Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, May 2, 2012

WARGA EMAS TURKI YANG TAK DOK DIAM!

Bersiap gi romah Mak Mertua...seberang jalan!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Tengah hari kat Shah Alam ni sampa petang, ujaaaaan!
Alhamdulillah sejuk sikit!

Masih kisah kat Kampong Deredebi. Satu pagi teman pindah ke romah Mak Mertua bila Mr T balik dari Istanbul.
"Haa you dok dengan Emine yaa, I nak dok dgn Anne!".
(Anne sebut An-neh ialah Ibu/Mak)



Si Karabas dah elok jer nunggu.

"Takde kompang-kompang ke, Karabas?"

Sebenornya dia sejuk, berlindung dari rembasan salji yg turun masa tu.



Dia ngantor teman sampa tangga.
Kalau buleh dia nak naik sampa kat landing tapi teman tak bagi. Janganlah buat muka sedih Karabas, sayu teman nengok miker!



Walaupun sorang (masa ni Nevin, menantu lagi sorang takde, gi nyongket ke Akcakoca), koje rumoh masih dibuat dik orang tua Turki. Ada jer benda yg deme usik gitu-gini.
Skirt teman yg lembab kena salji tadi, teman layor dekat soba tu.
10 minit kang kerin ler.



Mertua buat keju putih.
Dari susu yg direbus, ditos, dan dihempap dgn batu berat dan dibior bergantung sampai padat.
Buleh makan pastu, dipotong cam kuih talam. Tapi kalau baru tak masamlah...



Dia bakor roti cam pretzel (dibeli kat kedei) sebab dia tau teman suka roti bakor.



Selain tu dia buat lempeng sayur yg teman lupa nama dia. Ianya pucuk tumbuhan liar, rebuih sampai empok, peroh ayor dia. Gaul dgn sikit tepung, pecah telur, boh bawang dan garam, goreng atas kuali lepior. Rasa akan-akan paku-pakis. Lezet jugak!
2 biji kentang ataih lantai...


Dia kupah kulit kentang...panas tu, baru kuar dari oven soba tuh!


Ada masa dia bakor kestane (buah berangan).
Buah berangan dikutip masa musim luruh. Yang ni disimpan dlm peti sejuk sebab kalau boh kat luor dimakan ulat.
Menantu Malaya mai, dia pun kuarkan dari peti tuh!


"Nah makan ceviz!" mertua pelawa.
Ceviz atau walnut pun dikutip masa musim luruh. Kestane dan ceviz tumbuh liar kat kampong ni, banyak pokok deme.



Ni ropa sayur 'paku-pakis' tu. Makan panas-panas sedap!


Kahvalti yg mertua buat utk menantu Malaya.

Teman tolong amik gelas teh dan kuarkan satnika jem, madu, keju dari peti ais jer.
Nanti basuh dia jugak...melainkan bila teman dah lama duduk dgn dia 3-4 ari.
Meh kome amik seketul kentang nih!









34 comments:

  1. Assalamualaikum kak,

    nape yg selipor sebeloh biru sebeloh pink tu?? Sedap tu berdiang kt tepi soba sejuk2 pastu mkn kahvalti panas2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ruby,
      Jangan ditanya mana lagi sebelah, dua, dua belah lebuh!
      Bukan sedap, kekadang rasa kena panggang Yong dik kuat api deme pasang, walaupun kat luor salji lebat!

      Delete
  2. salam
    kat sana ada buah berangan gak rupanya ye.
    walnut tumbuh lior kat sana? kat sini mahai bukan main lg.

    kak fesen ke pakai selipor satu satu biru tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Isyy berlambak buah berangan kat kampong ni, Yong, mmg terkenal dgn pokok berangan utan deme kat sini. Haa walnut takde sapa tanam. Kami pake kutip jer kat celah2 pokok hazelnut dan pokok utan. Ajernyer yaa sini mahei, sekilo ntah bape puluh hengget! Akak bawok balik 1/2 kg jer.
      Fesyen meroyan tak dpt sambe belacan!

      Delete
  3. apa ni, selipar kawin-kawin pulak...? pantang tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob Gedek,
      Baru bertunang, belum kawin tu!

      Delete
  4. Sian Karabas..takde jodoh lagi ke untuk dia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob Din,
      budak dia lagi tuh. Tp kalu dia nak cari gifren, banyak kat kg tuh, buleh jer dia sms!

      Delete
  5. yong..camane gamaknya yong borak ngan mertua..bahasa apa yong gune.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Erna,
      Cam unta dgn kibas. Mana yg akak faham, fahamlah, kalau tak faham akak ckp tak faham, nanti dia pun frust!

      Delete
  6. Assalamualaikum Kak..

