Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, January 7, 2012

MASJID NABAWI, MADINAH: YEAH, YEAH TAK KANTOI!

Dataran Masjid Nabawi waktu tengah hari.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Meh ikut teman ngelewor dalam Masjid Nabi. Tapi hati-hati dgn polis/petugas pompuan yg paka kelubung hitam tu.
Deme tegas tau tapi baik ati!
Gambor masjid dari luor, payung elektronik dibuka.
Di dataran para jemaah suka dok lepak sambe ngaji, berzikir atau berlabun.


Dekat waktu maghrib.

Dekat waktu senja, payung ni dikuncup. Nampak tiang-tiang di tengah dataran. Teman miss bila payung dibuka dan dikuncup jadi tak buleh nganga sambe kata, "wow...dasat!"
Siling dalam masjid buleh dibuka dan ditutup secara elektronik. Teman dpt tengok sekali.
Hajjah-hajjah dari Indon nganga, "SubhanaAllah!", "Waduh...!" dan berbagai lagi nada heran.



Kata tima kasih kat teman!
Sebab kome dapat tengok gambor dalam masjid ni!
Sebab dilarang bawok kamera atau handphone berkamera dalam masjid Nabi!
Sebab petugas amat tegas!
Sebab...


Motif pada dome dalam section wanita.

Tapi ada Yong ni kisah?
Teman memang rebellious sikit, ehh...banyak.
Teman tak seludup pun handphone teman.
Teman dah bagi handbag teman, tapi petugas tu tak jumpa handphone teman.
Sapa suruh tak check bebetoi?



Ni bahagian orang tine dalam Masjid Nabawi.
Petugas wanita bercador itam cam Yong nilah. Tapi ni mungkin jemaah dari Iran pun ada.
Amat menarik binaan masjid ni.
Masjid Nabawi binaannya berperingkat, ikut zaman pemerintahannya.
Ni mungkin senibina zaman Uthmaniah. Mungkinlah.



Bukan lepak sesaja ni.
Ni gerombolan dari negara-negara berBahasa Malayu!
Kebanyakan dari Indonesia dan Malaysia dok selonggok.
Dalam sesuatu masa ada dekat 300 orang dok tunggu giliran nak masuk raudhah.



Kalau tak kerana nak ziarah makam Rasullulah, tak sior teman nak dok sampai 3 jam!
Sabor jer tunggu giliran masuk ikut benua.
Selama berada di Madinah, dapat 2 kali jer teman masuk raudhah, Alhamdulillah dapat gak 'jumpa' Rasulullah SAW.



Jap duduk, jap berdiri dengor taklimat dari petugas haji dari Indonesia. Mana petugas Tabung Haji?
Tiap kali buat lawatan ke raudhah ni, petugas dari Indonesia sentiasa ada - beri penerangan dan taklimat.
Petugas TH tak tau deme buat apa!
Kali kedua teman ziarah makam Rasulullah SAW, Alhamdulillah, tunggu 90 minit jer. Nasib ler dapat masuk cepat atau lambat.
Semua gambor dalam masjid adalah gambor curi tau.
Kalau nampak dik petugas, harus kena lecture dan handphone dirampas! Alhamdulillah sekali pun tak kantoi!


Pintu Masjid Nabawi. Macam bersalut emas!


Pintu masuk masjid.

Tiap pintu ada korang-korang 3 petugas yg check beg dan barang yg kita bawok. Ramai dari deme buleh cakap Bahasa Malayu sesikit.
"Ibu, ibu...masuk!"
"Ibu...kiri,kiri!"
"Ibu duduk, duduk!"
Ramai dari deme bukan berbangsa Arab.
To be continued lagi...



Hah, layan lagi imej penari Sufi orang tine di Bursa, Turki.
Beza deme dengan penari lelaki, baju deme kaler-kaler!



Nanti ada pulak penonton yg terpikat dengan penari yg comey-comey ni. Kan dah fitnah!
Lantok kome ler!


Ada makan-makan. He heh!
Semalam.
Pengat labu untuk dinner.
Lemok manis, rasa tak jemu!



Tengah hari teman buat lambchop.
Nasi tak mandang!
Meh kome amik sebiji cendawan tuh!

42 comments:

  1. Assalamualaikum Hjh Yong

    masa teman hato isteri kedepan pintu masuk perempuan..polis wanita tu menyelongkar beg isteri teman...jumpa hp...dia kata nak hatar balik ke atau simpan disini, tapi tak ada jamin ... teman bawa hp masuk ke dlm dewan muslimin...berposing teman abik gambor...he he

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Tuan Haji,

    Wah deme jumpa gak hp Hajjah ya. Saya punya hp deme tak penah jumpa. walhal sayu letak gitu2 jer dlm beg. Dalam section org jantan buleh bawok ke?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Kak..
    Cantik masjid Nabawi ni kan kak, tenang je suasananya.Rindu sangat nak ziarah rasulullah lagi..

