Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, June 11, 2014

JOM TENGOK KOJE KAMPONG TURKI!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, pe kabor? Dalam tiap trip teman balik Turki, dalam 3 bulan tu, teman balik Kg Deredebi 2 atau 3 kali. Tiap kali tu mungkin lepak 3-5 hari gitu. Kekadang lebih dari seminggu. Penah duduk kampong ni sebulan masa Mr T koje luar Turki. Trip lepas teman landing di Istanbul dalam musim dingin, awal musim bunga baru balik Malaya. Gambor atas ni Amca atau Pak sedara Mr T dan yg bawak traktor tu biras dia si Nevin.

Trip balik kampong pertama di Laut Hitam ni pd bulan Disember. Bawak si Timah dari Kole Kugho tu. Pokok banyak yg tido, jadi botak tak berdaun. Salji round pertama dah lepas, ada sesikit belah tanah tinggi. Ni pokok tin depan rumoh Mak Mertua teman.
Dengan Timah kami duduk 2 malam, pastu balik Istanbul. Kemudian trip kedua teman datang sorang naik bas turun di bandar Akcakoca. Pastu ikut si Ilker ni masuk kampong. Ilker ni anak sedara Mr T. Anak-anak dia Mursel dan Omer.
Mertua teman dan Nevin ada bela 4-5 ekor lembu utk susu, yoghurt dan keju. Deme peroh susu tiap pagi dan petang. Teman selalu gak ikut nengok Nevin peroh susu, nengok jer ler. Nolong tak panda! Takut pegang lembu bebenornya! Yang belakang tu bangsal deme ler!
Musim dingin koje luor rumoh kurang. Kira relax ler sikit. Tapi koje dalam rumoh tak kurang. Sekali-sekala deme buat roti kampong, bakor dalam soba (oven tradisional) guna kayu api pokok hazelnut. Sekali bancuh, deme buat utk 2 loyang roti, satu besor, satu kecik.
Tak kira musim apa, lembu kena peroh, kena bagi makan, kena bawok gi padang. Tapi ni bukan lembu Nevin. Ntah lembu sapa masuk ladang hazelnut jiran!
Ahhh udah pun siap koy ekmek (roti kampong). Bila baru kuar dari oven, deme suka makan sepotong dua jap-jap tu sebab fresh dan panas.
Di musim dingin koje hazelnut tak mandang, tapi koje di kebun sayur tetap ada. Nevin kekadang tabur najis lembu buat baja. Adakalanya dia petik daun sirgan atau dalam Bahasa Jawanya thistle. Gatei kome kalau kena kulit!
Herba ni tak boleh makan mentah. Masa kutip tu kena pakai gloves taw. Bila dilambakkan ataih saprah tu, Nevin kutip buang kayu atau rumput-rampai tak guna.
Khasiat sirgan ni dia boleh mencegah kanser. Tapi dia tumbuh dalam musim bunga dan panas jer. Lazimnya deme buat masak macam ni, rebus sampai lembik dan likat sampai keluar lendir. Tabur sikit tepung jagung kasor. Rope dia dah rope muntoh kucin, rasa pun tak sedap mana. Kome kena makan 2-3 tahun baru tau nak appreciate!
Ni kahvalti atau sarapan di rumoh sedara mertua. Deme tau kami nak datang, deme masak roti bun berinti keju kampong, ada kentang goreng, keju putih yg digrill (yummy) selain side-dish yg biasa seperti buah zaitun, sirap buah dan madu. Begitu ler kisahnya buat kali ini!
Errr teman dah lama tak bagi hediyeh ehh. Dalam trip lepas teman beli berkilo batu permata semi-precious buat tasbih dan aksesori. Hok ni teman buat tasbih guna glass pearl dengan kepala batu Agate. 2 orang pengomen pertama akan dapat sorang seutas yaa! Cepat komen! 

46 comments:

  1. kak halima ...nak sihat mcm muntah kucing pun harus telan.
    hazelnut tak musim ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Nieda, sekarang dah boleh telan dgn relanya. Hazelnut tgh membesor, bulan Ogos bau petik. Meh bagi alamat, Nieda menang salah satu tasbih tu!

      Delete
    2. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    3. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

      Delete
  2. Assalamualaikum Tuan Rumah,
    Subhanallah.. dua tahun baru nak appreciate "muntah kucing" tu.. tak pe.. as long as "ubat".. saya rela jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Shamsiah, macam pertama kali jer singgah sini. Hehehe bukan 2 tahun makan, tapi 2 kali mai kampong, makan 4-5 kali baru rasa ngam. Meh bagi alamat surat menyurat, Yong menang salah satu tasbih sebagai pengomen kedua! Tahniah!

      Delete
    2. Selalu dah singgah cuma tak tinggal jejak.
      Kut nampak flag yg dari Kuwait tu.. saya la tu.
      Alahai.. terima kasih sis (akak ke adik ni?)

