Moh Kite Follow Sesame...

Monday, December 5, 2011

Kalau Bimbang Hilang Di Makkah...

Telekung sedondon dari India...gamoknya.

Assalamualaikum dan Salam Ceria,

Teman masih lepak di rumoh mak di Parit, Perak. Makan, tidor, lepak...badan naik 2 kg. Alhamdulillah ari ni dapat posa sunat. Dapat pulak pinjam broadband kakak, buleh buat satu entry, tu pun kejap idup, kejap mati signal dia!

Ni nak citer suasana dan gelagat jemaah haji dari pelusuk dunia ni. Kebanyakannya tak penah kuar dari kampong atau wilayah deme. Jadi untuk mempastikan ahli jemaah deme idok tersesat, terhilang atau terkidnap, setiap pertubuhan, agensi, kumpulan lazimnya akan memberi sesuatu tanda pada setiap jemaah deme, agar kalau deme mengelewor dan sesat-barat kat ceruk lorong kota Makkah tu, senang nak trace. Contoh jemaah haji bawoh Tabung Haji diberi gelang besi dan gelang plastik pada tiap jemaah.



Salah satu negara atau pertubuhan/agensi ni, jemaahnya paka uniform werne biru. Siap dengan tudung yg standard jahitannya.



Dari salah sebuah negara Arab, werne oren jadi pilihan. Werne ni memang striking! Kalau hilang celah-celah jemaah Afrika pun, deme masih buleh dicam!



Dua orang jemaah dari sebuah negara Afrika. Cantik lembut kain tudung deme...nak jer teman buat tukor suka sama suka!



Hah baby pink untuk satu gerombolan kepulauaan Indonesia. Beg gantung pun pink, cayalah Pak!



Kuning di Raja dari Indonesia jugak. Deme ni memola suka datang kumpulan besor. Bila dah mahir sikit, deme berani berjalan dalam kumpulan kecik.



Antara tanda yg teman gemor, tudung jemaah dari Ghana ni, siap dengan peta negara dia. Kot sesat buleh terus pos ke Ghana!



Orang Indonesia ni memang kreatif...kekadang melucukan. Salah satu lagi kelompok dr negara jiran kita ni, topi kait bulu...cayalah Buk!



Jam besor sekitar pukui 6 pagi.



Dah pukui 7 pagi, di tingkat 3 rasa teman.
Waktu subuh dan pagi best sebab sejuk nyaman. Rama yg terus ngaji, solat dan tawaf.



Lepas pukui 7 pagi tu, teman mula balik ke arah hotel dan ngelewor cari makan. Memola sms room-mate "Breakfast apa?"
Kalau dia kata 'nasi lemak', teman pun cari kebab!
Meh makan kebab Makkah kome!

14 comments:

  1. kreativiti tanpa batasan!

    haha!

    ReplyDelete
  2. as salam cikgu,
    jangan gelak taw...
    eh, dah balik dengan selamat la.. alhamdulillah.. :D

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Kak Halima..

    Tang kebab tu yang tak tahan tu, kecur air liur ni

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah tumpang hepi utk akk sebab
    berjaya menunaikan rukun haji...tudung afrika tu mmg saya berkenan jugak..dulu2 tudung turki jd trend, sempat menggayakannya masa study dulu2..kalo ada trend tudung afrika ni cantik gak..labuh pun labuh kan..
    tp yg penting akk dah selamat kembali ke sini..

    ReplyDelete
  5. hehehe..mcm2 gelagat deme ni kan..seronok nengoknya..teruskan citer lagi kak..:-)

    ReplyDelete
  6. aduhai...mintak maap memang saya gelak sorang2 baca entri akak yg ni..informative tapi lucu dgn gaya penulisan akak :-)

    tak sabar tunggu next entry!

    ReplyDelete
  7. Entah bila agaknya kakcik akan sampai ke sana...

    ReplyDelete
  8. macam2 juga cara depa ya.. terima kasih berkongsi kak.. memang best n3 nih..

    ReplyDelete
  9. Yong udah sampa ke Paghit ghupenye. Idak teman sedo. Patutle selalu je teman tesedak .. udah dekat bebeno

    ReplyDelete
  10. Yong ni memang superb..!!! hati yg tengah paneh2 ni dah jadi lecor dok gelak.. macam2 bagai kaler & pesen.. ya lah, kalo ilang senang nak cari..

    ReplyDelete
  11. macam2 gaya dan cara. Terima kasih berkongsi entri ini.

    Entah bila dapat jejak ke sana. Teruja rasa tengok...

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Yong, yang topi belang hjau putih tu bekenan pulak teman nengok nyer he3....

    ReplyDelete
  13. lame betei tak nyembang ngan yong... rindu bebenor

    ReplyDelete
  14. selamat kembali. hai sempat ambil gambal lagi masa jalan2 belakang mereka no????
    tq dpt info ttg pakaian jemaah2 haji seluruh negara tahun ni.....
    He he he...

    ReplyDelete