    ReplyDelete
  4. Salam Yob PO,

    Baiknyer dia ari ni!

    ReplyDelete
  5. Waalaikumsalam Yong Ummi,

    Tapi sesaklah...bila ramai, hingor. Bila biznes kain batik maju, ada peluang buleh gi lagi tu Yong, InsyaAllah!

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    erm...dh amik dh satu cendawan tu...time kasih kt k akak sbb dpt jugak curi2 amik gambar dlm masjid nabi tu...dpt ler tunjuk kt kami semua ni...

    ReplyDelete
  7. Terima kasih Kak Yong kerana sudi berkorban bertarung menyelinap gadget untuk mendapat gambar yang amat jarang kita dapat...Alhamdulillah amat cantik masjid di tanah suci.

    ReplyDelete
  8. Salam Yong Dragon,

    sedap tak Shitake tu?
    Sama-sama, supaya dpt berkongsi dgn yg belum pegi dan yg dah pegi dpt melepaskan rindu. :p

    ReplyDelete
  9. Salam Cikgu Zmah,

    Sama2. Eh akak idok pulak cuba seludup hp tu. Boh celah2 beg jer. Tapi bila geledah, idok pulak deme jumpa. Rezki akak nak amik gambor dan upload kat sini, Alhamdulillah!

    ReplyDelete
  10. Salam kak hajjah,

    Terima Kasih banyak2 sebab dapat gak teman tengok Masjid Nabi S.A.W..yg paling best lg dapat tgk Raudhah..elok kak buat watermark gambar ni sebab bukan semua orang dapat snap ni :)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum kak,

    hehehe lawak la akak, gelak beso saya bacanya tang "Teman dah bagi handbag teman, tapi petugas tu tak jumpa handphone teman.
    Sapa suruh tak check bebetoi?"..betui2 bukan salah akak tu..thanks for sharing, very impressive n setuju dgn saudari Tihara, buat watermark kak..:)

    ReplyDelete
  12. Salam Yon Tihara,

    ha ha tak tau buat watermark. Takpalah org nak amik pun, bukan akak yg bina masjid ni walaupun akak amik guna hp akak. I don't own the image. Only the hp is mine!

    ReplyDelete
  13. Waalaikumsalam Hajjah Asma,

    Tak pandai buat watermark. Pastu, akak takmau control image ni. Handphone jer akak punya, imej masjid sesapa boleh amik.

    ReplyDelete
  14. Salam Kak... pehabaq? sronoknya tgk suasana kat sana. Bila semua tekun beribadah, secara x langsung motivate diri juga utk tekun beribadah. Kalau kat sini nie... uihhhhhh xtaula nak kata apa.... hati kena kental sungguh dgn godaan hehe

    ReplyDelete
  15. Sorry. Lambat teman masuk blog ni. Motif masjid memang cantik. Tak lengoh tngkok asyik melangut je?

    ReplyDelete
  16. salam yong..dpt gak tgk keadaan dlm masjid nabawi nie,ada hikmahnya hpone tu petugas arab xjumpa..leh kitaorg melihat suasananya dr blog yong ni.
    Smoga ada rezeki atie nak sampai sana ya.Aminnnn

    ReplyDelete
  17. Salam Ali,

    Habaq baik, Alhamdulillah.
    Kat memana pun buleh beribadah, yg penting hati. Godaan merata-merata dok ada, kat Makkah pun ada he he!

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikym Yong.

    Idok ler lenguh. Tengok kiri-kanan, ataih-bawoh jugak he he! Selamat datang dan hosgeldeniz!

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak
    MasyaAllah subhanallah, sejuknya hati sy memandang...bilalah sy akan sampai ke tempat2 ini..insyallah ada rezeki saya akan ke Tanah Suci..

    ReplyDelete
  20. kagum sekejap kak..bila lah ada rezeki tengok sendiri secara live..

    ReplyDelete
  21. Waalaikumsalam Yong Ida,

    Didoakan Ida dipermudahkan dan dipermurahkan rezki dan dijeput ke sana nanti.

    ReplyDelete
  22. Salam Yong Eita,

    jangang berhenti doa dan kuatkan niat dan tekad, InsyaAllah cepat pegi!

