Moh Kite Follow Sesame...

Monday, May 19, 2014

YONG KUALE KUGHO NYONGKET KE KG DEREDEBI, LAUT HITAM, TURKI!

Assalamualaikum, trip balik kampong Turki teman yg baru lepas ialah winter 2013- awal Spring 2014. Trip hok tu teman hangkut adik teman si Fatimah. Dia duduk di Kg Raja Bashah di Kuale Kugho. Satu pagi teman tanya, "Kau nak gi Istanbul?". "Naaak!" Tak kan tak nak, kaann? Ni wajah rumoh kampong Mr T yg dicat werne pink pucat. Idea sape ler tak taw! Gambor teman rakam dr rumoh mak Mr T. Depan gambor ni winter vege mertua.
Pepagi pas tido satu malam, teman ajak Timah turun. Masa tu beberapa ekor kucin jiran berkeliaran, lapor ler tu. Musim  luar dr musim panas, ramai jiran Mr T duduk bandor Akcakoca. Deme tinggalkan kucin-kucin deme. Ntah ngape deme suka mintak makan kat rumoh Mr T atau rumor mertua teman seberang jalan. Kak Emine sekali-sekala layan bagi makan. Walaupun tak bertuan berbulan-bulan, body deme tetap gebu-gebas!
Ni ladang jiran masa musim dingin bulan Februari. Tapi ada pokok yg tak dan-dan nak berbunga!
Biras teman si Nevin tengah petik herba nama maidonas utk buat tabur atas salad. Ni salah satu aktiviti lazim musim dingin - layan kebun sayur winter. Aktiviti berat takde, jadi kalau cuaca mengizinkan orang kampong usik kebun sesikit. Tu yg deme naik badan sebab keja berat takde utk 3 bulan! Kat bawoh tu rumoh amca (pakcik) Mr T.
Pagi pertama si Timah merasa kahvalti (sarapan) kampong yg disediakan oleh Kak Emine. Ada koy ekmek (roti kampong), roti simit yg dibeli. Kentang goreng, kofte daging, sirap buah anggur, jem buah tin, madu dan keju kampong. Si Timah telan mana yg mampu. Tapi kofte daging dan kentang tu memang kena selera kita ler kaann!
Lepas ziarah mertua (citer lain kali ya), teman heret si Timah lalu jalan menuju ke Sungai Deredebi. Nak sampai ke sungai tengok ladang hazelnut jiran, bergambor ler buat kenangan si Timah. Ladang nampak coklat kelabu sebab tu warna dahan dan ranting, daun ijau tak mandang. Deme tido 3 bulan ler!
Si Timah excited ler tengok anak sungai. Cantik ler sebab takde pembanguanan atau binaan di situ. Dia pun purak-purak memancing. Maklumlah dia nelayan Kuale Kugho, macam ketagih jer nak nangkap ikan.
Kami tido 2 malam jer di Kg Deredebi. Kami datang naik bas turun di bandar Akcakoca, menginap di rumoh anak tiri satu malam, baru ler ke kampong. Hari kedua Mr T datang dr Istanbul, jemput balik. Masa si Timah sampai kampong, salji dah cayor. Mujur ada salji kat beberapa buah kampong lain sepanjang hi-way. Mintak Mr T berhenti kereta, nak bagi si Timah pegang salji dan bergambor. Ada ler jugak kenangan dia bermain salji kaannn!
Antara menu Turki yang teman perkenal kat si Timah, pide atau pizza Turki....nyummm hok ada keju kasyar nih!

31 comments:

  1. Untung Timah ada kakak yang ada kampung di Turki. Idak nak ngajak teman ke lenkali? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong, hehee ni kampong orang, tak leh nak promo.

      Delete
    2. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    3. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

      Delete
  2. KAK, nak jd adik angkat boleh ke?
    teman pun nak gak merasa gi Turki.hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam, hehehe ni rumah dan kampong orang, kalau rumah sendiri boleh gak.

