Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, June 27, 2012

SATU PAGI DI KAMPONG DEREDEBI, LAUT HITAM, TURKI!

Rumoh kampong Mr T


Assalamualaikum dan Salam Bahagia,

Pada ari terakhir teman di Kg Deredebi, Laut Hitam (April 2012), teman dah siap sedia seawal 8 pagi dgn satnika bekalan yg mak mertua, Nevin dan Kak Emine bagi, utk bawok balik Istanbul dan Malaya.



Rumoh bungalow lembus Kak Emine.
Condo-condo lembu deme tak main der.


Laman rumoh mertua dan masjid kampong.

Masa ni awal musim bunga jadi pokok belum bersedia nak kuarkan pucuk.
Segannn!


Sisi rumoh mertua.

Belah ujung tu barn - tempat lembus tido dan kat tingkat atas tempat simpan hay, jagung etc. Dulu teman ingat nak buat rumoh kat situ...haissyyyy, potong trip!


Bunga-bunga liar di ataih bukit tepi rumoh mertua.



"Miker bungkuih apa tu, Abla?" teman tanya Kak Emine.
"Yang ni untuk miker (keju putih dan butter), yang ni untuk Alper (anak bongsu dia,(anak tiri teman ler), di Akcakoca)," jawab dia.
Sayang tu Kak Emine dengan madu Malaya dia.
Mana nak carik kome!
Salah satu bungkuih tu hazelnut, mau 5 kilo!
Mana nak bawok kome!
(Yoghurt pun hangkut 2-3 litre!)



Sementara tunggu bas turun, Kak Emine dan Nevin (ipor Mr T, sepupu Mr T jugak) nyembang pasa lembu dan hazelnut...gamoknyer ler!



Kendian Karabas pun nyelit.
"Miker nak ucap bai-bai ke? Ehhh tak yah sujud-sujud Karabas, dosalah!"
I love this dog!



Kendian Nevin lepaskan lembu dia. Masa tu sorang jiran datang mintak yoghurt sebekas kecik. Niven bagi satu tub besor, 1 litre!


Kak Emine pun kuarkan 2 ekor lembus dia, halow ngale ke Sunga Deredebi.



Mak Mertua teman pun udoh siap.
Dia nak ke spital Akcakoca amik ubat, petang nanti dia balik dgn bas yg sama.
Teman akan landing rumoh anak tiri, si Alper.
Plan nak tido 2-3 malam sebelum balik Istanbul.



Mertua bersandin dgn menantu dia si Nevin, yg jugak anak sedara sendiri. Deme ni rajin kawin sesama sepupu-sepapat, ikan puyu ikan sepat!


Geliyor!
(Maksudnya "Mai dah!")

Dalam kui 9, bas pun turun dari belah ataih kampong. Ada separuh penuh. Memasing semua nak ke Pekan Selasa di bandar Akcakoca. Ni jer satu-satunya bas yg masuk Kampong Deredebi, tiap hari selasa (kecuali bas sekolah).



Lepas dakap-dakap, cium-cium dgn Kak Emine dan Nevin, mertua dan teman naik.
Kak Emine tanya ngape tak tunggu sampa ujung minggu, kot Mr T balik kampong.
Teman kata, dia tak kabor apa pun.
(Sepatutnya teman tanya Mr T, tapi ingat dia sibuk teman idak suruh dia amik teman).
Perjalanan ke bandar Akcakoca lebih korang 20 minit.



Sampa ke bandar, mertua belah ke spital (dia jalan kaki lagi 2 km tu, bukan tak buleh naik bas bandaraya), teman ke apartment Alper. Dari apartment Alper, buleh nampak rumoh jiran kampong yg terbiar. Blok-blok kat belakang tu hostel dan hotel apartment ngadap Laut Hitam.



Belah kanan, ada rumoh kampong comey. Deme sedang nak mola bercucuk tanam sayur musim bunga dan musim panah!
Kisah teman ke pasar Selasa, udoh teman post beberapa entry dulu yek.



Telur separa goreng kat dapur Kak Emine masa satu sarapan...



...kahvalti di dapor mertua.
Ada 2 jenis keju a) yg crumbling(on top) dan b) keju putih (mozarella) di kanan.
Semua mertua yg buat.
Yang 3 biji tu jem buah tin, home-made jugak.
Sila, sila kome!

46 comments:

  1. Assalamu'alaikum Yong.

    Untung beno lelembu zaman sekarang, kan? Duduk kondo, duduk banglo... hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kakcik,
      Ntah ada yg dok istana!

      Delete
  2. salam yong..

    haha..condos lembu gitu.. :)
    saya terbekenan kat skirt org turki..cam comfortable je kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      skirt deme banyak bunge2, very the comfortable, he he!

      Delete
  3. Salam yong Halima..

    sedap pantun! buleh copy paste ni..hehe..

    baik nau kak emine yer..banyak dia tapau untuk yong..sayang lebih tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti,
      ehh pantun copyright tu, kena sewa sebulan RM10!
      Da kenei lama, mestilah sayang!

      Delete
  4. Assalamualaikum kak,
    kiranya dari Deredebi ke Akcakoca 20 mins..lps tu dari Akcakoca nak ke Istanbul berapa jauh pulak tu?.. (maaf la kalau akak dah peghonah bagitau sebelum ni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hajah,
      Ha ha dulu dah tanya soklan sama..buleh jer jawab. Dari Akcakoca ke Stambul 3 jam 30 minit, sebab berhenti kat R&R 20 minit. Lebih koranglah.

