Moh Kite Follow Sesame...

Thursday, February 3, 2011

Moh Lawat Bandar Eregli, Laut Hitam.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Masa kat Eregli minggu lepas, teman meronda kat bandar industri tu beberapa jam walaupun cuaca ta bape menceriakan. Teman dah biasa gak dengan bandar ni. Tak macam bandar Akcakoca, Eregli walaupun tepi laut, dia takder pantai. Tapi tak macam kat setengah tempat kat Malaysia, bandar tepi laut kat Turki dilayan dan dijaga baik dan cantik. Dekat esplanade deme bina taman, tempat bersiar, kedai, restoran, mini stage dll.

2 patung pompuan ni nampak macam gambaran pompuan kampong tapi teman tak pasti deme tengah buat apa. Petik hazelnut ke?



Ni bust beberapa orang warga tempatan yang agak baru dibina. 2 tahun lepas tak der.



2 bust anak tempatan Eregli teman jangkakan. Salah sorang bekas Yang Di Pertua Majlis Perbandaran Eregli dan sorang lagi tu bekas pendidik. Deme hargai warga tempatan yang berjasa.



Esplanade yang sepi sebab pagi dan sejuk. Kalau musim panas dan musim bunga petang-petang ramai warga Eregli bersiar-siar dan lepak.



Antara warga yang rajin lepak di bandar Eregli. Tapi ikut paspot dia, tak der cop Turki!



Ramai seagull bersantai di sini menikmati cahaya matahari yang jap ada, jap ilang. Masa 3 ari teman di Eregli, jarang tak renyai. Teman terpaksa bawak payung bila kuar.



Bunga ni bukan tumbuh dari kecik kat sini tapi diamik dari nursery dan pacak kat sini bagi menceriakan bandar yang murung sebab sejuk.



Masa nyusur main road teman terperasan tembok ni. Nampak lama dan susunan batu dia menunjukkan dia berusia baya nenek kebayan. Teman gi dekat dan baca, macam terer benor mace; ada ditulis 6 BC. Jadi ni memang tembok lama zaman Roman berusia seawal 6 Sebelum Masihi! Eregli memang dulu-dulu di bawah empayar Roman dan nama asal dia pun bukan Eregli tapi nama Roman.



Lagi teman jalan, nampak pula gambor-gambor sebesor keta kancil memaparkan imej Kemal. Ada 7-10 keping gambor pakcik ni dipasang di sepanjang tembok zaman dinosaur ni.



Lagi satu gambor yang menunjukkan Kemal memeriksa barisan kehormat tentera laut. Teman rasa gambor-gambor yang dipasang ni dirakam di bandar Eregli masa beliau melawat ke sini. Setiap wilayah di Turki ada satu hari cuti tahunan memperingati lawatan pakcik ni ke bandar deme.



Sebagai penutup, nikmati tavuk panggang di salah sebuah restoran di Eregli. Selamat menjamu mata!

No comments:

Post a Comment