Moh Kite Follow Sesame...

Friday, February 24, 2012

IBU MERTUA (TURKI MARI) KU!

Tulih nama ataih salju - khas buat Yob-Yob semua!


Assalamualaikum dan Salam Ceria,

Ceria sebab ari ni cuaca nyaman - idok sejuk bebenor, takat 24 Celcius kot. Tadi nyongket jap dengan Mr T ke Sefakoy, sebuah suburb tak jauh dari tempat keme tingge. Lain entry teman labun.



Err ni gambor terkini si Yusuf, cucu tiri teman, anak si Tahsin. Sebelum teman datang Turki bulan Disember kot, ada teman upload 3-4 kepin gambor dia. Masa tu baru panda duduk jer.



Dah tido, bangun pulak kan.
Sonok tengok orang rama kat dapur Emine Baba Anne, nenek Turki dia. Yang belakang tu abang dia yg sulung si Ertugrul. Dah besor dan tinggi Ertugrul ni.



Ahhh heran ke tengok kamera muroh Helime Baba Anne, nenek dari Malaya? Self-portrait jer, ala-ala Yob Gedek!
Ertugrul tengah tengok TV tu, serius...padahal drama komedi jer!



Usyar jap Mak Mertua teman, Puan Mine. Umur dah lebih 75 kot. Dia pun tak taw umur dia bape weh.
Si Karabas buat senamrobik pagi sesejuk tu.



Sekali teman ingat garam, ropanya salji. Mertua tabur salji dan disapu karpet tu. Selalu dia guna ayor. Ni nak ngelak dari abuk berterbangan!



Mak Mertua sibuk ngemas rumoh (dapur jer pun, bilik lain tak usik sebab tak sapa paka musim sejuk ni), teman sibuk bertenet. Siap dia bagi hazelnut suruh makan!
Teman idok ler makan sebab tak kose nak kokak, rosak gigi kata Mr T. Lazim deme katuk dulu atau guna mesin.



Ni keju atau peynir putih mertua buat semalamnya. Rasa tak bape masam sebab baru. Nanti dia potong cam kuih talam, makan masa sarapan. Yang dalam botoi tu cili ijo jeruk!



Untuk lunch satu ari tu, dia nak buat kentang masak pes tomato. Menu standard kampong Turki. Deme ni takde ide lain selain buat fries, sup pes tomato dan bakor!
Memola potong bawang. Sebenornya bawang jer bahan dia selain pes tomato, minyak dan garam!


Kupas kentang dan potong da-di-du pulak. Amik poyok boh minyak sikit, tomeh bawang sampa agak layu, boh pes tomato dan boh ayor. Pastu campak kentang tu. Masak sampa kentang lembut! Kalau nak pedas sikit, boh serbuk cili tapi deme tak suka pedas, deme boh secubit jer, apa rasa!



Siap satu menu utk satu lunch. Makan ler dengan roti!
Ada menu lain tapi hok ni yg baru masak ari tu.
Meh hirup sorang sesudu, meh!

33 comments:

  1. Biasa makan nasi,tak biasa makan cam ni,nanti tak kenyang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob Joyiman,

      kalau makan sepotong roti mmg tak kenyang, cer makan 5 potong, pasti kenyang!

      Delete
  2. Ai, udah jadi vegetarian ke pulok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, kalau dok kampong deme, memang memanjang jd vegetaria, cam lembu deme!

      Delete
  3. Assalamualaikum Kak..

    Kak Halime...Seronoknya main2 tulis nama atas salji,kami tulis atas batu je le, sambil dengar lagu arwah Sudirman..

    Alahai comelnya si Yusuf tu, rasa nak cium-cium..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, sonok...akak terketor2 nahan sejuk dan cari ranting nak buat font!
      Memang si Yusuf nmpk lebih comey dr abng dia masa kekecik!

      Delete
  4. Part si karabas tu...kelakarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, kelakor? Memola nmpk teman dr jauh dia dah gong-gong kejor tunjuk gigi! Mesti dia tak cam sbb lama tak jumpa, Cecepat akak pangge nama dia dgn suara akak yg merdu, terus dia tak tunjuk taring dan lompat2 suka. "Mokcik Malaya datang, Mokcik Malaya datang" dia nyalak!

      Delete
  5. tulis la nama saya jugak... hehehe...

    besar dah ertugrul tu... awat serios bebenor tengok tv tu.. yusuf tu comel nya... geram nak gigit pipi dia..

    adei.. keju buat sendiri, gerraamm je nak sepotong masuk mulut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, bkn senang nak tulih, kena cari font yg seswai! Tengok camner yek? Nantilah akak ajor cam ner buat keju nih!

