kot, sbb tu boleh baring dekat2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      ater...kecik lagi, wangi ler! Cer kalau dah besor, tak kose dia dok dedekat!

      Delete
  14. HAHAHAHAHA klako le si kak yong ni menulis.. Senyum ke tlinga baca.. Jauh beza ye dorg ngan org kite? Dorang ni tak de plak slip disc2 ye mcm org mesia ni byk bebeno sakitnya.. Dorang ni sehat je.. Moga dorg sntiasa diberi kekuatan bg mencarik sesuap nasi ye dak? InsyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Beb,
      Tulis berat2 org tak lalu nak baca, kan kome letih balik dr koje, nak ler santai2. Font akak pun besor2, senang nak bace!
      Tulah, terlampow kuat koje sejak kecik, dah tua2 deme sakit2 tulang dan sendi, sakit lain tak de. Makanan deme sume baguih2, udara bersih, ayor bersih, cuma tulah deme buat koje berat2.

      Delete
  15. salam cikgu...
    kelakarle kucing tu..siap ade air teh lagi tu ;0
    agaknye kalau cikgu lagi lame kat sane cikgu pun kuat mcm dorang kot ;0..
    ce try...:)...nanti leh post kat blog tgk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amy,
      Mujur ayor teh, munkalu kucin tu minum ayor kepala rimo ker, kan melelong jalan!
      Takde cikgu jadi kuat Amy, dah terlewat! Deme umur 5-6 tahun dah mola koje ikut mok pok!

      Delete
  16. ..opah malaya mmg terbaeekkkk !! :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Intan,
      wahhh puji2 ni ada apa2 ke? Hazelnut dah abis, kena tunggu musim akan datang ya!

      Delete
  17. Bertuah dapat isteri turks, rajin belaka. Malu orang lelaki nak melepak kedai kopi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      kalau tak rajin kena umpat, tu yg terpaksa rajin!
      Tu pun yg lelaki suka gak lepak kat kedai cay, tapi lepas deme koje ler!

      Delete
  18. salam yong..opah2 sana sumer kuat2 belaka..dah le kuat, rajin plak. Opah malaya buat keghoje sambey posing...kira orait la tu!
    dah kalo sumer keghoje opah2 yg buat, yang atok2 buat apa plak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Farah,
      Ehhh bukan senang nak jaga cucu2 tu, deme ganaih he he he!
      Haa yg atok2 pun ada koje tapi seksyen lain, yg lebih berat dan guna jentera, cuma tak masuk gambor he he!

      Delete
  19. uikhhh gagah2 perkasa opah2 turkey ni yer..rajin pulok tu..kagumm teman

    hehe mencuit hati betul lah nengok opah baring2 kipeh2 sebelah inek tu..comei sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Tak tengok memang tak caya, memang kuat koje deme tu, dari pagi sampa petang, disiplin!

      Delete
  20. kuat sesunggohnya deme tu.. opah malaya pon kuat jugak.. nyongket pon guna tenaga kan.. bukan terbang mcm ultraman je.... tapi kat sana tak sepaneh sini, tu yg kalo kerja rasa tak cepat letih kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Mulan,
      Betoi, banyak tenaga akak gunakan nak gi nyongket-nyongket tuh!
      Yang ni pun betoi, coca yg tak bape panas buat koje tak seteruk kat Msia kot tapi koje dlm sejuk pun menyeksakan...kebas2 kaki tangan! Letih, letih jugak Yong Mulan!

      Delete
  21. Salam Yong..
    Kesian pulak tengok opah opah Turki ni kerja kuat..Tak ikut anak anak mereka duduk bandar ke?

    Gentel hazelnut tu nak buat apa Yong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      Memola akak tengok pun kesian, nak nangis sbb teringatkan kat Mak sendiri... Tapi deme ni dah biasa koje, kalau tak koje, kayu api tak berkerat, sayur tak bertanam, susu lembu tak berperah, makanan tak dijeruk/preserve...work, work all year round.
      Ha ha bukan gentel Yob, kupas kulit, nak bawak balik Malaya! 7 kilo akak bawak balik ari tu!

      Delete
  22. memang hebat lah...
    kita kan sini kalau dah tua tak larat dah nak buat keje...
    siap tdo dengan lembu lagi tu..

    errmmmm...penat sangat ke kak...ngopek hazelnut...
    hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ta,
      kat Malaya, bila mak dah sampai umur 50 tahun, kita kata, Mak takya keja, dok jer, buat ibadat. Sana deme tak rasa sian pun tengok mak atau opah deme koje, normal sebab semua org bekoje!
      Ehhh penat taw, main2 dgn hazelnut, beribu-ribu biji tuh nak layan!

      Delete
  23. teringin nok kawin lg yong.. awek turki maha ke belanje nye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      baguih, berterus terang!
      Kalau nak kawin anak dara deme kena bagi set perabut baru (ruang tamu, dapor dan bilik tidor), dan ntah2 apa lagi tak kurang US$30K, tu kuarga yg biasa-biasa, bukan middle-class pun. Boleh ke?

      Delete
  24. comel je kucing tu..

    kuat sungguh opah turki ni ye..nape opah turki ni tak suruh anak lelaki ke tolong depa...ke memang ni aktiviti yang depa suke..

    mesti seronok kan kak duduk desa camni...:) tengok gambar2 tenang je,,

    tengok gambar roti pulak terliur memanjang..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Kucing alim tuh!
      Orang lelaki/anak lelaki pun ada koje, takde sapa yg goyang kaki, sapa yg tak koje mmg nak kena hamput!
      Memang sonok tapi letih, Yong! Tak nafikan kampong deme memang cantik2 belaka!

      Delete
  25. ce check balik kot2 deme nie keturunan Badang. tapi mmg salute habis la kat diorang nie. kuat betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yana, yg betoi deme dulu keturunan Monggol, tu yg gagah perkasa macam Kublai Khan, Jenghis Khan tp bukan kerabat Shah Rukh Khan! He he he!

      Delete