    Suka dapat tengok Karabas, anjing cerdik tu..
    Akak..mesti kesayangan mak mertu ni,nampak sedap pulak hidangan tu walaupun ringkas,simply delicious!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi,
      Tulah dia anjing yg bekerja utk tuan-puan dia, bukan makan tido!
      Nak kata kesayangan bukanlah cuma 2 lagi menantu dia kurang tunjuk kasih sayang kat dia.
      Buleh tahan menu dia Yong, simple tapi berkhasiat!

      Delete
  7. hehehe cikgu napenye pakai selipar lain2 warna??...canggih arrr ;0

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amy,
      Tu jer selipar yg ada. Sapa buat onar hilangkan sebelah tak tau ler!

      Delete
  8. assalamualaikum...
    pelik2 sungguh makanan tu..
    setarang habuk tak pernah rasa....

    ermmm....karabas buat lari selipar ke..
    yang pakai lain sebelah tu kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Eita,
      Nama pun negara asing, lain ler menu dia.
      Ehhh jgn tuduh Karabas, dia tak pandai mencuri. Ni mungkin koje cucu2 Mr T yg buas-buas tuh!

      Delete
  9. Salam yong..
    Bukan main sayang lagi mak mertua kat menantu Malaya dia eeh.. Masa Kahvalti siap basuh pinggan mangkuk lagi.. bertuah bertuah..
    Sayur paku pakis tu, ingat ke ikan tadi.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ayang,
      Bukan sayanglah...manja-manja jer. Deme hormat tetamu, jd tak suruh buat koje. Dah lebih 2-3 ari baru deme bagi tolong, tu pun koje yg ringan2.
      Ha ha cam ikan kan!

      Delete
  10. salam yong...

    adeh, jatuh kesian nengok muka si karabas tu..ate..kasi can la kat dia yong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti,
      Tak bulehhh...deme mmg tak suka natang naik ke romah, takut kotor dan bulu, kucin pun deme tak bagi masuk, macam si freelance tu.

      Delete
  11. Assalamualaikum yaa Hajjah,
    kreatif deme yek mencipta menu lempeng sayur, cher akak cuba dan try buat kat sini..blh jemput saya kahvalti..heheheh..ceviz tu sekali tgk mcm tempe pun ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hajah,
      Itu kira menu tradisional org Laut Hitam sbb kat wilayah lain takde rasanya. Kalau nak buat paling ngam dgn daun paku-pakis atau bayam. Ehh ceviz tu ropa otak, sedap lelemak!
      Ater bila nak ke Shah Alam?

      Delete
  12. Salam Yong

    " Menantu Malaya aku ni, menembak jer yg tahu nye....kate sayang ke aku, cer mekapkan aku ni, tembak elok2, buat hias blog die tu, boleh gak aku glamer satu malaya "----luahan hati seorang mentua yg jauh di kg deredebi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Sekampong,
      dia tak heran glamer der. Tak tau ke mertua teman ni cam Mafia? Garang kalau dia marah tapi amat penyayng kat kaum kerabat dia!

      Delete
  13. setailo tu slipar lain kaler.. senang orang tak curi... hehehee...

    ater karabas tu kesejokan takleh nak pukul kompang... hehehe...

    tang makanan yg anne prepare tu yg tak leh tahan ni..!!! huwaaaa, nak jgk..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Tak tau sapa punya koje cilok selipar sebelah-sebelah tu.
      Karabas malu-malu anjin dgn akak,kalau buleh dia nak manja2 tu, akak jer jue mahei!
      Sumenyer sedap pd Mulan, kuatnyer selera!

      Delete
  14. he..he..makanan-makanannya x penah saya nampak lagik except for buah berangan tuh... rupa pon mcm pelik2 sikit..rasanya..sedap ke..? blh lawan makanan kat mesia tak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Nak lawan tak buleh sbb bahan lain2. Tp menu deme ada keistimewaan trsndiri dan berkhasiat, wlupun tak spicy atau pedas. Tp ada yg rasa tawar, masam dan bland.

      Delete
  15. wahh kombinasi color selipar yang styloo..hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      ntah2 memang gitu masa dijue!

      Delete
  16. salam yong...elok bebeno soba tu boleh buat kerin baju....idok le payah beli dryer....jimat belanja..kreatip!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Farah,
      Memang itu salah satu fungsi soba pun. Tapi kalau musim panas, panas bebenor dapur ni, kena bukak tingkap...deme jarang bukak tingkap sbb nak jaga modesty!

      Delete
  17. hawat warna lain2 selipar tuh...hehe

    ReplyDelete
  18. nasib selipar tu bukan warna hijau putih... kalo bighu gelap ngan putih ok ! kihkihkih...

    teringat arwah mak saya.. seperti mertua kak halima.. bila saya balik, dia tak duduk diam..

    ReplyDelete