Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, December 4, 2010

Masihkah Kau Ingat Ujan Asid '98?



Assalamualaikum dan Salam Hormat,

Memula kena nyanyi ikut tune 'Masihkan Kau Ingat' dendangan KOPRATASA.

Masihkah kau ingat
Demo di Jalan TAR
Depan kompleks Lot 10
Tiap ujung minggu

Masihkah kau ingat
Kita menyanyi-nyanyi
Laungan keramat
Reformasi reformasi!

Masihkah kau ingat kita berlari-lari
Dikejor polis
Sama FRU
Ujan asid turun pedih mata bersama
Masihkah kau ingat
Masihkah kau ingat?





Kome ingat ke lagi era kebangkitan Reformasi sekitar akhir 1990an? Mungkin ada dari kome masih sekolah menengah atau baru belajor kat U. Kalau cam Numara, masa tu dia baru sekolah kebangsaan kot. Teman takmau citer pasa sebab musabab jadinya kebangkitan gerakan reformasi ni. Kome buleh cari dalam berbagai website asal usul dan punca sebab dia. Nanti ada yang kata ni blog kembara ke blog politik.

Teman gi tengok demo ni pada satu hari sabtu. Deme selalu berdemo ujung minggu dan port lazim ialah kat Jalan Tunku Abdul Rahman dan depan Lot 10. Beberapa minggu sebelum tu teman dah dengor demo ni. Teman kata, "Isyyy aku nak tengok gak. Ni akan jadi satu sejarah dalam perkembanagn politik Malaysia."

Berbekalkan kamera, teman dan housemate naik LRT dari Vista Angkasa dan turun dekat stesen Jalan TAR. Dari jauh dah kedengor laungan "Reformasi! Reformasi! Reformasi!"





Teman bukan tak biasa amik bahagian dan buat demo ni. Dah selalu bebenor masa koje dengan NGO dulu tapi masa tu banyok buat demo tentang alam sekitar dan isu-isu kepenggunaan. Sampa depan LOT 10 teman pun amik beberapa keping gambor. Rama orang jantan tapi orang tine ada gak tapi berlonggok sana-sini. Pihak polis dan Mat Bond ada tempat deme memasing.

Takder perbuatan agresif. Deme takat laung-laung dan menyanyi tapi tak perasan lagu apa, sambil pegang poster. Ada yang laung slogan dan takbir. Err kome ada ke kenal deme-deme dalam gambor ni?

Buleh dikatakan demo ni aman dan macam pesta. Namun pihak PDRM nampok dalam keadaan berjaga-jaga. Sekali sorang pegawai tinggi polis bagi teman 'the look' bila teman turun dari kerbside. Teman pun naik atas kerb balik. If looks could kill...

Pada satu ketika, Dr Wan Azizah lalu dengan kenderaan jeep ke apa (teman ni tak kenal kenderaan). Dia berdiri dalam keta yang buleh bukak bumbung tu dan melambai-lambai tangan ke arah penyokong reformasi. Riuh-rendah para demo melaung dan melambai.





Deme spy kami, kami spy deme balik!

Kelihatan selonggok polis beruniform dan tak beruniform dok memerhati para pendemo. Polis SB kat Malaysia ni senang nak kenal. Deme selalu bawok beg silang. Kalau tidak mana nak boh pistol. Kalau kat negeri sejuk buleh ler pakai kot atau jeket dan selit pistol bawoh ketiak. Kat Malaysia pakai kot atau jeket kang kena kutuk," Apa ke heh kamu paka jeket tengah hari bute ni Yob?"

Minggu yang teman gi nengok demo ni, polis bersikap 'baik'. Pas puas melaung dan menyanyi, kami berjalan balik menuju arah Masjid Negara, mungkin ada yang nak solat asar kot. Tapi minggu berikutnya, para demonstrator dibelasah dan ditendang macam anjin oleh pihak polis dan FRU. Kendiannya, dalam beberapa siri demo, pihak polis sembur ayor kuning ke arah penunjuk perasaan. Ini semua berlaku masa minggu PM ketika tu Tun Mahathir gi meeting di Jepun.

"Belasah jer depa tu...ketegaq! Orang suruh balik takmo!" gitu ler gamoknya Mahathir bagitau pada KPN.

Esok, beberapa ribu orang dari Selangor akan berarak ke Istana Negara untuk menyampaikan petisyen kepada YDPA memohon agar bekalan air di Selangor tidak diswastakan. Adakah ujan asid akan turun mencurah-curah esok? Moh dengor ramalan cuaca malam ni kome.

