Moh Kite Follow Sesame...

Sunday, August 8, 2010

Blue Mosque, Istanbul







Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Di antara mercu tanda yang terkenal di kota Istanbul ialah Masjid Biru. Ia merupakan satu ikon Islamik yang banyak digunakan untuk poster, poskad, kad ucapan, buku-buku dll. Kalau dah sampai ke kota ini, kalau tak singgah masjid bersejarah ini seumpama pergi ke Arab Saudi tak buat Umrah/Haji. Bukan nak bandingkan 2 kota suci ini dengan masjid ni, umpama jer.
Dalam entry ni teman upload gambar di bahagian dalam jer sebab gambar di bahagian luar mungkin dah banyak kome nengok merata-rata.
Gambor paling atas: Ruang solat. Gambor diambil dekat-dekat waktu solat zohor. Pengunjung Muslim dan non-Muslim tak putus-putus ziarah. Setiap pengunjung dibekalkan sehelai plastik untuk menyimpan kasut dan kasut boleh diletakkan di tempat kasut atau dijinjing. Plastik ni akan dikembalikan dan diguna semula. Jubah disediakan untuk pengunjung wanita (pelancong Barat lazimnya) yang kurang berpakaian. Pengunjung Muslim ada yang menunaikan solat sunat, mengaji dan duduk-duduk sambil menunggu waktu solat. Tak kurang juga yang mengambil gambar atau merakam video. Ada pegawai masjid lelaki dan wanita memantau pergerakan para pengunjung/pelancong.
Gambor tengah: Bahagian siling kubah. Memang indah ukiran dan motifnya! Maaf kamera teman ni dari handphone jer, jadi gambor yang terhasil idak ler canggih dan cantik berbanding kalau guna kamera yang digunakan oleh jurukamera National Geography ke.
Gambar bawah: Motif geometrik dinding di bahagian solat wanita. Kreatif dan indah seni halus pengukir/artis zaman Uthmaniah ini.
Di luar ruang solat terdapat courtyard yang besar di mana teman tergambar zaman dulu-dulu para jemaah dengan para ilmuan dan ulama sedang berdiskusi dan menuntut pelbagai ilmu. Zaman laa ni ramai para pelancong berkumpul dan berposing untuk bergambar! Di luar kompleks, pun masih ramai para pengunjung berjalan masuk dan ramai yang berposing. Dari wajah ramai pengunjung dan pelancong terpancar wajah-wajah ceria dan kekaguman menatap sebuah binaan yang termasyhur lagi indah yang selama ini mereka sekadar dengar dan baca!
Jika kome nak tau lebih lanjut tentang sejarah Masjid Biru ni, carilah dalam website, teman tak upaya nak kaborkan dengan kata-kata.
Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubareq!



3 comments:

  1. salam cik moh kembara.
    teman ni melawat dari tko setelah membaca promotionnya di shout box :P. menarik beno la blognya ni. tapi mata teman yg rabun2 kucing ni susah nak baca, udah mike tak reti buat perenggan ke? hehehhh...

    ReplyDelete
  2. Salam Sdra/sdri Hida, dah teman buat perenggan tapi dia kuar cam ni...tak tau nak buat cam ner. Kena tukar setting atau template kot. Tima kasih kerana sudi ziarah!

    ReplyDelete
  3. dulu masa di universiti ada gak pilih masjid biru ni untuk assignment subject english..kalau tak pasal assignment tu,apa pun taktau...

    banyak keunikan dia kak kan..tak silap saya masjid biru ni akan berubah warna ikut waktu kan kak? selalunya kelihaan jelas masa subuh, magrib dan malam...

    ReplyDelete