Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, March 1, 2014

ERDOGAN DAN SKANDAL TAPE, BOLEH KE AK PARTI BERTAHAN....?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, pe kabor mengkome semua? Semoga semua sihat wal-afiat. Punyalah lama tak hapdet, sampai nak abis visa baru nak tulis balik. Yaa ampuuunnn!
Turki tengah sibut buat kempen pilihanraya majlis tempatan, bukan PRUlah. Jawatan datuk bandor, penghulu  segala kena buat PRK. Kempen deme meriah dgn rapat umum, kempen guna muzik dari bas-mini; dan bertumbuk di parlimen. Erdogan dan parti AK dia banyak skandal, terutama pasal skandal rasuah, rakaman perbualan kononnya antara dia dan anak lelaki dia. Erdogan kononnya suruh anak dia 'lupus' berbillion Lira; penutupan dersahane dll. Erdogan of coz nafikan, dia kata tape tu pelesu! Musuh dia ramai. Deme tak senang dengan usaha Islamisasi dia. Kome google ler kalau nak tau detail yaa...
Memola datang teman bawok adik si Timah ke Istanbul. 10 hari jadi turist guide. Jadi ler teman pelancong gak, bawok dia ke sana, ke mari tempat biasa pelancong nyongket kan... Merasa dia teman bawok dalam Masjid Baru (Yeni Camii) kat Eminonu ni. Masjid Biru pun di gi, siap posing wajib sana-sini!
Ni Masjid Baru masa kami gi waktu maghrib...Teman lazimnya tak suka solat dlm masjid besor-besor sebab ramai nar pelancong kuar-masuk, tapi kalau dah bertembung tu, masuk jugaklah.
Trip kali ni teman sempat gi tanah tinggi kat Kartalkaya, di Bolu (lepas si Timah balik Malaya). Gi sesama grup Indonesia, ada ler sebuah bas mini. Teman idok ler minat sangat nak main salji, sesaja nak jenjalan luor Istanbul sebab Mr T sibuk nak bawak jenjalan. Bolu ni kira macam Aspen Turki. Takyah kome gi Switzerland!
Sebelum si Timah balik, sempat teman bawok dia ziarah mertua dan kerabat di Kg Deredebi. Tido satu malam jer. Teman bawok dia gi sungai, tengok ladang dan makan buah berangan. Dengornya balik Malaysia, dia tak boleh makan ais! Punya penangan sejuk Turki tak hilang dekat 2 bulan! To be continued...

Thursday, October 31, 2013

Moh Nyongket Dari Kampong Deredebi ke Ladang Hazelnut, Turki!

Assalamualaikum dan Salam Hormat, pe kabor mengkome? Maaf lama tak update. Teman masih berkabung.Entry kali ni nak ngajak kome menyongket kampong - dari Kg Deredebi ke ladang kami di ataih bukit, dengan trakter! Nevin, biras teman tutup pintu gate sebelum naik trakter!
Nevin ni sepupu Mr T dan juga adik ipor dia. Sorang janda anak sorang, adik Mr T meninggal muda. Sejak tu Niven tak penah kawin dan duduk dgn mertua teman. Kuat koje dia nih!
Dari kampong ke ladang ataih bukit lebih kurang 25 minit naik trakter. Kena tempuh rumah-rumah jiran....
Melepasi salah satu kedai dlm kampong ni. Ada 2 buah kedai runcit jer.
Salah sebuah rumah jiran yg dekoratif....
Deme guna mesin utk buang kelopak hazelnut. Corong buang kulit dihala dijalan bagi rumah yg laman kecik. Nanti deme kumpui dan bakor kelopak ni.
Jalan ke bukit bengkang-bengkok. Ni dah naik ke ataih sikit, nampak Kampong Deredebi kat bawah....
Yang keliling kampong ni semua pokok hazelnut orang kampong! Pokok yg tinggi-tinggi pokok buah-buahan spt epal, pear, plum, berangan dan lain-lainlah!
Terbantut halfway. Ada eksiden. Sebuah lori terjelepuk tepi lereng, mujur bukan lereng belah kiri, belah kiri curam kebawah weehhh!!! Sib baik ada excavator Mr T (mesin penyodok tu) untuk tarik dia keluar!
Lepas 20 minit, berjaya kuarkan lori tu, kami sambung perjalanan. Pagi cerah dan nyaman. Jumpa salah sorang jiran kampong kat farmhouse dia, sembang-sembang kejap pot-pet, pot-pet!
Selain ladang hazelnut, sepanjang jalan penuh pokok-pokok buah termasuk pokok buah berangan. Tapi ni pokok epal yg sedang masak ranum!
Gambor ni tahun 2012 (summer). Sedang rancang metik hazelnut, masa ni cuti sekolah, orang kampong bawak anak-anak koje sama! Kira 6 km dari kampong nak sampai ladang kami ni...
Dah sampaiiiii.... dari jauh teman nampak mak mertua dah duduk ataih kacang, pilih dan buang batu! Lazimnya kami tido di Farmhouse tp malam sebelumnya Niven ajak turun kampong sebab nak jenguk lembu-lembu kesayangan.
Kekadang sedara mertua datang tengok kami. Deme pun ada ladang sendiri tapi sesaja nak ziarah. Bawak bebudak yg selalu buat kecoh main sana-sini! Bebudak ni cukup suka teman cakap Melayu, sbb deme tak faham!
Ok, koje, koje.... Selepas dimesin, kacang dijemur 3-4 ari supaya boleh simpan dan tak berkulat. Tahan 2 tahun taw. Pondok belakang tu tempat tinggal dulu-dulu sebelum Mr T bina Farmhouse.
Diakhiri dgn makanan! Ni ler kebab ori, daging lembu kot, teman lupa. Side dish semua free taw!