      Delete
  6. Salam...

    Sah sah sah.. menantu kesayangan.. dok berinternet pun, mak mertua idang kacang..
    Akak, ce akak masak ikan masak tompoyak ke, sambal belacan ke dan apa2 yang sewaktu dengannya bagi dia orang makan. Sure dia org mintak resepinye.. Terangkat gitu.. hehehehe

    Gebu benor pipi si Yusuf tu.. Rasa nak picit2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, tau takpe, mmg menantu kesayangan!
      Masak tempoyok? Nanti akak kena buang daerah! Org Turki ni skema, deme tak makan menu asing, tak heran bahasa asing, bercuti ke negara asing...sib beik deme terima menantu asing!

      Delete
    2. "sib beik deme terima menantu asing " Tang ayat ni paling tak boleh tahan.. Memang nasib baik sungguh...hehehehe..

      Delete
  7. salam... best nye mak mentua ... punye le manjakan menantu...iye le, jumpa pun jarang ye... sihat lagi ye dah 75+ pun..agaknye sbb rajin exercise keghoje kampung tu...
    baby yusuf comei ....
    makan kentang je le kome kat sana ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, bkn sbb jarang jumpa dia sayang, tp sebab akak hormat dia dan berlembut bahasa, 2 lg menantu pompuan suka menjawab dan melawan. Mmg mertua ni kuat koje, pompuan kampong Turki mesti rajin dirumoh dan berladang. Pompuan Malaya jer liat sikit.

      Delete
  8. salam kak,

    untuk yob je ke kak :)

    kalo ayah saya mmg ske kut mknn turki sbb dia ske makan roti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, utk tilisan Yong kan ada entry lepas?
      Hmmm ada ke lagi ayah? Meh bawak nyongket ke Istanbul.

      Delete
  9. Assalamualaikum kak,

    eh eh, dh besar dh Ertugrul! serius je yusuf, agaknya sbb akak kacau dia tido kot....wah, bestnya keju buat sendiri. mewahnya mkn keju. kalau kt kedai harganya mahal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong, haa dah besor anak teruna tu dan dah kuruih! Tahun lepas dia takat telinga akak, ni dah sama tinggi! Makan susu, keju dan yoghurt Kara Kiz tu! Nanti akak ajor cam ner buat keju, senang bebenor!

      Delete
  10. salam yong halima.comelnya dak yusof tuh..geram kat pp dia!.Bertuah punya menantu mesia ni ya?mertua masak..dia dok ngadap tenet jer.hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, ha ha mmg bertuah menantu Malaya ni...tak buleh buat menantu, tp dah jadi menantu!

      Delete
  11. assalamualaikum kak....
    gebu je yusuf tu kan....
    ni mesti menantu kesayangan ni...haram tak bagi buat keje...heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Eita,
      Pipi gebu cam salji. Ater...menantu jarang jumpe, mestı ler sayang bangat!

      Delete
  12. Banyak sungguh mak mertua jamu hazelnut kat nantu dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong, tu sikit jer , tp Alhamdulillah.

      Delete
  13. salam kak...
    sayangnya mertua akak kat mantu malaya ni...sporting lagi.
    kalau saya..saya dah ketuk dah hezelnut tu..geram nengok.
    kat sini mahai
    terernya buat keju sendiri ye...sedap buat cheese cake nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Sayang sbb menantu Malaya tak melawan sbb tak tau bahasa, ha ha!
      Hazelnut banyak sangat Yong, cam dah tak heran tp Alhamdulillah.

      Delete
  14. Sejuk tapi nampak cantik... waaa seronok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob, sonoklah jugak, Alhamdulillah dpt tukar2 angin.

      Delete
  15. salam yong

    sehat? yong balik turki lagi ke ? bestnyeee ...

    mak aih comel bbenor bby tu ! geram teman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Hanie, Alhamdulillah sihat. Yaa kena baliklah suami ada sini nunggu. Baby Turki semua comey, bila besor dah tak comey, berserabut dgn jambang misai bagai!

      Delete
  16. salam yong..

    wah sayang bebenor mertua kat menantu..siap dihidang kacang hazel yang gile punya rare kat mesia ni..huhu

    orang turki suke benor ngan cheese yer..susah gak nak adapt ni kalau buatnye kena dok sane...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Murni, hosgeldeniz. Bukan sayang tara mana, jarang jumpa pong. Makan bahan tenusu ni mmg staple menu deme ni Yong, tiap ari mesti ada keju dan/atau yoghurt. Kalau yoghurt dah tingge sikit deme bancuh buat ayor ayran, susu masam!

      Delete