Moh Kite Follow Sesame...

Friday, October 2, 2015

SATU HARI JUMAAT DI ISTANBUL - MUBAREQ CUMA!



Assalamualaikum dan Salam Hormat, lama ehhh teman tak ke udara? Mesti sebab teman asyik menyongket. Memang puuunnn! Ni pun masih melepak di Pulau Penang Darul Condo. Nak lari dari jerubu kononnya. Ada yg dah sound kat teman..."Bila nak hapdet blog Yong?! Lama dah nunggu nih!" Arrr nak hapdet ler nih!
  Errrtu ngape Amca
(Pakcik) ni ketawa besor?

Lepas solat jumaat, ada hamba Allah yg belanja fresh lemonade. Ni kat luor salah satu masjid kecik yg terbina di celah-celah kedai di sekitar Eminonu. Tak jauh dari Misir Bazaar. Para jemaah pun berkerumun kat Amca ni. Dia sonok  tuang jus dlm plastic cup. Teman dgn muka tak malu pun tumpang dua kaki, minta satu cup. Sedaaappppp!

Satu hari jumaat yg lain teman gi shopping sekitar Grand Bazaar. Ni salah satu masjid yg agak besor sekitar Eminonu tu. Walaupun masa tu masih musim dingin, cuaca amat cerah hari tu. Dalam masjid dah sendat, jadi ada jemaah  terpaksa solat di laman masjid. Cer bayangkan kalau masa tu salji turun dgn lebat. Bersalji ler deme!


Sepanjang 3 bulan teman melangut masa winter trip tu, salji turun  dalam 3-4 kali round. 2 kali turun agak lebat sebab penangan tempias dari Siberia. Taman kami terletak atas bukit, jadi bila salji hok tebal turun, Basaksehir dah macam winter resort. Kekanak dan remaja ada bermacam idea nak main sliding. Tak payah deme gi Uludag atau Bolu nak main gelongsor kome. Kekadang teman lagut nengok deme main, tak kira siang atau malam. Sampai kul 11 malam teman dengor deme main!

Masa round pertama turun dlm bulan Disember, salji tak berapa lebat. Tapi cukup utk teman rakam sebagai kenangan dengan apartment kami yg dicat baru. Dulu warna biru muda. Yang ni bila teman nengok dah macam kek coklat.  Terus jadi lapor dibuatnya. Unit kami tingkat 2 nuu.

Round kedua dalam bulan Disemebr jugak salji lebat sikit. Rasanya masa tu hari Ahad, Mr T tak balik kampong sebab  gerenti jalan masuk kampong dia tak boleh dilalui. Dia pun tak ke mana, tapi paginya dia bersihkan kereta dia. kalau dia tak buat, jap gi anak-anak jiran akan kaut buat main snowball.

Dalam trip tu ada 2-3 kali teman balik kampong di Laut Hitam. Masa salji takde sonok jugak lepak di kampong sebab boleh keluor rumoh tengok sungai dan kebun. Satu peristiwa yg menarik, ada masa lembu-lembu Nevin tak bailk-balik sampai lebih 24 jam. Ni sebab deme keliru dengan cuaca dan waktu yg cepat gelap. Bila deme balik esoknya, Nevin punyalah suka dan pangge nama deme sekor-sekor, ada yg nama Ramazan, ada yg nama Fistig.

Bila nyongket-nyongket Istanbul ada masa teman cari barang yg susah nak dapat di Malaysia. Kali ni teman beli Turkish Coffee. Sebenornya deme tak tanam kopi pung. Tapi cara penyediaan buat kopi tu yg dipangge Turkish Coffee. Teman beli 1/2 kilo kopi Arabica campor Kopi Colombia. Masih ada banyak dlm peti ais teman ni, sbb teman kurang minum kopi. Di rumah Shah Alam teman bancuh dengan hazelnut. Sapa nak rasa meh datang rumoh! Err nak kenei jejaka Turki ni, wasap teman yek!

Akhir kata, seperti biasa moh kita layan Kuzu kebab. Kebab daging kamben, kegememaran teman.  Deme lazim bagi side-dish percuma, deme tak kedekut macam kat Malaysia. Semua nak caj! Nasi bulgur tu teman selalu bungkuih bagi burung makan sebab teman tak gemor.
Gurusuruz!

40 comments:

  1. Salam kak Yong, ada kat kg malaysia ker sekarang.....ginilah jerebu tak sudah2,
    dah kira masuk acara dalam kalender tahunan dah musim jerubu ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Nasa, ni kat rumah abang di Penang. Abang dgn isteri buat haji, akak tolong teman anak2 dia. Penang ujan jer selalu. Terima kasih singgah sini yaa.

      Delete
  2. apa khabor teman? free lemonade..sedap tuu..kt kolumpo ni jarang ada yg bagi free, air suam pun kena bayor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kabor baik Prof, Alhamdulillah terima kasih. Ajernya sedap jus tu, free pulak tu hihihi!

