Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, June 30, 2012

MELENTUR KEKANAK TURKI BIOR MASA DEME KECIK LAGI!

Sebuah kampong di Laut Hitam/Karadeniz


Assalamualaikum dan Salam Ceria,

meh kita usyar beberapa buah kampong deme dulu.
Ada gambor teman amik dari FB sedara Turki!



Banyak kampong deme dok ataih bukit.
Teman pun heran cam ner deme turun naik kalau takde kenderaan.



Ni kawasan yg tanam teh.
Orang Turki minum teh pagi dan malam, di tengah-tengah jarang. Tengah hari deme minum ayran (susu basi) masa lunch!
(Ayran tu bancuhan yoghurt, memang rasa susu basi!)



Kalau deme dari kawasan pertanian, kekecik lagi anak-anak deme dilatih tolong koje di kebun atau ladang.
Ada anak dpt gi sekolah sampa abih sekolah menengah dan masuk U, ada yg setakat sekolah menengah jer sebab nak sambung koje kampong. Budak ni sambe buat homework, cari duit poket.
Kome bayor 50 kurusy, timbang berat badan kat situ (lebih korang RM1.00).



2 orang bersaudara tolong jual sayur panjar.
Ni bermakna ada orang luor masuk kampong deme yg berbukit-buko nih!



Penuh daun teh kat rambut deme!



Nak masak apa daun panjar ni Dik?
Teman sampa sekarang tak suka daun panjar ni, masak sup selalunya, sebab pahit!



Bapak dia siap buat cangkui kecik utk dia nih.



Dari deme ngaco kat dapur, baik bagi dia sekali periuk belanga buat main!


OK, bagi teruih doh nak buat roti!
Masin-masin kot roti ni kena jari dia.
Ni sedara Mr T.



Mak oiii...tu pasei bila dah tua deme kuat-kuat belaka!



Adik ni paka suar besor yg biasa mok-mok deme paka.
Kayu api hangkut, kamben pun nak jaga!



Sapa power - budak ke kamben?



Tapi di musim sejuk deme main sakan, tak kira pagi petang!
Duduk di kawasan berbukit memang best sliding!



Kekanak Malaysia?
Main jer lebih!
Cucu sedara teman kat Bota, buat planking kunun!



Iklan jap.
Semalam baru dapat paka tudung Turki ada renda kait, sebab baju kosong takde bunge-bunge.
Sapa suka tudung berenda camni, tulis "Yesss!" kat ruang komen.
Buleh teman import banyak sikit next trip. Ni tudung yg biras teman si Nevin hadiah.
Kome udoh gi ke pameran buku di SACC, Shah Alam?



Tepung jagung yg ditumih dgn butter kampong...menu tradisional di Karadeniz!



Sarapan kampong Laut Hitam - telur rebuih ada, kentang rebuih ada, 2 jenih keju kampong ada, jeruk zaitun pun ada.
Kome lalu tak makan camni tiap-tiap hari?
Teman udoh serender!

50 comments:

  1. Replies
    1. sambung semula sbb tertekan publish.. haiisshhh....

      subhanallah cantiknya umah kat bukit... masyaAllah seronoknya tengok kekanak kecik dah buat bagai keje.... haaaa, bab sarapan semer tu lenkali tapis2 dulu.. kesian kenkawan melopong je tengok.. hahaa..

      jauhnya sacc tu.. kalo dekat mau teman bukak pintu sacc pagi buta..

      Delete
    2. Salam Yong Mulan,
      Akak perati ramai dr kita jarang suruh anak2 buat keja. Pastu deme masak tak tau, kemas rumah tak tau, banyak tak tau. Panjat pokok pun tak tau! Kita dulu terer panjat pokok, buat gasing, buat layang2! Sian kat bebudak sekarang!
      Yezzzzz, nanti akak nak hangkut banyak tudung lawor2!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. sorry yong,,jgn mare..tetaip tong lak..teman ni mmg lemah bab taip mnaip niii...anak anak Nekcik ni bab masak mngemas ni boleh lah kalau nak mntak tolong!!