      Delete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. perghhh...lembu pun duk bungalow tuh...daast...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob,
      deme dah diupgrade, sara idup meningkat, lembu pun pandai demand!

      Delete
  7. salam yong...kalau camtu.. Nekcik ni kurang lebih macam orang tuki lah ye..teman pun kawen macam ikan puyu ikan sepat le!hik hik..mak mentua pun sayaang lbiih!!! jangan jeles yong!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nek,
      hah tu dia ikan puyu ikan sepat kat sini!
      Tak jeles aih...dengki jer!

      Delete
  8. Satu pagi di tepi dusun deghoyan di Kg Tengoh...
    Yong...doyan dah lughoh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Sepekan, udoh lama tak balik, tak tau ada ke idak...kalau ada mesti mak dah pangge balik, makan!

      Delete
  9. Salam Yong
    Mertua bersanding dengan menantunya...jarang2 terjadi di sini
    teman segan dengan mertua teman selalu dok jauh2 je...bukan tak sudi tapi hormat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      nak segan apa, mentua sendiri. Teman selalu dok dekat2 dgn dia. Kalau teman nak balik Malaya, terus dia nangis dan moody 4-5 ari gitu!

      Delete
  10. Assalamualaikum Kak..

    Patutlah depa sayang lembu, boleh hasil macam2, yoghurt, cheese. ummi tengok hidangan kahvalti tu pun kecur air liur, kuat makan ummi ni, hik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi,
      Yaa betoi, lembus sangat berharga dan jadi pujaan dlm masyarakat deme, ater besornya jasa deme bagi makan kat maknusia.
      He he bukan Ummi kuat makan, suka makan, sama cam akak he he!

      Delete
  11. Assalamualaikum kak,

    apa kelas lembu2 yg duk dlm condo tu kan, mana boleh lawan lembu kg Deredebi yg duk dlm banglo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ruby,
      he he, jangan cucuk-cucuk, nanti bisa!

      Delete
  12. aduh kak yong ni suke bebenor buat kite gelakkk..

    'Deme ni rajin kawin sesama sepupu-sepapat, ikan puyu ikan sepat'

    memandaiii je die berpantun ye? gelak teman mmbacenye. nuh lagi 1 ape ke name nye Geliyor? dh mcm gelenya(mengenyam) dah bunyi nye.. kekekekkeke klaka la kak yong ni. suke teman nengoknye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Beb,
      Tu gurindam tu, ori punya.

      Delete
  13. Yong, kalau teman ke Istanbul boleh numpang rumah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. teman pun nak numpang sekaki..ari tu tak sempatnak nyongket umah yong

      Delete
    2. Salam Yong Azian,
      InsyaAllah kalau akak ada kat sana buleh jer...tapi akak dok 2 benua nih, jap sinin jap sinun, sekarang sinin! Follow my blog, nanti tau akak kat mana taw.

      Delete
    3. Salam Yong Nek,
      Ari tu belum kenei. InsyaAlllah kalau akak ada kat rumoh Istanbul, buleh jer singgah atau numpang.

      Delete
  14. Assaleymualaikum,
    Dari Deredebi, Akcakoca semua menarik. Deme masih amalkan kahwin sepupu sepapat? Ikan puyu ikan sepat? Melepas teman kiz Turks. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elaykumselam Yob,
      Dulu deme amalkan tp sekarang takde kot, kalau sesak takde pasangan, kawin sedara gak deme ni.

      Jodoh mana taw, Yob, usaha dulu!

      Delete
  15. assalam yong..yong ngajok..sila..sila..tapi mane nak sampa nak jamahnya yong jauh bebeno..tak sampa tangan..

    ReplyDelete
  16. hadei... hadei... bila la nak sampai sana... nak nyongket2 keliling umah yong kat sana tu.. cantik sungguh.. di keliling pokok2 & sungei2...

    nyampah tengok foto last tu..!! sbb tak dapat join sekali.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Mulan,
      Insyaallah kalau Mr T ada rezki lebih, dpt buat pondok utk akak, buleh kita main masak2 kat Kg Deredebi!

      Delete
  17. Salam,.,. Kak Yong, pertama kali dengar jem guna buah tin. Tentu sedap.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nur,
      memang sedap, sungguh sedap!

      Delete
  18. Hmm Kak, "Kolay Gelsin" tu apa maknanya.. ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur,
      maksudnya "Semoga dipermudahkan", selalu diucapkan oleh org Turki bila nampak sorang tu sedang buat keja, tak kira di rumah, pejabat, dlm kedai...asalkan sedang bekerja!

      Delete
  19. assalamualaikum kak..

    kak ..bagi sikit keju mozarella..
    cari merata kat dungun..takdenyer orang jual....
    nak buat pizza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Eita,
      Teruknya Dungun!
      Dalam gambor jer ada Ta, ni bulan April dulu. Lain kali eh!

      Delete
  20. Cubalah kaka Halima, kut2 ada rezeki. best hadiah dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      huh? Oh pasal giveaway blog tu ya? Nanti tengok. Tima kasih.

      Delete
  21. Assalam kak yong, bestnyer tgk kg org Turki kak...menarik la..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nieza,
      yaa memang cantik kampong2 deme, cam dlm poskad!

      Delete
  22. salam yong Halima...
    tiap kali kesini..saya suka melihat pemandangan kampung disana yg cantik,bersih...boleh buat homestay tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Kamsiah,
      memang cantik tp bangsa deme payah nak amik orang dok rumoh deme kecuali sedara atau kawan2 atau org yg kenal. Ni bukan masalh tak mesra, tp masalah modesty.

      Delete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete