Moh Kite Follow Sesame...

Thursday, January 12, 2012

MEH KENAL BUAH-BUAH NADIR DAN BUAH X-RATED!



Assalamualaikum dan Salam Ceria,

Dalam perlak ada kebun

Dalam kebun ada tanaman
Dalam gelak ada pantun
Dalam pantun ada mainan

Masa teman ngajor sekejap kat Bandar Muadzam, Pahang bebaru ni, teman gi lawat pameran oleh MARDI.
Antara yg menarik deme pamer buah-buah yg nadir. Kebanyakannya
dah nak pupus atau ada kat dalam utan jer.
Meh usyar jap...



Pepagi di sekolah tempat teman ngajor tuh, sekitar jam 7am...


Kul 8am.

Haa deme selalu kena kabus sebab deme di kelilingi utan dan bukit.



Penah tengok buah ni?
Yang ada pokok ceri yg bersepah kat rumoh kita tu ade ler.



Belum dikunyah sudah ditelan
Buah Melaka berisi inti
Tidak kesal tidak terkilan
Yang hilang akan berganti

Pantun ni takde kena mengena dgn pokok Buah Melaka di ataih!



Patah gading serpih tanduk

Mari diletak di atas papan
Jika tahu ganja itu mabuk
Buat apakah ia dimakan

Buah duku, buah rambai; luv u and bye-bye!
(Pantun teman cilok dr FB budak)



Pokok terap tumbuh di bukit

Belat berbanjar panjang ke hulu
Jangan diharap guruh di langit
Kilat memancar hujan tak lalu

Paham tu kome?



Asam kandis mari dihiris

Manis sekali rasa isinya
Dilihat manis dipandang manis
Lebih manis hati budinya



Pinang muda dibelah dua

Anak burung mati diranggah
Dari muda sampai ke tua
Ajaran baik jangan diubah



Kalau kita menebang jati
Biar serpih tumbangnya jangan
Kalau kita mencari ganti
Biar lebih kurang jangan





Adik teman duduk di Beruas,
Sorang anak nama Fawwaz!



Mari kita tanam halia

Ambil sedikit buat juadah
Usia muda jangan disia
Nanti tua sesal tak sudah



Asam kandis asam gelugur
Ketiga asam si riang-riang
Menangis mayat di pintu kubur
Teringat badan tidak sembahyang

Sambe makan kuah asam pedas, teringat pantun ni, seram kome...dan insaf!



Ni bukan buah nadir...tapi buah kambing!

Rusa betina berbelang kaki

Mati terkena jerat sembat
Orang yang muda kita sanjungi
Orang yang tua kita hormat

Yob PO mesti suke gambor ni...



Dalam semak ada duri

Ayam kuning buat sarang
Orang tamak selalu rugi
Macam anjing dengan bayang

Kenapa orang tak buat pantun kamben hah?

Yaahh, ada pantun kamben ropanya:

Gemuruh tabuh bukan kepalang,
Asah lembing berkilat-kilat
Gementar tubuh si harimau belang
Nampak kambing pandai bersilat!

Tima kasih pada blogger Yong!


Orang Daik memacu kuda
Kuda dipacu deras sekali
Buat baik berpada-pada
Buat jahat jangan sekali

Baka baiiiik punya kamben.
Tapi kalau dipanggang paling sodap!
Tak gitu Yob PO?!

P.S Semua pantun 4 kerat adalah pantun klasik Melayu, bukan ciptaan teman.



Bayangkan kamben Yob PO dipanggang dan dihiris-hiris, makan dgn pilav, salad dan baklava sebagai dessert!
Nyum, nyum!

38 comments:

  1. Moh Kembara, Ini pantun pasei kambin. Rasernyer klasik gak:

    Gemuruh tabuh bukan kepalang,
    Diasah lembing berkilat-kilat;
    Gementar tubuh harimau belang,
    Nampak kambing pandai bersilat.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    Kebanyakan buah2 di atas I kenal..., cuma kt kg I namanya berbeza...baklava manis kan rasanya?..., tapi kalau kambing panggang dihiris2 tu sukaaaaaaaaaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumslm Yong,

      Waahh mesti kg Yong dkt2 utan. Ajernyer ya baklava tu manis melentin, kat Dubai mesti senang cari!

      Delete
  3. gendang gendut tali kecapi,
    kenyang perut suka hati.

    hahaha.. buah2 tuh semua imah tak penah nampak dan xtau pun =P baru tau ghupe asam gelugor ^^ hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,

      Haa gituler ropanya asam gelugur, banyak kat kampong belum pupus lagi!

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Banyak ghopenye buoh yang teman tak kenei! :(

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak..