20 comments:

  1. Assalamualaikum
    Begitule putaran dunia Yong, org deiweik2 (marhaen) mcm kite ni nyemedang saje kene hamput. Ate kalo dibiyorkannye, makin engkoh le deme naik toncang (sebenornye tocang) deme, munkalor kite ajukan ghase tak puih, gitule deme ajapkan kite. Sebenornye bila kite kate mane yg dikatekan `ketuanan melayu`, kemane lebuhnye, mak ai kemain beranggi2 deme hamputkan kita sampey ghaje pun beghiye2 benor. Tapi Yong, bila kita tunjukkan `ketuanan Melayu` kita dgn demonstrasi hak2 ketuanan Melayu kita, silap2 kena pelupuh, kena godam ... SEMUANYA RETORIK!

    ReplyDelete
  2. Yong Helli...

    teman pun peghonah ikut konvoi bekeghete, pegi dengo ceramah di padang2 dan dewan perhimpuan Cina.. tapi teman idok tughun ke jalan. Mak teman pesan bebeno- jangan pegi, takut kena hempok dengan belantan. Apa2pun teman setuju dengan pandangan yop tajnur tu...

    ReplyDelete
  3. Salam Yob Tajnur dan Yong Kakcik, kita ni cam timun, deme gelek jer sesuka ati. Arwah bapak teman pun kabor jgn gi demo, teman gi sebelum dia tau. Dah gi baru dia tau he he!

    ReplyDelete
  4. Masih segar di ingatan teman dengan teksi sekali masuk balai

    ReplyDelete
  5. Salam kak..
    Masa ni kalau tak silap saya masih di UIA..masih segar lg dlm ingatan peristiwa ni..huhu

    ReplyDelete
  6. Teman sempat lari ke Padang Merbok, parking kereta kat situ. Start keta terus balik mandi wajib... hahaha.. pakai sabun breeze lagi...

    ReplyDelete
  7. Salam Yob Teksi, issyyy sian kat teksi. Sihat ke teksi lepas tu? Sesapa nampok teksi Yob ari ni, kalau ligan dik FRU, masuk jer!

    ReplyDelete
  8. Salam Cikgu Wam, ni satu sejaraj cikgu. Rugi kalau tak gi nengok atau gi amik bahagian. Dulu2 orang Melayu pun rajin berarak tentang Malayan Union dah ntah apa2 lagi, tak keno sembur pun. Kalau demo aman, pe hal deme nak ligan dengan belantan?

    ReplyDelete
  9. Salam Yob ISA, mesti sprint laju lah masa tu yek? Patut ler jualan sabun breeze dan fab cepat abis tiap ujung minggu!!!

    ReplyDelete
  10. Salam kak...
    kenangan semua ni, dan maybe sejarah mungkin berulang, sape tahu kan? he3...
    kalo kena gas ni, kawan2 ajor gua letak colgate bawah mata, sejuk sikit he3

    ReplyDelete
  11. mujur la demonstrasi kat msia ni tak macam kat pakistan ke france ke sampai terbalik2 kereta dikerjakan orang dan jugak sampai cedera dan hilang nyawa.

    ReplyDelete
  12. Salam Hasrul, ya sejarah dah berulang arini. Bape orang kena tangkap sbb jalan kaki gi Istana? Akak dlm kapalterobang dr KK balik Sh Alam, tak tau perkembangan, malam baru tau.

    ReplyDelete
  13. Salam Dyanna, penunjuk perasaan kat Msia selalunya aman dan tak provokasi tp pihak polis suka sejukkan badan para pendemo dgn ujan, tak tau pasa apa...muroh kot bahan kimia tu.

    ReplyDelete
  14. masa ni cek di tingkatan 3. rasanya time2 tu dapat dengar kroni , nepotisme & reformasi.

    ReplyDelete
  15. Salam New Hope, teman pon blajor lagi masa tu tp teman gi tengok jugak.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Salam Miss Nina, banyok dengor perkataan baru masa tu kan? Anwar Ibrahim suka bawak kuor perkataan yg jarang digunakan.

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Halima....
    wahhh..sesekali Kak Halima kite tuko topik entri....seghonok jugakk....awok mase ni belajo lagi.....dan awok suke mase ni.... semangat tengah meluap2...... semangan dan ghase ndakkan yang betoi....... ditambah dengan lecturer2 awok yang mase ni bersemangat ke kighi..... memang seghonok awok ghase mase ni.....tapi bende2 macam ni ....masok ke buku sejaghah Malaysia....selagi 'deme' tu berkuase???

    ReplyDelete
  19. Salam Yob Shahril, nanti kite tulih ler buku sejarah baru.

    ReplyDelete