Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, June 22, 2011

Arab Saudi Yang Haru-Biru Tak Ketahuan!



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Moh kita gi Arab Saauuudddiiii!

Ni citer dah basi...4-5 ari dah. Beberapa orang wanita berani mati di Saudi telah memberanikan diri memandu keta di bandar utama di Arab Saudi.
Huh...pompuan tak buleh bawok keta kat negeri Arab tu?

Ha'ah weh...gitu ler deme nak jaga kehormatan orang pompuan, deme tak kasi pompuan drive. Takut deme ni dikaco oleh jantan-jantan lahanat.

Atau takut anak-anak dara cari jantan keparat. Apa-apa pun sebab larangan ni dulu, sesetengah kaum wanita kat Saudi dah busan...busan tahap beruang zoo. Jadi deme buat kempen melawan larangan dari ideologi Wahabi ni dan memandu keta besor deme....yeeeeehaaaa!

Ada sorang wanita berjaya drive 40 minit. Tu dia aih...
Kempen ni bermula dengan pemberontakan melalui laman Facebook dan Twitter.

Pada tahun 1990, 47 orang wanita melanggor larangan ni dan merempit kat jalanraya. Deme ditahan dan masuk lokap.

Yang kes baru-baru ni sorang penulis citer, lepas balik dari supermarket, bini dia amik kunci dan mula drive melalui beberapa jalan utama di Riyadh.
"Hari ni keta ni saya punya!" kata isteri penulis tu.

Si-suami Mohammad Qahtani menambah, "Isteri saya siap bawok baju persalinan, kotlah dia kena sumbat dalam lokap nanti!"

Maleh nak komen banyak-banyak undang-undang pelik kat Saudi ni. Kat negara deme undang-undang bukan main ketat, tapi bila deme gi luor negeri, yang Yob-yob Arab ni perangai macam beruk sarkas.

Sumber dan gambor dari Hurriyetdailynews.com

P.S He he... ana hampir terlufe...keputusan peraduan terjemahan semalam, ana pilih dua orang. Yang pertama betoi Yong Ina Hashim!!!! Tahniah, Tahniah!
Dan sagujantung untuk Yong PenDragon, sebab memula berusaha! Tahniah! Meh Yong Dragon antor email. Hadiah untuk ente berdua akan diantor bila ana balik Shah Alam nanti yek, InsyaAllah!
Terima kasih untuk yg lain berusaha...cuba lagi nanti!




Ni pun kat Saudi gak. Anak-anak muda Arab yg terlebih masa dan duit. Mak dan kakak-kakak deme tak buleh memandu, tapi deme terlebih memandu!



"Haa...tengok Yob, no hands!"



"Pegang aku kuat-kuat Yob...tergelincir kang, menjanda bini aku!"

"Dia buleh kawin lain Yob...!"



"Hah...jumpa serial...finder's keeper!"



"Nah amik serial,...teman jumpa kat sana tadi!"

"Teman punya...teman punya!"

"Hamiiikkk!"



"Harap-harap ada producer Hollywood kat sini!" angan Yob ni.
Yang paka thobe putih tu siap bersilang lutut lagi.
Haruuu deme nih...tapi respek ler dengan drebar deme nih.
Ngaloh stuntman kat Hollywood!




Lepas layan haru-biru pemuda Arab yang tak ketahuan, meh layan makan tengah hari dengan mak mertua teman. Kalau lalu makan vegetarian, moh ler...




16 comments:

  1. pelik jugak kan kenapa wanita tak boleh memandu,tadi dengar berita lagi sedih, amah Indonesia dihukum pancung kerana bunuh majikan, tapi yang simajikan mendera tak jadi kes pulak,macamana orang lain nak respek.

    yo..yo..!, hebat anak muda depa..

    boleh je ajak makan...hik!

    ReplyDelete
  2. salam Yong, itulah yg pelikss nya kt saudi ni....undang2 bukan main ketat, tapi bila dorang keluar negara bolehlah tgk mcmana dorang sebenarnya (x semua....). susahlah kalau pompuan x boleh nk drive kan...Huh??!! Yong, betul ke niiii...I mcm x percaya je dpt hadiah SAGUJANTUNG! tenkiuuuuuuuuuu!!!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Yong Ummi, tulah lain padang lain rumput...ehhh. Tu undang2 deme wlupun pelik bin takjub! Ya, ada baca kes bibik Indonesia di hukum gantung td. Anak muda depa takde koje ler tu! Jamu mate pun takpa naa.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Yong Pendragon,
    Deme kuor negara cam kambing terlepas jerk.
    Yaa, betoi Yong dpt sagujantung. Cer antor address rumoh kat hellibra2@hotmail.com

    ReplyDelete
  5. yong, teman paling menyampah ngan kawan2 dari arab, keras kepala... tak tau la apesal... maybe kawan2 sy je kot yg camtu, ntah laa...

    ReplyDelete
  6. tahap pelakon lagak ngeri...!

    ReplyDelete
  7. bila deme gi luor negeri, yang Yob-yob Arab ni perangai macam beruk sarkas.

    yg ini sy sokong,mengikut pengalaman memang betul.

    Bab merempit ni memang kalah mat rempit malaysia

    ReplyDelete
  8. salam kak lima


    tima kasih sekali lagi,dapat hadiah dari akak yg baik hati nih...cewahhhh....
    betul tuh,kat Arab ppuan sumer dilarang memandu

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Yob Ustaz, rasanya deme bukan keras kepala, tapi assertive. Deme buat keras kepala, ustaz buat ketegaqlah!

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Yob Brutal, roti Arab jer ke yang best...the aweks?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Yob Gedek, deme memang berlagak dan mengerikan!

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Yob Joyiman, haa tentu Yob banyak pengalaman bawok deme ni...kecoh! Yg pompuan kaki shopping! ha ha...Mat kat Malaysia rempit dgn kapcai jer!

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Yong Ina, sama-sama...it's a plezer!

    ReplyDelete
  15. salam...

    ayo...arab memang otai..takmain rempit biasa...ni kasi angkat tayar kereta dah.hehe.

    jangan kak terpengaruh dok buat gitu ya.hehe

    ReplyDelete