      Delete
  2. YESSSSSSSSSSSSSSS.....

    Salam Yong,
    cute je kecik2 dah mengcangkul....baguslh deme, survivor tu dh diterapkn dr kecik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Yezzz...tima kasih!!!

      Moh kita ajor anak2 kita buat koje sesikit, kalau tidak nanti deme mati kutu bila tinggal sendiri!

      Delete
  3. assalamualaikum kak hajjah,
    baguih deme didik anak2 dari kecik buat keroje semua tu..yg bawak kambing n hangkut kayu api tu comei je budaknya..bebudak kita la ni mana reti buat keroje ghumah..nak suruh hangkut kayu api dan bela kambing..hmmm langsung la!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hajah,
      sebab masak nasik guna poyok letrik, masak ayor teko letrik, dapur pakai gas, basuh baju main tit-tot-tiiiit, nyapu guna vacuum cleaner. Ater...

      Delete
  4. comel2nya anak2 org turki ni kan :)
    dan mereka rajin menolong mak ayah...terharu ...kecik2 dah kendung kayu api dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Tapi anak2 Yong rajin buat koje, si Aqi dan Adik tu.

      Delete
  5. As-salam Akak.

    Lepaih nengok gambo bebudak buat keroje tu teman teringat zaman kanak2 teman, lahir dlm kebun getah, berkubang dlm kebun getah...tapi bila dah besor mak tak bagi masuk kebun getah dah...dia soh jadi dokter...Lani teman dok jadi dokter pon, tapi kira ok ler jugok, teman jadi dokter elevator...

    Nak pesan satu tudung tu..teman nok hadioh kat isteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob Din,
      Ok dah tu doktor elevator!
      Memang sesetengah mak bapak ni kesian kat anak2, tak bagi buat keja susah2! Jadi anak2 pun tak tau susah. Susah tuh!
      Hah nak satu tudung yaa. Tunggu akak gi sekali lagi, naa, InsyaAllah!

      Delete
  6. Salam Yong..

    Comel betul kanak kanak Turki ni kan..
    Kambeng tu pun comel!

    Best lah main sliding atas salji..kat malaysia sliding dalam lecak! ekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      Memang sonok main salji, tambah kekanak yg main ha ha!

      Delete
  7. Salam yong Halima
    ...naik segan pulak nengok kan kekanak kat Turki...rajin2 belaka...jauh beza dengan kekanak di sini...lebih bermain dari berkerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      yaa, rasanya kita mak pak yg lebih manjakan deme tu.

      Delete
  8. bagusnyer budak2 ni kan...
    berlainan sungguh kat tempat kite....
    suh wat keje pun boleh marah2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ta,
      ye ke marah2? Sapa tu? Haissyyy budak kita!

      Delete
  9. Salam yong Halima..

    kecik2 dah kena latih tubi yer..patut lah gagah perkasa deme!
    kita kat malaysia ni..usahkan bebudak..yg dah tuo ni pun manje ngade...ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti,
      tu salah sapa? Mereka dan keluarga mereka he he!
      Nanti ada anak sendiri, ajor deme buat koje sikit yaa, Siti?

      Delete
  10. haha lucu lah anak sedara yg kat bota tu..kemain lagi dia menerap cam askor...
    anak2 turkey jiwanya kuat..ada tak sekuat sultan muhammad al fatih...saya ni dah kena badi al fatih ni kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Tie,
      Cucu sedara tu suka main jer, tp tak tahan kena ketik nyamuk!
      Org Turki diajor tahan lasak sejak kecik Yong. ohh minat Sultan Fetih yaa. Sonok tengok filem dia dulu.

      Delete
  11. Comel2 budak2 Turki ni. Cutenya baby girl tu mcm anak patung.

    Kak dah cuba GA tu tak? Cubalah hadiah best ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nieda,

      baby2 Turki memang comey2!
      GA? Tak penah try, GA pun tak tau apa! nanti akak jenguk2. Tima kasih.

