Moh Kite Follow Sesame...

Friday, July 27, 2012

RAMADHAN DI ISTANA TOPKAPI ZAMAN UTHMANIAH...BERSEDERHANALAH KITE WEH!

Sorang butcher sedang mengojekan dagin yg teman order di Uyum Supermarket


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Ni kira dekat seminggu kita pose kan?
Alhamdulillah...
Teman suka jenjalan dalam kedai-kedai, pazar, mall bila nyongket. Kekadang tak beli apa pung...tengok-tengok jer.
Dekat taman kami di Basaksehir, Istanbul, ada 2-3 mini-market, supermarket dan sebiji mall.



Salah satu seksyen yg teman gemor ialah bahagian dagin.
Ater kite ni kan kaum carniverous.
Meh tengok rega dagin di Turki.
Yang paling mahei dagin kamben. Ikut rega sekarang:

36 Turkish Lira x RM1.80 = RM64.80 sekilo!
Yob Ghombau tu mesti banggalah, rega kamben mahei!



Sekali-sekala teman beli beberapa potong dagin lembu: 26 Turkish Lira x RM1.80 = RM46.80 sekilo.
Teman beli ler beberapa kepin buat steak, beli sikit sebab Mr T tak berapa makan dagin.
Dia buleh idup makan roti, sup kekacang, salad dan bahan tenusu!
Yang muroh sayur dan buah-buahan jer!



Di zaman Uthmaniah, dalam istana Topkapi bila bulan Ramadhan ada beberapa aktiviti istimewa. Di bahagian harem, ada 2 sesi tarawikh, satu yg ringkas untuk gadis-gadis remaja, dan satu yg lebih panjang yg dilakukan oleh gundek-gundek dan wanita dewasa.
Sultan dan pelajar medreseh berdekatan akan solat tarawih bersama dan diikuti dgn bacaan Al-Quran sehingga khatam.
Ini menurut pemerhatian Lady Mary Montagu yg pernah melawat Istanbul di awal kurun ke 1700. Di waktu malam juga para ulamak mengajar tentang bab-bab mengenai Ramadhan kepada Sultan dan pelajar medreseh.

Antara menu Ramadhan di Istana Topkapi ialah:

"The sine qua non items at fast-breaking tables during Ramadan were iftar (fast-breaking meal) starters consisting of hoşaf (a stewed fruit compote), şerbet (a traditional nectar), yufka (phyllo pastry) bread and breakfast foods. After consuming these iftar starters, the evening prayer would be performed, and the main dishes would come after the prayer. In addition to soups and dishes containing meat, the favorite of the main dishes was usually fried eggs with pastırma (cured spiced beef) or onions. After the main dishes were consumed, there would be table talk before desserts were served. While desserts were generally pastry-oriented, the most famous dessert was indisputably güllaç (a traditional Ramadan dessert formed by layers of thin cornstarch pastry soaked in rosewater-infused milk). The intervals between courses were intended to prevent potential indigestion."

Jenuh teman nak senaraikan, jadi kome baca ler sendiri.
Mewah sungguh deme masa tuh!
(Sumber sini)



Namun, masa kita ngadap juadah ifftar kita, jangan lupa kenang-kenangkan sedara kita di Somalia...



...buleh bayangkan tak bape lama dia tak makan?
Adoi siannya!
Berpada-padalah kita bukan di bulan Ramadhan ni saja.
Bila-bila masa pun bersederhanalah.
Ewaaahhh pande pulak teman bersyarah!
Tapi teman memang tak makan dan tak masak banyak pun, satu atau dua mater jer.
Hmmmmm....



Huh...tamak punya kucin!



Ramazan pide, menu roti yg lazim dibuat di bulan Ramadhan saja di Turki.
Ada teman rasa sekali, sebab sekali jer teman penah pose di Turki! Lembut rotinya!



Yang ni raksaksa punya Ramazan pide!
Selamat berpose secara sederhana kome!

63 comments:

  1. Betul tu kak Ima, lebih bersederhana, lebih berkat puasa kita. Kalau tgk buffet berbuka kat hotel, terasa betapa sayangnya pd duit dan juga mknan yg dibazirkan apb ada golongan yg tamak, ambil mknan byk2 dan akhirnya tak habis dan terbuang begitu shj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kaz,
      Keberkatan hilang bila kita bermewah2 tak tentu hala dan membazir. Tak setujulah buffet Ramadhan ni kan.

      Delete
  2. insya Allah bersederhana sentiasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Pn Eady,
      InsyaAllah...

      Delete
  3. salam ramadhan kak

    insyallah

    saya sentiasa bersederhana bila berbuka , cukup tamar dan air serta nasi putih je , lum pernah lagi beli kuih kat bazar ramadhan dan tak jejakkan kaki lagi ke hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      Itulah yg sepatutnya kan.
      Saya ada gak cari kuih kat param sbb nak buat tak berbaloi dok sorang. Lagipun perlukan ketahanan nafsu yg kuat, silap2 tak kuat iman, dari nak beli seketul dua kuih, terbeli buffet terus!

      Delete
  4. salam cikgu...selamat berpuasa dan berteraweh...
    terfikir jugak nak berbuka ngan cikgu nanti...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Amy,
      Terfikir jer ke? Esok cikgu ada org jemput berbuka kat rumah dia...

      Delete
  5. Slmt berpuasa Yong.
    ingatkan kat Cairo harga daging mahal.....di Turki lagi mahal.besar sungguh pide tu....satu famili mknpun tak habis.
    sama2 kita bersederhana semasa berbuka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Mamasya,
      di Mesir ada roti istimewa bulan Ramadhan dok?

      Delete
  6. Salam Ramadhan Hjh Yong

    lame teman tengok gambo orang Samolia tu... Allahuakbar


    Selamat menjalani ibadah puasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Tuan Haji,
      saya bayangkan betapa laparnya deme tu sampai tak boleh jalan, kita lapar 8 jam dah bising!
      Selamat berpuasa Tuan Haji jugak!

      Delete
  7. SubhanAllah, MasyAllah...

    kita bemewah2, sedangkan saudara kita di sana menunggu masa untuk rebah ke tanah! :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Kakcik,
      Tu kadang2 akak sekat diri dr makan tak tentu hala, tahan diri beli benda2 mahal sbb teingatkan org cam deme nilah.

      Delete
  8. Salam ramadhan kak....
    Kalu bukak pose dapat roti tu hah sekeping rasanya penuh perut tu....


    Siannyer tinggal tulang je....orang malaysia mati sebab terlebih makan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Eita,
      kan, kita ramai yg sakit dan mati sbb over makan. Insaf bila tengok deme nih!

      Delete
  9. Salam Ramdahan kakYong

    mahei benor rege dagin kamben..nk beli pong mmg boleh terpejam2 hulor duet nye..hehehe

    ommak aihh besor benor Ramazan pide tu yong. tak abis makan 1 kampong gitu.hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,
      hah gitu ler kos sara hidup di Turki, mahei!

      Delete
  10. salam ramadhan kak..simpati tengok gambar kat somalia tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,

      Tak boleh nak cakap, kalau tu anak kita, atau adik-beradik kita...

      Delete
  11. Kira mahal gak kan daging kat sana..

    betul2 kak, bulan lain pun kena sederhana..selalu pesan kat anak-anak bila depa tengah makan sedap2..."Tautak kat dunia ni, ada yang tak pernah makan pun makanan yang anak-anak makan..kena syukur, jangan membazir..

    Kurusnya anak-anak somalia ni..sampai daging pun takda..sian kat depa..minta2 allah berilah jalan keluar pada depa..beri keampuanan dan hidayah yang banyakknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,

      Doakan nasib deme berubah ke arah yg lebih baik. Tak lalu tengok gambor2 deme nih!