      Delete
  3. Replies
    1. Assalam Yong, menghiburkan hati adik.

      Delete
  4. Salam Kak Halima..

    Bestnya dapat jalan-jalan dua beradik, boleh adik akak rasa suasana kehidupan di sana.

    Pide tu kak..ummi suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong Ros, kan sedap pide tu, banyak versi selain keju ni.

      Delete
  5. untungnyer anak buah akak dpt pg sana... kalu dana pun nak jugak ikut hehehe...

    tp seram nengok si nevin metik herba tuh, tak tkt jatuh ke bwh ke kak oi...

    walaupun sana sini pokok takde daun tp ttp nampak cantik...
    geram nengok pizza tuh, simple tp keju tuh nampak menyelerakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam, tempat Niven pijak tu tak tinggi, kalau jatuh tergolek lebam jer. Pizza deme banyak versi jugak, ada letak sosej, ada letak telur, ada campor2!

      Delete
  6. alamak yong... silap bukan anak buah tp adik hehehhe...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak hajjah,
    seronok kak Timah ye..merasa nyongket ke Kg Deredebi..
    merasa bergambo berlatarbelakang ladang hazelnut..bila akak nak bawak saya ni..:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, hehehe rejeki dia dpt berjalan jauh. Meh Shah Alam dulu Hajjah Asma weh!

      Delete
  8. Salam kak...

    sedapnya piza Turki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, boleh tahan jugak, sedap dr pizza hut punya. Sungguh!

      Delete
  9. assalam kak yong, sakan bersalji nuh. tak ingat nak balik keeeeeeeeeeeeeeee.. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Beb, hehehe dia cuti 2 minggu jer, tu pun tak tahan kesejukan, sian sampai lelah!

      Delete
  10. Suci sungguh sungei tu ya Yong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asssalam, ajernya yaa...lagipun takde rumah tepi2 sungai tu kecuali ladang.

      Delete
  11. Untungnya si Timah dpt nyongket ke Turki.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Kak Yong. Ada tak barang2 dari Turki yang boleh dishopping disini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Zulfa, di sini maksudnya di mana? Turki ke Msia?

      Delete
    2. Assalam Kak Yong, maksud saya kak yong ada jual tak barang2 souvenir dari Turki. Kalau ada saya nak beli sebab masa pergi Turki 2 minggu lepas saya cuma diberi masa 2 jam sahaja di Grand Baazar..... hampa betul

      Delete
  13. Kg. Deredebi ni belah maner Yong? Teman udah masuk 2 minggu ulang-alik dari Crowne Plaza-Asia ke Sabiha Havalimani Gokcen ni. Tak gheti teman nak menjelajah belah2 sini, Ahad haghi tu jer teman ngikut Bosphorus Cruise dkt Kurtkoy nun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/saudagar.mimpi.7 - add teman Yong...

      Delete
    2. Assalamualaikum, Kampong tu off limit pd org yg tak dikenali Yob sbb tu bukan tempat pelancong. Yob pusing2 Istanbul dan gi tempat lazim mcm Pamukalle, Cappadocia, Bursa, Uludag OKlah tu. Istanbul pun harus sebulan tak abis ronda.

      Delete
  14. asslamualaikum, adik akak orang kampung raja bashah? saya orang masjid batu kuala kurau, ada masa teringin nak jumpa akak

    ReplyDelete
  15. Salam cikgu! saya ni Lydia yang comel tu...hehe..dah lama tak singgah ke blog cikgu ni...Bestnya ada piza! ada resipi ke? Saya pun dah lama tak update blog dulu..hehe..ini blog saya yang terbaru..jemput singgah cikgu :) --->http://www.norisnalydiasalleh.com/...Meriah sungguh blog cikgu :)

    ReplyDelete
  16. salam.

    saya nak buat tempahan.macam mana caranya?ada contact number?

    ReplyDelete