Moh Kite Follow Sesame...

Thursday, July 5, 2012

NGASUH KEKANAK TURKI, APE KE HEI!!!

Pokok epal sedang berbunge...


Assalamualaikum dan Salam Bahagia,

Selamat menyambut Nisfu Syaaban.
Kepada yg berposa sunat, selamat berposa, semoga mendapat berkat dan ganjaran dariNya!

Pada suatu hari, di musim bunga bulan Mac 2012 di Kg Deredebi...



...sedang si Karabas relx-relax di bawoh pokok hazelnut tepi rumoh Mertua...


...si Mursel, cucu Mertua, bisin-bisin nak main bawoh.
Maklumlah dah kematu punggung dia asyik dok dalam rumoh!
Mertua pun pakakan dia segala peralatan dan perisai - penahan sejuk!



Mertua siap paka blazer tu, dia tak tahan sejuk.
Layanlah si Mursel.
Tapi lepas 10 minit, Mertua ajak Mursel naik sebab sejuk!



Budak tu takmo naik.
Mertua dukung dia.
Sampa rumoh dia ngamuk, gulin-gulin, jerit teroyok,
"Nak main! Nak main!"
Gitu ler gamoknya dia keriau sebab teman tak faham bahasa deme!
Last-last tak tahan bisin, teman volunteer bawok dia turun semola.
Amboi rajinnya teman nak layan budok ganazzz!
(What was I thinking!)



"Hah...jangan keluor! Hayir, hayir" teman larang Mursel gi ke gate.
Tak tau dia perati van roti atau si Kara Kiz dalam bungalow dia tu! Nampak si Kara Kiz sedang menikmati musim bunga kat porch dia tu?



Tak dapat keluor, main kayu ler...



...dak kecik dapat kayu buleh buat satu story!
Mungkin dia sedang berangan jadi pahlawan Uthmaniah!



Penat main pedang, dia jumpa penyapu.
Hah sapu bersih-bersih,...pandai!
Kat belakang tu bungalow lembus Mertua dan Nevin, dan reban ayam.



Dia godek-godek tong sarap.



"Kerrgghhh...kurrgglll...ggirrrrr!?" Mursel labun.
"Ah..., ne? Ne?" teman tanya 'Apa, apa?'.
"Keerrll,,gurrrll..fftthhhhr!" dia cakap lagi.
"Whateverlah!" Helime Baba Anne balas.



Mujur dalam 15 minit bapak dia, si Ilker turun.
Hah giliran ko pulak layan anak.
Susah jaga budak ni, takut dia jatuh kat lereng.
So Helime Baba Anne cabut naik ataih, layan tenet semola!
(Sebenornya Helime Baba Anne tak biasa ngasuh budak lama-lama!)



Corat-coret makan.
Teman beli cekelet badam ni 10 Lira (250 gram).
Tiap werne rasa lain-lain!
Sedap yaa amat!



Lempen deme nih, inti keju putih atau ispanak (spinach).
Kalau teman, colek dgn kari jer!



Ikan hamsi sedang santai dgn nasi pilav!
Kome berbuka apa petang ni?
Teman udoh rebuih nasi moi, makan dgn bilis dan tempe goren!
Selamat berbukaaaaa!

53 comments:

  1. Assalamualaikum Kak..

    hehe..makan2 lagi best kan kak Helime dari jaga budak. Tapi budak tu comel betul kak, rasa nak cubit2 pipi dia..
    Salam Nisfu Syaaban, selamat berbuka nanti, moi pun sodap!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi,
      Selamat sambut nisfu Syaaban!
      Memang sedap makan moi. Yaa betoi susah jaga budak ni, tambah kalau budak buas he he!

      Delete
  2. Assalamu'alaikum Yong.

    Petang karang kakcik ingat nak buat meehon goreng dengan nasi goreng je! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kakcik,
      meriah bunyinya tu. Mesti satu rumoh berposa tak?

      Delete
  3. Salam
    Budak idak tahu sejuk. Kat Malaysia, kot jumpa parit, lombong, nak terojon jer...haram demer tahu bahaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      ajernyer betoi...pantang nampak ayor, deme nk terojun!

      Delete
  4. Assalamualaikum kak

    ngsoh budak memang penat..diorang banyak adventure..macam2 nak buat..tak takut plak tu...

    seronoknya dapat puasa...
    selamat berbuka nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Bukan jer penat, tension pun ada, kalau budak tu jenih degil dan curious.
      Takpa, nanti sempat lagi kot Yong posa sunat, InsyaAllah!

      Delete
  5. Salam kak halima... mursel tu runsing le asyik merap kat dlm umah, tu la dia nak kuor je, tapi tahan plak budak2 kecik ni sejuk yek.
    Selamat berbuka pose ye yong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      yaa betoi, musim sejuk deme asyik dok dlm rumoh, mau dia tak runsing!
      Bukan jer sejuk, panas pun deme tak reti. Cer tengok anak2 kita, dok berjemur main tengah panas, mak pak yg bising suruh balik tido!

      Delete
  6. Replies
    1. Salam Yong,
      seamat datang dan hosgeldeniz!
      Yaa anak2 deme comey2 belaka!

      Delete
  7. assalamualaikum kak....
    tak sabar nak tunggu epal berbuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi kak...terliur nmpk cekelat tuh.....

      Delete
    2. Salam Yong Ta,
      gi jer Guant atau Tesco, selalu jer berbuah!

      Delete
  8. Salam nisfu syaaban ye kak...

    comelnya mursel. Buas ke budaknya kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yana,
      buas sikit jer tapi mulut rioh kalau dia tak puas ati. Kekanak Turki tak dihalang bersuara, jadi deme berani berlawan cakap dan memberi pendapat!