      Delete
  12. Di mesia waktu Ramadhan ni lah pesta makan kan....suka tngok orang buka pose kat mekah..makan kurma ngan roti keras tu jer..takde kuih muih kan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Nek,
      di Malaysia bulan Ramadhan jadi pesta makan, bukan menahan diri, terbalik kot!

      Delete
  13. salam
    menu kat rumah saya,sama mcm dibulan2 lain ja...biasa2 ja..yg berbeza cuma waktu makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,
      patutnya gitu ler...

      Delete
  14. Assalamualaikum kak hajjah,
    selamat berbuke pose..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikumsalam Hajah comey,
      selamat berpuasa jugak kat Hajah dan keluarga!

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Yong, teman terpikir tak de ke jutawan minyak nak membantu dia org yg kebuluran tu kan... mungkin x bantu @ dah bantu tp x cukup jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong, memang ada yg tolong, baik NGO baik negara baik penderma, masalahnya derma sampai separuh...tiris tengah jalan!

      Delete
  17. As-Salam akak..

    Di bulan ramadhan ni biasanya saya berbuka puasa dengan nasik berlaukkan petai muda di cecah bersama budu...rasanya saya sudah cukup bersederhana dihirup bersama ayaq soya sejuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob Din,
      nasi, petai dgn budu? Sempoynya! Macam vegetarian. Memang sihat tu Yob Din!

      Delete
  18. kat finland ramaiii sangat masyarakat somali yg lari dari negara mereka (diterima oleh kerajaan sini). Kebanyakkan mereka dah berpuluh tahun menetap kat sini. Alhamdulillah rezeki bagi mereka yg dpt lari dari sengsara di negara sendiri. Kat sini hidup mereka senang & kebajikan terjaga.

    p/s: selamat berpuasa akak :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,
      Syukur ada yg selamat dan berubah gaya hidup. Kesian mana yg masih sengsara. Sama2 kita doa hidup mereka menjadi lebih baik.
      Selamat berbuka Yong Lavender.

      Delete
  19. Bulan puasa di Malaysia adalah bulan pesta makan. Sedap tu roti Ramazan, cicah dgn minyak zaitun! Sedap tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob Gezgin,

      Yob jer tau cicah minyak zaitun, yg lain nak cicah kari jugak he he he!

      Delete
  20. Bulan puasa di Malaysia ialah bulan pesta makanan. Roti Ramazan, cicah dengan minyak zaitun sedap tuh! Bawa la balik sikit roti tu kak oii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, by the time akak bawak balik, dah berkulat tinggi pokok getah dik oiii!

      Delete
  21. Salam Yong Halima,

    setuju sangat2 yong..bersederhana, wasatiah...bila makan jangan membazir, kesian ada orang yang kebuluran kan....
    tapi bila kita cakap secara universal ada pulak orang kata dalam malaysia sendiri ramai tak bernasib baik...hmm..pada hemat saya, dalam malaysia ni dah alhamdulillah syukur, takde yang sampai tinggal tulang. ramazan pide tu nampak sedap la yong...kalau yang saiz gergasi tu boleh kenuri ramai2 dengan family..silap2 tak abih..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Siti,
      betoi, semiskin org kat malaysia, rumoh ada TV Astro lagi! Seriously, takde lah yg tingge kulit dan tulang kan.

      Ha ha roti yg paling besor tu bolehlah makan 20 org kot!

      Delete
  22. salam ramadhan yong halima....
    mak aiiih, mahainye rege daging @turki. ingatkan lagi murah dr malaya sbb tgk dorg ni selalu juge makan dagingkan. Bersyukurle kita dgn rezeki yang ALLAH bagi walau sedikit @ banyak....Yang penting elakkan pembaziran, insyaallah (ingatan utk diri sendiri jugak ni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Ros,
      tulah sara hidup kat Turki mmg tinggi. Tapi kat rumoh deme jarang makan daging, mostly roti salad, sup dan bahan tenusu. Cuma di restoren banyak menu daging dan ayam, ikan.

      Delete
  23. salam kak yong
    thanks kak...saling ingat mengingat :)
    kat rumah saya x pernah membazir Alhamdulillah..
    memang beli cukup2 je..
    dan kalau masak confirm simple2 punya sebab tak larat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,
      Bukan akak nak ngajar org lain, jugak peringatan utk akak jugak. Kat rumoh Yong tu ada hero-hero membesor mesti habis deme makan masakan Yong yg lezet, kan?

      Delete
  24. Assalamualaikum kak,
    Yaaa....I mmg bukak puasa sederhana je. Waktu mlm pendek, jadi kena tido awal. X sempat nk ulang2 mkn @ nk mkn byk2....sbb masih kenyang mkn masa berbuka. mmg we all betul2 bersederhana kali ni...maklum ler masak sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Allah kak...siannya tgk bebudak Somalia tuh....dah lama sangat masalah negara dia nih....kebuluran,penyakit...ya Allah...masih takde solusi lagi ke eh?PBB tak nolong ke kak ye?

      Delete
    2. Waalaikumsalam Yong Ruby,
      Begitu ler patutnya, tambah bila masak sendiri, boleh control, kaaan?

      Delete
    3. Assalmualaikum Yong Ina,
      Agaknya dah tolong tp sebab Somalia ni sampai sekarang masih bergolak, ada banyak puak, gomen tak stabil...rakyat yg menderita. Memang kesian kan. Ya Allah beri petunjuk pd pemimpin negara itu!

      Delete
  25. Salam Yong....Yup betoi tu besederhanalah...puasa kali ni terbaik, tak pernah tak habis makanan lagi...semua licin...hehehe

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Yob,
    ajernyer ye...licin sbb lapor ke? He heh he!

    ReplyDelete
  27. Wohhhooo mcm kt vietnam daging mahal berdentoms.. Sayur & buah murah pulak.. Ater bulan pose ni tak nyempat nk update blog & bw.. Tapi takpe sbb naluri kita kuat dpt jumpa kt pkns kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Mulan, tak ngape...akak pun kurang hapdet dan bw, letih ngadap laptop. Kaannn...tak sangka terserempak kat PKNS!

      Delete
  28. kesian tgk kanak2 kat somalia tuh...terasa diri teramat lah bersyukur duduk kat negara aman nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum PM,
      ya kan? Tambah bila tgh makan dgn anak2 kita, teringat pulak anak2 Somalia...

      Delete
  29. Aduh...sedih tengok kanak2 somalia tuh...kadang2 tertanya2 apalah dosa mereka sehingga jadik mcm tuh... lagik satu kan kak yong, nak tanya, daging2 kat istanbul ni mcm kat mesia ka? halal2 belaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,
      InsyaAllah halal, ada yg tulis diperiksa oleh sekian2 individu dari majlis agama, ada yg ada sijil dr kementerian jer. Majlis yg mengeluarkan sijil halal secara rasmi takde. Kalau kita ke kedai/butcher kita boleh check kat wall dia sijil2 ni.

      Delete
  30. DeeDee Kak Ima...

    Gua rasa tahun nih paling sempoi menu berbuka... takder mender nak hebat mana pon... sen kureng... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      He he jgn kata sen kurang, tapi RM mantop!

      Delete
  31. Salam Yong,

    Selamat berpuasa kite!

    ate mike berpuasa dan beraya di Turki ke?

    teman teringin nak merasa makanan sana smbil melancong le juge... :p

    ReplyDelete
  32. Kak...teringin juga nak merasa yang besar tu...pasti sedap saya suka roti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Cikgu Mah,
      Kalau ke sana bulan Ramadhan dpt merasa ler.

      Delete
  33. Assalamualaikum Yong Ummi Hanie,
    akak posa dan raya di Msia, InsyaAllah. Pas raya ke sana pulak, InsyaAllah.
    Ater nanti buat ler rombongan Cik Kiah dan homestay kat Istanbul.

    ReplyDelete