      Delete
  12. Assallammualaikum Puan Halimah,

    Saya dah selamat sampai Ahad lepas, tapi hati saya masih di Sirkeci.. Huhu.. Dah jatuh cinta dengan Istanbul ni :(
    Gambar2 ada kat facebook.. kalau sudi puan add saya ye - atarina80@yahoo.com atau Ayu Fatarina.. terima kasih.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      hoesgeldeniz. Jatuh cinta dah? Susah nih!

      Nanti saya check, tima kasih!

      Delete
  13. Assalamualeykum.
    Hosgeldeniz.
    Teman kalau tak jengok sini memang tak sah. sangka teman budak turkiye tak lah serajin yg di ceritakan, maklumlah negara eropah. Agaknya bahagian pendalaman saja kot. Teman tak pernah sampai tak tahulah, habis jauh selat bosforus.Rasa macam nak pergi je kawasan kampung tu...tengok anak2 turkiye dah tahu dah besor nanti harus comey juge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob,
      moh email kat akak hellibra2@hotmail.com apa yg Yob buat gi sana, dan kita sembang. Yob kena jalan sampai ke Anatolia dan Karadeniz, situ banyak kawasan rural...berbeza banyak cara hidup deme.

      Delete
  14. Maaf ye yong...nekcik nak tanya..resipi tepong jagung tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nek,
      ni kena guna tepung jagung kasor, kat Msia takde, kat sana banyak. Memola tumih butter, kendian masukkan tepung tu, masukkan ayor, kaco2, kalau nak boh keju, boh ler, tak kiralah jenih parmesan ke, white cheese ke, mozarella ke.

      Delete
    2. OO salam kembali..trima kasih kak hajjah..nnti nekcik cuba pakai tpong jagung biasa...cicah roti bakar!!!

      Delete
  15. Teman suka beno baca tulisan deme.Dapat belajo loghat Perak, dapat ilmu tentang Turki.Keep it up! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Scarlett, tima kasih. Tp dlm loghat Perok, 'kamu' guna 'miker'.

      Delete
  16. asslam yong..kalu la teman dpat sampai kesna(berangan je)tak kan sampe nya yong...jauh bebeno..teman nak tengok pepueh budak2 yang comel dalam gamo ni.geram teman nengok nya.kalau la teman dapat dokong budak2 tu..pueh hati teman..come beno yong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,

      tengok jer baby deme ni, jgn dukung...berat dan besor, sakit pinggang dibuatnyer!

      Delete
  17. salam yong

    kekanak Msia kenal ke cangkul?
    Nanges kalau disuruh mencangkul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      betoi, yer ler kot, kenei ke deme dgn cangkui, parang, golok satnika!

      Delete
  18. salam cikgu...

    yessssssssss jugak sebab asal pakai je tudung dari kg cikgu kat sane tetibe jek rase mcm dah jadi mcm org sane ajaib tol ;0...saya nak 2 helai..satu mcm ni satu lagi ala2 mcm ni :)

    comel tol baby n budak2 sane kan cikgu geram saye..nak amek jadi adik angkat leh? :)..anak angkat ke :)

    ReplyDelete
  19. Bagus betul anak2 Turki ni. :)

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Kak..

    Waa memang hebat anak2 Turki, dahlah comel, kuat dan rajin pula bekerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi,
      Anak org kampong yg rajin jer Yong, atau terpaksa tolong kuarga deme.

      Delete
  21. Rajinnya anak2 Turki.. Suka melihat gelagat mereka.

    ReplyDelete
  22. Anak2 Mesia ni, pagi sekolah, petang sekolah, malam kelaih tambahan. Suruh goreng telur pun hangit.
    Nak suruh buat kerja tambahan macam anak2 Turki, kengkawan pulak kate dera anak. Apa nak jadi dengan anak2 Melayu (bukan semua).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong/Yob,
      selamat datang dan hosgeldeniz!
      Buleh jer suruh anak2 kita buat koje tapi yg ringan2lah.

      Delete
  23. YES 1000 kali. Up 2000 kali if tudung tu plain je.. :-)

    ReplyDelete