Moh Kite Follow Sesame...

Friday, May 4, 2012

JOM NYONGKET KE PASAR DI LAUT HITAM, TURKI.

Yong-Yong dari Avon sempat lagi buka meja kat depan pasar!


Assalamualaikum dan Salam Jumaat yg Mubareq,

Tadi ada usrah kat surau PKNS. Salah satu hadis yg sempat teman catat utk kongsi ilmu (ilmu kena kongsi dan sebor kan?) ialah:

"Tiap-tiap kalimah yg takde zikrullah, adalah lagho atau sia-sia."

Tak taulah ustazah tu orang Perak ke bukan sebab perkataan lagho tu bahasa Perak kome. Jadi kita cuba ucap zikrullah dalam setiap kesempatan, jangan cakap bukan-bukan atau maki-hamun.
Sekian adanya!




Haissyyy...pantang nampak beg tangan. Nilah koje dan minat kebanyakan org pompuan ni. Gemor sangat dengan beg tangan, tak tau pasa apa!




Fatma tanya teman, "Anne, yg ni ke yang nu?"

Teman kenan yg nu.
Tapi jiran kami Nazli yg ikut sama kata yg ni.
Fatma beli yg ni.
10 Lira lebuh (RM17.20 gitu)!


Ada sikit erotika!
Tup mater Yob-Yob!



Dengan beg baru yg ni...Fatma usyar barang-barang dapur.




Teman beli 2 lai baju atau singlet dalam ni...5 Lira selai (about RM8.60. Kat Shah Alam antara RM10-RM12 selai).
Seswai dipaka kalau baju kome jarang atau bebayang...




Tips
beli suar kecik kat Turki, jangan dilayor atau dikibar-kibar cam bendera...deme malu.
Kalau nak try-test, tengok kat situ jer.
Yang sedut rokok tu bukan bini Mafia, dia penjual dan peramah!




Camner nak try-test cik mak (nasik lemak) ni...kalau diangkat, shopper Yob-Yob malu dan pandang ke lain...haruuu!
Kome nak tau, kat Turki suar dalam dan coli tak disidai diluor nampak dik orang, deme jemur dlm romah atau bilik!



Sayuran bukan organik.
Rega sayur dan buah ikut musim.
Musim bunga dan musim panah, rega muroh dari masa musim sejuk.




Macam kaum Hawa deme, kat pasar penjual akan susun dan atur barangan deme comey-comey kasi cantik, macam bini deme atur dan hias romah deme cantik-cantik.
Bukan paka longgok jer macam kat pasar kita!




Satnika bijiran dan kekacang ada kat sini.
Setengah tu teman tak tau apa bendanya dan cam ner deme masak.



Segor-bugor sayur deme, gerrrraaammmm tengok!
Sepokok salad tu lebih korang RM2.50!




Penjual kat pasar Turki suka laung dan tegur pelanggan.
Sora deme ada yg macam sora mendiang Pavarotti...siyes sedap dan tak pecah!



Ada gak yg jue kraftangan seperti lesung kayu (utk tumbuk bawang putih, teman beli satu kat pasar Istanbul), ayak, penggiling dan besit mainan (baby cradle).



Antara yg teman tak rajin beli ialah cili meroh giant ni.
Pacepa?
(Pasai apa? Ni bahasa anak sedara kawan teman).
Sebab tak pedah...manis sebenornya!




Teyze
(Makcik) jue sudu dan senduk kayu nak bergambor dgn teman bila dia tau teman ni Yabanci.
Teman beli 6 batang - 3 kecik, 3 besor.
2 orang blogger jantan dapat sorang satu sebagai sagujantung.
Dah dapat ke kome sudu tu?




Tak caya besor cili meroh tu?
Naaaahhhhh!




Jamuan ringan kat romah si Yunus kat bandar Akcakoca. Yunus ni anak kepada sepupu Mr T.
Deme hidang salad kentang, muffin, buahan dan hazel
nut.
Meh himpit kome...

19 comments:

  1. salam kak :)

    yabanci tu foreigner ye kak..
    seronok tengok sayur mayo kat sana...fresh2..
    meriah jugak yer paso kat sane ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Yabanci tu "Orang asing" buleh "Orang tak kenei" pun buleh.
      Meriahhh.

      Delete
  2. Assalamualaikum Kak, x sangkut ke suor kecik dgn sarung nasi lemak tu?? I ni pantang jumpa 2 benda tu, mesti nk beli kalau cantik & cute2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ruby,
      Ha ha ha apa yg sangkut? Penjual asing2 tu.
      Haa yg cantik2, cute2 dan erotika semua ada Yong!

      Delete
  3. assalamualaikum kak..
    seronoknye akak gi beli belah ..
    teruja tengok sayur mayur...

    model cili tu tak tahan betol lah tengok..kiut je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Eita,
      Model tu perasan kiut jer!

      Delete
  4. yong..acik pun same..tak tau lah pasa apa..sal nampak begtangan..nak berenti je kat situ..nak belek jugak walaupun tak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Erna,
      Oh ni salah sorang Yong-Yong yg amat teruja tengok begg-beg tangan ya.

      Delete
  5. kenapa eh pompuan dengan beg tangan? macam sumpahan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob Gedek,
      deme kena sumpah masa zaman Merong Mahawangsa!
      "Wanita dan tas tangan, berpisah tiada!"

      Delete
  6. assalamualaikum kak..
    lama sayang tak ke sini.. ada kelapangan hari ni nak jenguk semua citer kak halima .. saya doakan kak halima sentiasa sihat dan diberkati Allah hendaknya..

    beso beno cili tu..nasib saya ttp ingat pada stokin tuh ! hihihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob Mad,
      Selamat datang...hosgeldeniz!
      Alhamdulillah, akak sihat, tima kasih. Semoga Yob dan keluarga pun begitu jugak.
      Besor tapi tak pedeih Yob, eksen jer lebih cili tu!
      Elok ke lagi stokin tu Yob?

      Delete
  7. Pertama kali tahu cerita dari kak Yong cili besar merah rasanya manis...hiii,kena kumpul duit pi Turki gamaknya nak makan cili manis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cikgu,
      Tu diaaaa tarikan cili manissss!

      Delete
  8. Assalamualaikum Hjh Yong

    menyongket ajer keojer yong yer...he he

    ps: teman gambor yg sebelah atas tu belum dapat lagi...he he
    sudu udah dapat......terima kasih banyak2
    moga yong sekeluarga dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Tuan Haji,

      Kalau tak nyongket, saya meroyan Tuan Haji!
      Yg mana Tuan Haji, hazelnut kaa? Ya ke tak dpt, haissyyyy!
      Alhamdulillah sampai dah sudu Laut Hitam. Buleh guna makan bubur moi!
      Amiiinn...tima kasih!

      Delete
  9. Beso beno cili tu Yong, boleh sorok telefon dalamnya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakcik,
      Ajernyer yaa... buleh seludup dadah he he he!

      Delete
  10. Assalam, Yong.

    Yop2 Turki pemalu orangnya..Yop2 di M'sia ada yg teman isteri beli pakaian dalam, romantik gamaknya.. sampei kita yg segan nk pilih..

    ReplyDelete