      SHAMSIAH ABDUL RAHMAN
      C/O
      NORIZA MOHD ZAIN
      120 JALAN DATUK SULAIMAN 4
      TAMAN TUN DR. ISMAIL
      60000 KUALA LUMPUR
      012-3352935

      Delete
  3. Kalau org nk mai rmh kita jenuh msk nasi briyani bagai ye kak.. Deme x perlu bsusah pyh mcm kita. Sempoi je sesempoi hari raya deme

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Najmi, hari raya deme lagi sempoi, takde nasi, ketupat, rendang. Baklava jer semata-mata!

      Delete
  4. Kalau org nk mai rmh kita jenuh msk nasi briyani bagai ye kak.. Deme x perlu bsusah pyh mcm kita. Sempoi je sesempoi hari raya deme

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Najmi, hari raya deme lagi sempoi, takde nasi, gulai, rendang bagai...baklava jer!

      Delete
  5. Alamat keme seperti berikut....tuuuuuttt....ping ping ping....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong, 'ping' tu bukan bunyi dr isyarat kapaiterobang MH370 tu kan?

      Delete
  6. assalamualaikum kak hajjah,
    semoga sentiasa sihat sejahtera dan dalam peliharaan Allah selalu..
    koy ekmek tu nampak gebu, ater makan gitu je ke..tak cicah dengan kari ke?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hajjah Asma, Elhamdulillah sihat, aamiinn! Lazimnya roti tu makan dgn segala madu, sirap buah, molass dan cicah salad, sayur tumis dan sup.

      Delete
  7. Assalamualaikum wbt
    Mak ai! Bahasa Jawa pun dah sampei ke sane? Ate ape le salahnya Yong tanam kangkong puteri atau maman ke kat sana! Nak suruh tanam petei dan jeghing kot2 x buleh nak tumbuh sbb musim sejuk meitor. Dapt juge le bersaing dgn bahasa Jawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, kangkong dan maman ni tumbuh negara tropika jer kot. Tapi teman ada tanam serai, kunyit dan halia dlm rumah di Istanbul. Kunyit dan halia mau tumbuh, serai dia malu2 sikit.

      Delete
  8. Cantik tasbih tu...teman simpan elok-elok...terima kasih banyak-banyak Yong sebab bagi tasbih mahey tu dan sudi datang jumpa teman di Penang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam, sama-sama Yong. Teman pun seronok dpt jumpa ari tu, tak sangka. Terima kasih belanja nyongket-nyongket Tanjung!

      Delete
  9. Salam Yong Halima...sht?Seronoknya baca kisah koje kg Turki tu..besar2 lembunya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong Azatie, Elhamdulillah sihat. Tu kira tak berapa besor, hok Frisian kami penah beli buat kurban, mak oii!

      Delete
  10. seronok membacanya kak...saya suka sgt suasana kampung mcm tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kam, kampong ni kalau luar musim panas dan luruh memang seronok. masuk musim panas dan luruh kelam kelibut banyak koje!

      Delete
  11. ala. dah terlepas nak dapat tasbih, hihi
    sy suka bila akak tulis psl turki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Irfa, belum rezki. Nanti ziarah sini lagi!

      Delete
  12. Simple2 aje makan diorang,patutlah sihat dan ramai yg x gemuk2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Nazayiena, memang simple tp berkhasiat.

      Delete
  13. Dah lam tak nyinggah sini. Bila nyinggah mesti nak baca seolah2 ada bersama kat sana. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kakcik, akak pun kalut nak bukak blog sendiri. Selamat hari Raya, semoga Yong sihat.

      Delete
  14. askm yong..pe kabo..lama tak nyinggah...traffic jam.yong...tension teman
    klau ada rejeki lbih..suka benor klau dapat nyongket kampong miker tu..insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Nekcik, kabor baik. Hehehe akak tak bawak org gi kampong deme ni sbb akak pun gi sana berjadual.

      Delete
  15. Replies
    1. Selamat Hari raya Yob Joy Iman, semoga sihat!

      Delete
  16. Replies
    1. Assalamualaikum Sue, Selamat Hari raya Haji pulak heheheh....maaf lambat reply!

      Delete
  17. Assalam, seronok baca apa yang adik tulis ni. Dah lama ke tinggal kat turki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Atikah...tak duduk tetap, balik Msia lepas duduk 3 bulan.

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Salam yong halima, seronok membaca kisah yong dj istanbul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Mila, terima kasih sudi baca. Salam kenal yaa.

      Delete
  20. tak sabor nak ke sana... kejor lembu, perah susu, buat keju hehehe... kalo yg macam muntah kucing tu la sokmo nya berkhasiat kan... kahvalti ohh kahvalti.. kau tunggu ku datang makan yeeaahh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Mulan, heheheh kalau ada rezki merasalah.

      Delete
  21. Assalamualaikum kak
    lamanya tak hapdet
    tapi selalu jumpa akak kat FB
    btw, seronok baca kisah akak kat turkey
    saya kalau kentang goreng tu saya laju

    cantik tasbih akak :)

    ReplyDelete
  22. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi.
    Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete
  23. Salam perkenalan..
    Baru mengikuti blog nie..
    Thistle tu ubat utk liver juga, kan?
    Saya mkn pil thistle as supplement (liver tonic)..

    ReplyDelete
  24. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete