Moh Kite Follow Sesame...

Friday, October 29, 2010

' Marooned in Kurdistan' Part 1


Assalamualaikum dan Selamat Menyambut Hari Jumaat Yang Mubaraq!

Semalam antor sms kat orang rumah tanya nama satu jenis kekacang dalam Bahasa Turki, tapi dia salah faham pertanyaan teman dan dia jawab, "Takde kacang tu di sini " (maksudnya di Iraq). Adeeei...ni masalahnyer bila kita cuba berkomunikasi dengan orang yang berbeza budaya dan bahasa dengan kite. Lain kita tanya, lain dia jawab.

Pastu dia kata, dia mungkin tak buleh berhenti tugas dia dalam bulan Disember ni. Projek tak berapa jalan dengan lancor. Cadang dia nak berhenti (mula koje bulan Februari tahun ni) sebab dia tak bape gemor koje dengan orang. Nak jadi bos sendiri. Memang pun dia bos sendiri, kami ada syarikat kejuruteraan dan consultation sendiri di Istanbul. Tapi bila keadaan ekonomi tak bape stabil di Istanbul, dia terima tawaran koje dari kawan baik dia. Bekerja di Kurdistan, wilayah autonomi di utara Iraq.






Sejak Arwah Presiden Saddam digulingkan, senario politik Iraq dah banyak berubah. Pengikut Syiah dan rakyat berketurunan Kurdish rasa 'Merdeka'! Memasing rasa lebih bebas bergerak dan bersuara walaupun berada dibawah cengkaman dan pengawasan Uncle Sam laknatullah!
Orang Kurdish yang ramai di Iraq ni menuntut kebebasan bersuara sama seperti rakyat Arab Iraq. Deme berjaya mendapat satu wilayah bersempadan dengan Turki sebagai wilayah autonomi deme. Ada perdana menteri sendiri, polis sendiri dll.

Daerah tempat suami teman koje ni terletak di Erbil. Bila teman google, bandar Erbil ni ropanya membangun gak tapi penuh dengan American GI. Bila dah ada GI tu, ade ler tempat-tempat maksiat seperti bar dan kelab malam. Setan!

Kali pertama suami koje di Erbil, 2 tahun lepas. Ditugaskan oleh sorang ahli perniagaan Kurdish membaikpulih paip LPG. Entah sapa punya koje pasang paip tak bape betoi, dia diupah repair natang tu. Koje 2 bulan jer tapi dibayor lumayan gak. Dia kabor nak masuk site kena tempuh checkpoint tentera US. Ni maknanyer ada ler pelabur US dalam projek ni. Masa tu dia buat koje dalam bulan Ramadhan. Kena pulak tahun tu bulan Ramadhan jatuh dalam musim panah! Suami kata bila berbuka, " Water tastes soooo sweet!" Kontrak dia siap hanya beberapa hari sebelum Bayram (Hari Raya). Sempat sampai kampong sehari sebelum raya. Tengok kulit dia dah berjelaga, kata orang Perak, dan badan susut 2-3 Kg. Raya tahun tu dia jadi Santa Clause;sapa yang bersalam dengan dia dapat Dollar.






Kali ni projek yang dia buat pun mengenai pembinaan kilang LPG yang diusahakan oleh sorang kawan bangsa Kurdish warga negara Iraq. Ni projek yang bermula dari scratch! Bayaran yang diterima tidak selumayan dari projek sebelumnyer tapi amik gak sebab dok Istanbul pun projek slow. Lagipun bagus untuk ditambah dalam resume dia. Tambahan pulak masa dia dapat tawaran tu, visa teman pun dah nak tamat, kena balik KL. Dari dia dok sorang kat Istanbul, baik dia cabut ke Kurdistan!

Dari chatting dan e-mail dia, hari koje bermula dari 7 pagi hingga 5 ptg. Jadi bangun awal untuk apa yang patut dan sarapan di cafeteria. Dia kabor tukang masak di cafeteria bangsa Turki, jadi berseleralah deme (pekerja bangsa Turki dan yang seangkatan) makan kat kem. Ya, deme dok dalam kem yang tak jauh dari site, nun di tengah padang pasior. Sebagai Project Manager, dia ade cabin dia sendiri siap dengan air-con, shower dan pejabat. (Pakcik, mana gambor-gambor cabin ni? Lama orang tunggu!). Kul 7 tepat start koje yang mungkin bermula dengan meeting. Meeting melibatkan berbagai bangsa dan warga negara. Bahasa Inggeris yang digunakan pun berbagai loghat, dia pun kekadang tak faham. Pastu mungkin dia ke pejabat atau ke site. Koje dia 7 hari seminggu takde cuti! Dalam berbulan-bulan tu, mungkin dapat cuti seminggu untuk Hari Raya Eidulfitri dan Hari Raya Qurban. Tapi semalam dia kata, tak buleh balik Raya Haji sebab banyak problem kat site. Adeeei!

Jadi teman tak mau complain kalau teman susah itu, ini. Ada orang yang koje tak renti-renti dalam panah dan sejuk, takde cuti berbulan-bulan! Bersyukur apa yang ade, Alhamdulillah. Semoga Allah mempermudahkan tugas dan urusan dia dan kite semua. Amin!

P.S Tajuk entry ni teman ciplak dari sebuah filem Iran bertajuk "Marooned in Iraq", mengenai 3 orang Kurdish anak beranak yang tersadai di Iraq ketika zaman Presiden Saddam Hussein.


NOTIS:

Haa kome ada 4 ari lagi untuk menjawab soalan dalam peraduan #2 tu. Banyak jawaban yang cam OK jer dan menarik. Mungkin teman bagi beberapa hadiah insentif, walaupun tak semua jawaban kome tu betoi! Kan teman ni pemuroh!

4 comments:

  1. Salam Kak Halima.....
    uiiiishhh......kalo oghang kite kat sane tu...bukan aje jelage......udah jadi macma ghope bontot kuali....... nampak gigi jeee.......heheheh

    ReplyDelete
  2. Salam YobD08, bukan jer jadi cam bontot kuali, jadi abu teruis! Panahnyer kalau musim summer Yob, bila kuor peluh teruis kerin, tak dan nak kuor kata Mr T! (suami teman ler).

    ReplyDelete
  3. kak memang brp tahun kahwin? dah kerap le PJJ ni?

    ReplyDelete
  4. Salam Kakyong, baru 9 thn kawin, mmg biasa berjauhan sjak kawin, no complain. Akak org yg penyabar dan kekadang gemor dok bersorangan...he he! Jahat jer bunyinyer!

    ReplyDelete