Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, September 1, 2010

Agar Kita Tak Rugi...


Assalamualaikum dan Salam Bahagia,
Pe kabor semua? Teman ucapkan selamat datang kepada semua pembaca dan sahabat yang baru mengikuti blog teman ni. Ni blog santai dan naratif jer. Tak dok citer politik yang penuh dramatik dan provokatif sejak akhir-akhir ini. Maleh teman nak sentuh atau komen hal politik secara langsung, buat serabut kepala. Baik teman citer hal-hal yang teman lebih arif dan lebih neutral.
Entry ni teman nak petik tulisan sudut dari Harakah (17-19 Ramadhan 1431/27-29 Ogos 2010) hasil tulisan Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man untuk renungan bersama.
"Keghairahan di awal Ramadhan amat menyeronokkan, bila mana surau dan masjid dipenuhi pelbagai golongan bagi mendirikan solat Tarawih. Hal ini perlu dikekalkan. Namun yang biasa kita lihat semakin hujung Ramadhan, semakin berkurangan jemaah sedangkan di akhir Ramadhan dipenuhi dengan hari-hari Allah melepaskan manusia dari azab neraka. Persoalan bagaiman untuk istiqamah. Maka 4 jalan disarankan:
* Lakukan amal ibadat secara sederhana, ringan tetapi berterusan. Jangan ghairah di awal sehingga menjemukan;
* Memikirkan banyaknya kesalahan dan dosa dengan Allah, yang menuntut kita membanyakkan bekalan amal ibadat dan bertaubat dari dosa tersebut;
* Semua keberkatan, rahmat dan keampunan yang ada dalam bulan Ramadhan akan berakhir, maka kita mesti mengambil peluang ini sebelum ianya berakhir; dan
* Mungkin Ramadhan ini adalah Ramadhan terakhir dalam kehidupan kita, maka kita mesti mengambil kesempatan sepenuhnya."

Ringkas tapi padat pesanan ini dari penulisnya. Diharap kita dapat menmanfaatkannya dan tidak menjadi orang-orang yang rugi!

Amin.

P.S Gambor bunga tanah tinggi yang teman amik di perkarangan rumah kenalan di Kundasang.

6 comments:

  1. Salam kak Halima.....
    Yong......
    bende ni fenomena bese kat Malaysia.....
    awei2 pose...
    penuh jemaah kat masjid......
    sampeikan mase terawih lagi ghamei daghi semayang jemaah solat2 wajib.......
    bile udah sampei ujung2 pose ni....
    mood oghang udah makin condong nak beghaye.......
    lupe nak tambah amal ibadat...
    ghase amal ibadat yg deme buat awei2 pose tu dah cukup...
    sayang betoiii

    ReplyDelete
  2. Salam En D08, betoi tu Yob, isyyy nama miker sebenornya apa, takkan nak main sebut guna digit jer, macam James Bond 007! Ater org kite kalau pase raye, sonok bebenor, almaklumler masa tu ler dpt jumpa anak menantu, cucu-mucu berlonggok, sampe lupe nak tambah ibadat. Nak buat camner, dh jadi tradisi! Isteri miker dah melahirkan ke?

    ReplyDelete
  3. Salam yong Halima,

    Kalo dikampong mengkalo name Halimah deme biase panggei Limah. Sebut pasei Kundansang teman ponah pegi sekitar tahun 1984 dan teman ponah juge naik ke puncak Gunung Kinabalu. Itu le gamaknye sijil yang tertinggi teman dapat kat Malaysia ni, memang sejuk tempat tu macam Cameron highland. Kalo boleh selit-selit le loghat kuale dalam penulisan mike. tk

    ReplyDelete
  4. Salam En/Pn Tinuj, maaf ya teman tak tau gender kecuali nama tu atau gambor clear menunjukkan gender. Amboi tahniah miker dah sampai ke atas gunung tu. Teman gerenti tak naik, sbb nyakitkan badan jer.Tengok gambor dan dengor citer pun jadi ler. Haa yalah selit2 loghat Kuale, loghat Parit ni pun jenuh, bknnyer pandai sngt teman ni, pakai entam jer tu. Tp teman suka baca blog org tulih loghat Perak pior ni, sampai keras2 perut ketawa! Miker sapa weh? Dok Kuala Kangsor ker? Selamat datang ler!

    ReplyDelete
  5. Name penuh awok D.Shahril Hakime Azimi......
    panggei D_08 tu pun takpe....dah bese gune nick tu kat banyak poremmm...

    Belom lagi.......itu yg saspen tuuu..... bebile mase.....tapi takde tughun ande lagiii.....
    nampak gayenye awok tahun ni beghaye menjage anak dgn wife leee.....

    Kekadang sedih jugak dengan peghangey oghang kite niii..... kite dok sebok buat yg sunat.....yg wajib kite tinggeikan......contoh macam teghawih tu leee....... kalo bulih tak tinggei......tapi semayang Wajib hagham......

    terlalu kejokan teghawih.....sampei le 10 mlm terakhir teghuih lebohhhhhh

    ReplyDelete
  6. rejab dah start lama dah..kena praktis posa..:)

    ReplyDelete