Saturday, September 14, 2013

Mr T Datang Malaya dan Aktiviti Sampingan di Ladang Hazelnut, Turkiye!

Assalamualaikum dan Salam Ceria, Pe kabor? Terima kasih bagi mengkome yg ziarah blog ni, dan yg follow. Maaf lama tak hapdet. Balik dari cuti raya, Mr T melompat dan menyongket ke Tanah Melayu pulak! Dah dekat 6 tahun tak datang Malaya taw!
Tahun lepas teman gi Turki musim paneh, sempat ler berkoje di ladang hazelnut mertua barang 2 minggu. Ni kira kumpulan kacang terakhir dijemur!
Penghujung musim metik, ada masa kami gi ngutip buah berangan dan sayuran yg deme tanam awal musim bunga. Ni salah 2 orang pekerja Kurdish kami, baru umur 10-11 tahun tapi dah tak sekolah.
Kaum Kurdish ni ramai dok belah timur Turki dekat Iraq dan Syria. Deme lazimnya koje seasonal metik hazelnut, kentang, bawang, buah zaitun di pelbagai wilayah. Tu yg ramai tak sekolah tinggi, nak cari duit jer...
Ladang hazlenut kuarga Mr T jumlah keseluran lebih korang 10 padang soccer. Lazimnya deme upah 15-17 org bangsa Kurdish ni.
Sebelum teman sampai deme dah tau teman nak datang, amatlah excitednya deme nak jumpa sorang Yabanci (foreigner) yg boleh speaking. Masa lunch kekadang teman usyar aktiviti masak Chef deme.
Makanan staple org Kurdish lebih macam menu org Arab...roti ala-ala capati, tapi deme makan dgn keju crumble. Selalu deme bagi teman sekeping ni, "Makan, makan...panas-panas sedap!" deme pelawa!
Teman bukan selalu tolong kutip hazelnut, ada masa teman berlegar sekitar Farmhouse...petik buah epal liar...
....anggur liar...
.....sayur-sayuran yg ditanam mertua dan biras si-Nevin dekat Farmhouse. Sayur-sayur disemai awal musim bunga, bila masuk musim panas boleh dipetik dan dimakan.
Lepas sebulan koje di ladang hazelnut, pekerja Kurdish balik ke wilayah deme di Diyarbakir. Ada yg gi cari koje lain di ladang buah, bawang, buah zaitun dll.
Habis musim hazelnut kami tak terus balik Kg Deredebi tapi sebaliknya susu-sasap dlm ladang dan utan kutip kacang walnut, buah berangan, sayur kacang fesule dan lain-lain.
Seminggu lepas hari raya puasa, Mr T datang Tanah Melayu. Teman pesan dulu bila abis kontrak di Iraq mai datang KL. 2 ari lepas dia mai, salah sorang rakan pekerja pun datang KL nak belajor BI! Jenuh gak kami bertiga jenjalan di Lembah Kelang Cuti-cuti Malaysia!
Satu pagi having kahvalti dgn anak sedara teman yg datang utk interview. Mr T suruh buat kahvalti yg molek-molek utk si Lina! First time Lina jumpa Uncle Turkiye dia!
Salah satu menu kahvalti pagi tu...roti dibuat base pizza dgn topping tomato, bawang, sucuk, salami Turki dan shitake, dan 4 jenis keju Istanbul...meh kome!

Tuesday, July 30, 2013

Aktiviti Musim Luruh di Kg Deredebi, Laut Hitam, Turki!

Assalamualaikum dan Salam Hormat, pe kabor? Lama tak jenguk blog teman...berhabuk dah! Teman sibuk layan housemate teman, Cik Titi (dari jenama Merpati). Pagi petang layan makan-minum dan salin alas dia. Pagi ni (Ramadhan ke 21), teman hangkut dia balik kampong di Parit...
Jam besor Parit, baru 2 tahun mula berfungsi. Kalau tak, jadi hiasan jer! Cat pun baru! Lazimnya teman balik kampong awal sebab nak posa di kampong dgn Mak pulak.
Asker-asker Perancis kawal sekitar Eiffel Tower. Teman pun sibuk nyongket. Kawan di Spain ngajak gi rumoh dia di Valladolid. So teman pun PM Mr T kat FB mintak izin nyongket Eropah. Dia kata, "That's good for you!" Pas tu kawan tu cakap lagi,"Jom jalang-jalang Paris dan Switzerland!" Pulak! Tanya lagi Mr T. "Pegilah...idak awak bosan dok rumoh!"
Biasa ler, gi tempat pelancong biasa pegi. Idok ler teman gemor sangat nyongket ke Eropah ni. Tapi tengok asker-asker Perancis sukaaaa! Switzerland cantik, tapi kat Turki pun banyak pemandangan ropa ni, cantik lagi adaaa!
Paling lama dok Speng, di Valladolid. Sempat posa 4 ari kat situ. Mak oiii kena bertohor 18 jam baru berbuka, dengan panasnyaaa! Balik Malaysia legaaaaa, berbuka kul 7.30 pm, kat Speng kul 9.45pm baru nak ifftar, adeeiiiii! Sabor jer!
Jom citer hei sedara-mara teman di Turki. Tahun lepas teman gi sana jatuh musim panaih sambung ke musim luruh. Lepas musim hazelnut, ada koje metik dan ngutip buah-buahan dan kekacang lain. Ikut mak mertua susup-sasap dalam ladang dan belukor.
Dalam outing 2-3 jam, dapat keme ngutip 2 guni buah dan kekacang berbagai ropa - hazelnut yg jatuh bersepah, kestane (berangan) dan ceviz (walnut) yg berkulit ijo tu...
Buang kulit ijo, ni ler ropa walnut tu. Kulit keras ni kena katok dgn hammer atau lesung ler. Tapi lelaki Turki laga dgn 2 biji dan pecahkan sebelah tangan deme jer. Ater tangan deme keras macam kayu!
Ni sedara Mr T, nama Salih. Dia panjat rumoh farmhouse lama, nak petik buoh anggur liar yg menjalor ataih atap tu.
Musim luruh banyak pokok buah mula masak ranum. Ni jenih epal ijo. Ni tangan gebu cucu sedara Mr T, si Omer.
Kalau nak kenal, nilah ropa buah berangan yg masih berkulit...tapi bulu deme ni tajam, kalau tercucuk jari memang sakit ler!
Musim luruh lepas deme kutip 2 bakui anggur buat sirap dan jus. Sirap deme masak lama sikit sampai likat, nanti makan masa kahvalti (sarapan), jus tu buat minum ler. Dapat berpuluh botoi gak!
Si Yusuf sedang buat spot check. "Ahhh yg ni lulus buat jus!" kata Yusuf.
Tahun lepas Hari raya Qurban jatuh dalam musim luruh. Tulah kali kedua teman merasa Raya Haji dgn kaum kerabat Mr T. Tapi Mr T tak mandang masa ni, dia koje di Basrah. Ni ler ropa sarapan Raya haji deme, yg spesel sikit nasi gulung dlm daun anggur, yg lain sama jer macam hari biasa. Tapi lepas solat raya, baru meriah semelih lembu dan makan sup dan lauk tumis lembu! Lelaki hensom tu anak-anak Mr T si Tahsin dan Alper, dan cucu-cucu si Yusuf dan Bahrican.