    Buah2 tu ada yang ummi biasa tengok, ada yang ummi tak biasa tengok, ada jugak yang ummi tak lalu nak tengok,hikhik!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong,

      Banyak yg kita tak kenei, tp yg kita kenei tak kose pulok nak tengok...hmmm memacam!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. sapo lah gerangan yop PO tu yer hehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Alaa Yob to eksen lebih!

      Delete
    2. ermmmm eksen yer dia ,, ermmmmmm tendang jer ke tengah laut,,,

      Delete
    3. Dia berlagak buleh berenang tengah lautan, tp lautan api tak tentu lagi!

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..
    yang pernah tengok ceri hutan n buah asam gelugor je..
    yang lain haram tak pernah tengok...
    err...kambing selalu tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu bukan kamben lahhhh ,, itu biri biri ,,,,,

      Delete
    2. Salam Yob,

      samolah tuh, bapa samo, tok lain-lain. Kamben suka nyondol katakan!

      Delete
    3. Salam Yong Eita,

      Hmmm ingatkan Yong biasa tngk buah2 lain, ater belakang rumoh cam hutan Amazon jer. Kamben apa tu?

      Delete
  12. Salam Yong Halima

    Walaupun mengaku orang Melaka...ini pertama kali tengok buah Melaka...tang buah kambing tu melucukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Fidah,

      Ater ramai lagi yg tak penah tengok Yong, kuih buah Melaka deme taulah. Kamben tu memang tak tau malu sikit!

      Delete
  13. Assalamualaikum Kak,
    suka dengan pantun dolu2..pantun nasihat esp yg asam kandis asam gelugur tu, mmg menyeramkan..hmm meriah no menu akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Asma,

      Cantik kan pantun klasik kita, tak terikut akan bahasanya. Menu spontan tu jer, belum meriah lagi tuh.

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. salam yong.Buah-buahan kat atas tu cuma kenal buah asam gelugur & buah ceropu jer...sbb kat kg ada pokoknya :D
    Buahan yg lain tu xpernah tgk la pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Zatie,

      Tulah, akak pun baru kenei separuh jer. Nampak sngt kita 'jahil' flora tempatan! Sedih...

      Delete
  16. Assalam Yong...
    Kalu buoh ceghopu tu kat kelilin ghomoh teman banyok, biasanye lepaih musim doyan ni mole le kunen masok (ghone kunen pinang tu paling manih)... suit sawe kata deme ghasenye. Buoh beghuas (kume panggei buoh laghoh ada juga kata buoh tampoi...lantok le)Pokoknya ada kat kawasan tanoh teman...tapi udoh tak sionya bebuoh. Kulit pokoknye gemo sangat makan dik tupei. Kat utan-utan ada lagi. Teman gemo nanam bebuoh jenih nadei ni...nampok klasik. Satu lagi buoh cedung,sedap buoh tu...ngutipnya seghonok...susup sasap dalam semok...banyok kesohnye jaman bebudok dulu, satu lagi buoh peghoh...lemok ghasenye, oghang cangkat peghoh paghit paham bebeno le. Ada masa nanti teman buat posting pase bebuoh gelamer jaman dedulu ni...tu belu kesoh buoh ceghomei, asam kumbang, leletup dan seknikenye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob Pak Ngah,

      Amboi ni udah baguih, ada ilmuan tentang pokok2 nadir nih. Teman tau separuh jer dr pokok2 ni, tak sampai separuh pun. Yaa cer buat posting pasa pokok2 ni tapi Yob amik gambor kat kebun atau utan bebetoilah, baru real! Ni ada org minat nak kenei dgn Yob ni, nama dia Prof Wahab. Nanti dia contact Yob ye.

      Delete
  17. Salam Halima,
    Ada jual anak pokok-pokok tu ke? Di mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Prof,

      He he tu pameran MARDI jer, deme tak jual. Tapi kawan blogger kita kat ataih ni Pak Ngah Yob Kider mungkin buleh tolong Prof cari benih pokok2 ni. Sila klik kat nama Pak Ngah di atas Prof.

      Delete
  18. salam kak yong, sonok ke ngajor kat muadzam shah? :)

    ReplyDelete
  19. Salam Sis Intan,

    Ngajor jap jer, 3 bulan. Bulehlah...layan bebudak sekolah menengah. Dah biasa ngajor budak degree tetiba ngajor budak sekolah, hmmm semput. Ada perangai cam darjah satu lagi! Tapi bila abis kontrak ramai yg nangis...hikksss!

    ReplyDelete
  20. Assalam Yong, lum pernah tgk lagi semua buah tu...menarik yer.tq sharing:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Nieza,

      ye ke satu pun tak penah tengok? Hmmm takpe lain kali nanti balik Malaysia gi masuk kampong yg jauh2 sikit berkenalan dgn tumbuhan tempatan.

      Delete