      Delete
  3. AssalamualaikumYong...

    dah dekat setahun tak berhapdet, harap2 lepas ni banyak le cerita dikongsikan ya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kakcik, dekat setahun ehh? Mak aii. Lambat nak update ni, cari gambor, susun cerita, naip, kekadang gambor tak susun ikut jalan citer. kena upload lain. Tu yg malas tu kekadang. Terima kasih rajin nyinggah.

      Delete
  4. apa khabar kak Halima...lama berhibenasi...dekat setahun . hampir nak masuk tahun baru pula...
    mana satu tangan kak halima ? yg gebu tu ke...?

    ReplyDelete
  5. Kabar baik Nieda, Alhamdulillah hihihi. Bukan hibernasi tapi halusinasi hihihi. Keja nyongket jer Yong. Mana ada gambor tangan akak kat situ hihihi. Akak amik gambor.

    ReplyDelete
  6. Assalam Yong... seronok singgah sini.. ceria aje ceritanya.. kesian lembu2 tu blurr nak balik umah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong, ahh memeang kekadang deme confuse, ada bulan cepat siang dan lambat malam, ada bulan cepat malam dan lambat siang. Tapi deme pandai balik sendiri.

      Delete
  7. tima kasih kak yong bg info tempoh hari. saya keistanbul oktober 2014. dok kat yenekapi. 2minngu, gi juga ke malayturk di haseki. nak gi lagi. balik mai umah dibaling

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2. Seronok ke ke Istanbul, berapa hari kat Istanbulnya?

      Delete
  8. askm tuan rumah ada ke...huii sawang bagai....pintu pon teman tak nampak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, ater ngape tak tolong kebeh sawang tu....

      Delete
  9. berkurun Kak Halima tenggelam..cheq tertunggu2 entri baru..nah akhirnya timbul dgn cerita yg best...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheq pung naik malu nak muncul sbb dah berabad tak lepak sini. Yaa ampuunnn Yong.

      Delete
  10. Wah...akhirnya ada cerita baru . Assalamualaikum

    ReplyDelete
  11. Wah...akhirnya ada cerita baru . Assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Cikgu...yaa akhirnya, dah jumpa jalan pulang!

      Delete
  12. assalamualaikum kak....lama nyer tak lepak kat sini..salji tu kan tetap melambai hati..adehhh..bile lah nak merasa main salji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, sementara nak sampai Istanbul, cer try Dubai, deme ada kompleks salji all year round!

      Delete
  13. Lamanya tak nyinggah umah yong. Best tengok gambor salji.
    Kat Lumut ni jerebu. Esok dan lusa sekolah tutup, tak yah ganti pulak tu. yahooo.....! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahooooo....tapi kalau bacaan masih tinggi macam mana tu cikgu?

      Delete
  14. ngapa lah lama beno sunyi nyer yong.... rindu baca kisah nyongket yong...
    rupenyer skrg kt penang yek... ptt lah senyap sunyi je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kononnya nak lari dari jerubu. Sekali Penang pun kena daa...tapi tak seteruk Lembah Klang. Maaf teman lama menyongket ke lain!

      Delete
  15. Assalamualaikum kak yong...blog pertama singgah selepas dah lama saya tak menulis,,hee..apa khabar kak..semoga akak sihat ..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong, kabor baik, Alhamdulillah!

      Delete
  16. Assalamualaikum yong apa kabor?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Tuan Tanah.
    Alhamdulillah.. awal tahun ni tu ari sempat kami ziarah Turki.
    Janji nak main salji kat Uludaq jer.. alih-alih DIA bagi kami salji sampai ke sudah.
    Seminggu.. rasa macam kejap sangat.. sebab tak sempat nak khatam semua muzium yang ada kat sana.
    Tiram bakar pun tak sempat nak rasa sebab ribut salji nyer pasal.

    - btw.. selamat kembali ke alam cyber.. rinduuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, Terima kasih. Aahh mungkin Shamsiah sampai time penangan Siberia tu. 2 kali datang yg lebat, memang teruk. Kalau nak ronda pusing rata, kena sebulan lepaknya Yong hehehe.

      Delete
  18. yahoo...kak yong kembali lagi terbaik leee rindu sangat nk ngadap coleteh k.yong

    ReplyDelete
  19. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum ,
    Saya sekeluarga (8 org) bercadang melancong secara sendiri tanpa melalui agent ke Turki. Adakah pengangkutan seperti bas mudah didapati di sana. Adakah "advisable" kami travel dengan bas mengelilingi turki.
    Tq
    faredalias@yahoo.com.sg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, maaf...akak baru baca ni. Kalau tak ikut agent, OK juga kalau sekitar Istanbul sbb network transportationnya bagus. Ada bas, tren dan tramway. Rajin2 tanya org hotel yaa, Kebayakan main tourist attractions sekitar 3-4 km from each other. manakala Blue Mosgue, Hagia Sopia, Muzium Topkapi dan Grand Bazar tu within walking distant jer. Bila nak bercuti tu?

      Delete
  21. Ada kat Penang ke Yong? Boleh le kita nyongket...
    Teman teringin nak minum kopi + hazelnut mike☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laa akak dah balik Shah Alam. Maaf baru bukak blog ari ni. Ni prof ke?

      Delete
  22. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete