Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, December 12, 2015

CORAT-CORET MUSIM DINGIN DI TURKI 2014.

Assalamaualaikum dan Salam sejahtera,...pe kabor mengkome? Baru ada masa nak hapdet. Last trip teman gi musim dingin. Biasa le... nak elak dari koje di ladang kalau gi musim panas!
Seperti biasa takde banyak koje di luor kita boleh lakukan melainkan berlonggok kat mutfag/dapor, berdiang, makan, minum, bergosip dan baring-baring. Ater...apa nak buat lagi kan?
Amca Selim/Uncle Selim pada Mr T tak sihat masa tu. Bini dia pun tak sihat. Jadi teman gi ziarah ler. Rumoh deme dekat jer, depan rumoh mertua teman. Ni amca bergambor dengan 2 org anak dia yg jugak dok berdekatan. Namun, amca dah meninggal dunia 2 bulan lepas sebab...dah ajal dia. Dia ada sakit lelah jugak. Innalillahiiwainnailaihirojiuun.
Dalam trip 2014/15 tu sempat teman gi ke daerah Kirkale, sempadan Turki-Greece dengan kawan org Melayu Ganu. Dia ada urusan imigresen. Nyongket ler keme nengok kampong orang kejap on the way tu. 
Kami nyinggah sebuah restoren kampong yg ada jual makanan biasa seperti roti dan kofte dan cay panas. Sementara tu kami sembang dengan orang kampong. Suami kawan yg sembang ler. Peramah orang kampong sini!
Dah 2 tahun tak jumpa Yusof. Tengok-tengok dah panjang. Dia tak berapa friendly dengan teman sebab dia tak berapa ingat. Dah ada adik baru perempuan. Kita nak tengok adik dia pun tak kasi...hmmmm. 
Winter lepas kami kena ribut salji yg agak teruk sebab tempias dari Siberia. Masa tu mak mertua teman datang ke Istanbul utk jumpa doktor pakar. Mujur kali ni apa yg teman masak (bukan menu Melayulah), dia makan. Dia duduk rumoh seminggu, teman suruh tengok TV. Apa nak buat lagi. Bila Mr T balik dari koje baru dia puas nyembang dalam Bahasa Turki sbb teman tak fasih bahasa deme. Kalau fasih pun teman pura-pura tak faham, heheheheh....
Lepas seminggu kami antor mertua balik Kg Deredebi. Jumpa Mursel lagi (jumpa Mursel kerap sebab dia rajin balik rumoh nenek dia). Mursel tetap ingat teman sebab tiap kali trip mesti jumpa dia. Yusof yg duduk bandar jauh lagi di Eregli kekadang tak bertembung dengan teman, jadi boleh miss! Mursel sekarang dah masuk kindie dan baru dapat adik perempuan!
Ni pemandangan kejiranan dekat apartment kami di Basaksehir. Sakan bebudak dan remaja main gelungsur salji masa tu. Tak payah ler deme gi ke kawasan resort di pergunungan nak main ski.  
Orang Kristian tak ramai di Turki, mungkin 1% jer kot. Dekat Mall dan shopping complex tak meriah buat ikon-ikon Krismas ni. Kalau ada pun deme anggap itu tanda nak masuk tahun baru. Banner Ucapan Krismas takde, yang ada ucapan Tahun Baru jer. 
Untuk jamu mata, pizza yg teman buat. Ni bukan menu Turki, ni teman buat sesuka hati yg Mr T suka makan. Mak mertua tak berapa nak makan sebab gigi tak kuat tapi dia seronok teman boleh masak bagi anak dia kenyang hahahah! Selama ni dia ingat anak dia kelaparan sebab teman tak tau masak menu Turki! Apa daaa mertuaku nih!

25 comments:

  1. Assalamu'alaikum Yong...

    Bila nak balik ke Turki? Nak ikut... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Kakcik....coming soon.

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. Uish best nye kome . Teman ni asyik travel solo je . Kalo kome ade join as group to travel again . Pls invite me yop/yong . By the way . seronok kome mengembare . Teman nok ngabih belajo january tahun depan n than teman travel . Ceghite kome best ! :D

    blog teman guna bhs inggeris sorry >_< - Syamsid Blog -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kome tu 'kamu semua'. Sebab akak ni lebih senior, pangge Yong. Teman ni bukan traveler Syamsid, ni balik kampong.

      Delete
  3. Asslamualaikum Kak Hajjah,

    hope bkn entry terakhir untuk tahun ni la ye..hhehe..comey je si mursel berposing ghope tu..yusof tu awatnya muka boring..huhu..
    Best la dpt nyongket ke sempadan Greece..
    kak nnti update lagi tau..bila dah sampei sanaaa..
    Al-Fatihah- Pakcik Selim..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hjh Asma, In Syaa Allah kalau tak segan, akak hapdet. Yusof tu tak ingat Helime Babab Anne dia, tu yg buat eksen tu!

      Delete
  4. Assalamualaikum Yong.
    Seronok baca cerita Yong.
    Ada masa.. update lagi ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Sham, In Syaa Allah bila tak berapa sibuk...hah macam sibuk nar! Thanks for dropping by!

      Delete
  5. Assalamualaikum . ..teman blogger akhir ada juga cerita dari saudara turki kita .

    ReplyDelete
  6. Assalam kak yong... seronok baca tau coretan psl turki dr kak yong...

    paling suke bab yg kene petik kacang tuh tp lama dh tak baca psl kak yong keje metik kacang2 lg

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..teringin benor nak ke sini...leh main salji

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum k yong.. lma x dngr citer. Yusof pon dh bsr. Comelnyer mursel... lebat salji ya... btl tu, x yah p jaoh2 nk main...hehe

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum k yong.. lma x dngr citer. Yusof pon dh bsr. Comelnyer mursel... lebat salji ya... btl tu, x yah p jaoh2 nk main...hehe

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Kak Ima.Ya Allah!Rindunya dengan kak Ima dan blog kebabom ni.Tak dapat gi Turki, dapat tengok dalam entry Kak Ima pun dah cukup dah.

    ReplyDelete
  11. Yong blh pm no fon tak.kita kt turki ni..ingat nak tnya yong lbh lnjut ttg istanbul.tq

    ReplyDelete
  12. Yong blh pm no fon tak.kita kt turki ni..ingat nak tnya yong lbh lnjut ttg istanbul.tq

    ReplyDelete
  13. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  14. Thank you for sharing in this article
    I can learn a lot and could also be a reference
    I hope to read the next your article updates

    [-] KLG

    ReplyDelete
  15. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete
  16. Оцените: индивидуалки Нижнего Новгорода не салон PrivatNNover Kalau ada pun deme anggap itu tanda nak masuk tahun baru. Banner Ucapan Krismas takde, yang ada ucapan Tahun Baru jer.
    Фото проституток. Страстная брюнетка, бывшая модель с миниатюрной фигурой с радостью встретит у себя в гостях импозантного, щедрого и галантного джентльмена, который любит отдыхать со вкусом и ценит женскую красоту! Я обладаю сногсшибательной красотой и невероятным шармом! Я уделю тебе каждую секундочку нашего времени! Сначала я доставлю тебе наслаждения своим упругим телом, а потом расслаблю с помощью минета! Я думаю, что ты уже готов позвонить мне! Бесстыдство порой скрывает стыд.

    ReplyDelete