    ReplyDelete
  23. Salam Yong Azatie,

    Yerlah tu kot, petugas buleh tak jumpa hp akak sbb nak bg peluang pd kekawan nengok bahagian dlm masjid. Semoga Atie akan dijemputNya ke sana.

    ReplyDelete
  24. salam yong..

    Subhanallah cantiknya masjid nabawi
    mujur ada yong yg rebelious sket ni, eh..banyak hehe..dapat juga peluang tonton syurga dunia ni..baru kat dunia kan..mcam mana lah syurga Allah nanti..rasa tak layak je saya ni isk isk..semoga banyak lagi koleksi gmbar dari hp yong untuk entri seterusnya..^^

    ReplyDelete
  25. cantiiknyaaa Masjid Nabawi....memang rezeki akak 'terlepas' henpon masuk dlm masjid. Rezeki saya jugak dpt tengok gambar2 cantik dalam masjid Nabawi. Memang sah kena cakap time kasih kat akak hiihii...

    ReplyDelete
  26. Assalam Yong
    Teman bekenan nengok gambo kat mekoh ngan madinah tu. Dapat le juga meghase nengok....tengkiu le Yong oihhh....tapi yang teman gegham tu ujung2 n3 mike ade je nyakit mate dan ati teman ni.....pase gambo penganan mike tu....ishh nok mintok jauh...nok muat tak dik sio oghang ghomoh teman muatnye...telior je le....

    ReplyDelete
  27. Masya Allah kak.. memang cantik Subhanallah ..

    terima kasih kak, dpt lah kami berpeluang tgk masjid yg cantik ni..

    ReplyDelete
  28. rindu nya madinah & mekah.. pi sana masa sweet sour 17.. memang lain bebenor dah ropa nya...

    ater pengat labu & lemchop tu takleh pos sikit ke yong.. gerak2 je tekak ni.. heheee...

    ReplyDelete
  29. Salam Kak Yong!


    Wah, hebat skill mencilok ni sehingga Tom Cruise dlm Mission Impossible pun akan jeles dgn skill itu!

    Sememangnya cantik Masjid Nabawi itu. Mesti terasa aman sejahtera di dalam sana kan?

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Yong Fawaz,

    Jgn ikut stail akak, kang duduk dalam kang. Tak tau ngape mata petugas tu kabor tiap kali check beg akak hikkss!

    ReplyDelete
  31. Salam Yong Lavender,

    Sama2. Ater deme ni mata kabor ke bila tengok handbag akak. Dah rezki kita nak tngok gambor masjid. InsyaAllah banyak lagi ada imej akak nak kongsi.

    ReplyDelete
  32. Salam Yob PakNgah,

    Sama2 ler, dah rezki akak dpt rakam gambor2 tu utk dikongsi bersama.
    Ater kalu org ghumoh tak sior buat, Yob ler masak sendiri. Bukan susoh nak masak lambchop ni.

    ReplyDelete
  33. Salam Kakyong,

    Sama2. Bukan luak pun kalau dikongsi.

    ReplyDelete
  34. Salam Yong Mulan,

    Oh kalu dah gi masa umur sweet sour 17 tu, kira dah jauuuuhhh bezanya Yong. Nanti gi lagi mesti Yon sonok, tunggu lagi 4 tahun, Masjidilharam lagi besor, Madinah cam NeW York gitew!
    Pengat labu kalau akak pos, mesti posmen tu makan dulu.

    ReplyDelete
  35. Salam Yob Hairil,

    Dulu Tom Cruise berguru dgn akak tuh...hah riak! Dah rezki akak, camner petugas tu selalu tak jumpa handphone akak pun akak tak tau.

    Susana Masjiddilharam dan Masjid nabawi ni tak tau nak citer, kena gi sendiri baru rasa nikmatnya, Hairil !

    ReplyDelete
  36. sesekali pekena lamchop mmg best..;)

    ReplyDelete
  37. Salam Papa Mifz,

    Kalau tak tahan buleh penin wooh.

    ReplyDelete
  38. salam kak..bila la sy nak smp ke situ...

    ReplyDelete
  39. Salam Yong Intan,

    InsyaAllah satu ari nanti, berdoa jer selalu!

    ReplyDelete
  40. wah, menariknya. sy belum kesempatan lagi nak masuk masjid ni..inshaallah satu hari nanti berpeluang akak.. free2, jmput singgah blog sy, jmput bc entri HUKUM MANDATORI??

    ReplyDelete
  41. Salam Ajik,

    InsyaAllah satu hari awak akan ke sana, berdoa selalu. Nanti akak akan ziarah.

    ReplyDelete