      Delete
  9. salam yong Halima,

    Ligat gayanya si Mursel tu eh..geram teman nengok..cubit pipi tu naya je! hehehe....

    lempeng yang ada spinach tu macam biasa makan masa kat sana hari tu..tapi dibuatnya ala murtabak...sedap gak! kalau dapat cicah ngan kari je...perghhhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti,
      memang tulah yg Siti makan, ropa murtabak kita. Memang best kalau cicah kari, masalah deme takde kari pulak!

      Delete
  10. salam cikgu..oo gitu ke bila epal nak berbuah...baru nampak bunga2 dia..selalu mkn je tahu ;0...
    comel tgk mursel labun ;0..mesti cikgu dah konfius nak faham maksud dia ;0...
    sedap eh coklat warna warni tu..nak pesanla bila cikgu balik sana leh cikgu? :)
    selamat berbuka puasa ya cikgu....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amy, haa gitu ler lazimnya, cam pokok mutan dan doyan kita jugak, memola berbunga dulu kan?
      Tak confuse pun bila dia labun, buat2 faham atau buat dono he he!
      Sedap yaa amat cekelet tu Amy, InsyaAllah ada rezki dpt kita merasa cekelet badam pulak!

      Delete
  11. Sian budak tuh! SIb baik x kena chop dera budak hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ali,
      dlm rumoh pun dia pandai main tp kalau dah berhari2 dok memerap, tension gak dia. Selalu dia ajak main luor tp sapa nak berlama2 kat luor kalau suhu 15C gitu!

      Delete
  12. cerita akak menarik!...dia berangan nk jadi al fatih ke kak...baguih..bestnya gula2 colorful itu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Tie,
      dlm rumoh dah bermacam peranan dia main, sekali-sekala dia nak main kat luorlah jugak.
      Memang sedap cekelet tu Yong!

      Delete
  13. bosan duk je kat dlm rumah gamaknya tu...
    kak nak capai ikan hamsi dan nasi pilav tu sikit boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      memang yaa si Mursel bosan, bebudak kan!
      Nah amik sepiring makan dgn Adik dan Aqi ikan pilav tu!

      Delete
  14. ...cantik pulak susunan ikan tu...dah rupa kek..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      pasal meregek dan berhias, bagi kat bangsa Turki ni!

      Delete
  15. assalam yong..seronok dan penat kalau ngasuh budok ni yong..acik suko bebeno kalau dapat.
    acik nak tanya..yong kata kate yong tak paham apo deme kata..abih tu yong berborak camana ngan mertua yong..saja nak tau yong.acik tak peronah keluar dari mesia..he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong Erna,
      memola dulu kami ckp cam ayam dan itik. Senyum dan akak kata 'tak faham'. Ni dah lebih 10 kali nyongket ke sana, adalah lebih korang 100 perkataan dlm vocab akak dan tau beberapa frasa biasa, bulehlah kalau nak berkomunikasi sesikit ni.

      Delete
  16. Oh? ikan ke tu? ingatkan amende tadi...?

    ReplyDelete
  17. Tuh dia nama ispanakkkkk! kekeekeekekeke klakau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Beb,
      ye ke klakau?
      Ada perkataan deme funny dlm bahasa kita, dan ada perkataan kita pulak funny dlm bahasa deme. Akak lupa, nanti akak ingat2 yek.

      Delete
  18. salam
    haha...jaga budak mmg penat,lb2 lagi yg aktif..kita tak boleh ralit...kang terjatuh,tergolek...

    ikan tu...mulanya saya ingatkan labu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Memang pon, tu sebab teman tak bape gemor ngasuh budak, takut apa2 berlaku kat deme.

      Delete
  19. Assallammualaikum Puan Halimah
    saya tak jumpa pulak lempeng ada bayam tu, makan dengan sambal ikan bilis pun sedapppppppppppppppp!

    saya masih dalam proses nak update gambar.. ada sikit gambar dah update kat www.ayufatarina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong,
      pangge akak Yong jer udoh ler.
      Lazimnya deme jual lempen ni kat pasar, buat panas-panas.
      Takper upload slow2 gambor2 tu.

      Delete
  20. Salam.

    Kak Yong.. sedap benar melihat ikan hamsi sedang santai dgn nasi pilav.. Kak ikan hamsi tu ikan bilis ke ikan kering??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      ehh bukan ikan bilis, dia akan2 ikan tamban tapi saiz besor ibu jari orang lelaki. Ikan fresh Yong, bukan ikan kerin. Deme takde ikan kerin.

      Delete
  21. wah..coklat sedap..nak!!! hehe
    jaga budok2 baya umur cenggitu memang kena sabor bebanyak huhu..dulu masa saya tak kawen rimas juga dgn budak2 kecik yg aktif kemain..tp bila dah ada anak huahua..,memang kadang2 high pitch tu keluar jugalah lagi2 24/7 kepit ngan anak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      Waah bape decible tu sora kuar?
      Akak boleh jaga paling lama 30 minit jer kot, pastu bosan.

      Delete
  22. salam kak halima.Terima kasih singgah blog atie ya.Comelnya mursel tu..gerammmmm.
    Nasi pilav tu pon sungguh mengoda ngan ikan kelilingnya..cantik lak negoknya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Azatie,
      sama2. Kalau digoreng ikan tu lagi sedap!

      Delete
  23. nyelejeh ayor lior yong-pebret teman cekelat badam tu.

    ReplyDelete
  24. lawonya deco ikan dgn nasik. Mulanya saya tak perasan yg tersusun tu ikan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yong,
      illusi...2 kali tengok jadi lapor!

      Delete
  25. comel sungguh Mursel tuh...nama pun unik...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob, nama Turki, tapi akak tak tau maknanya.

      Delete