Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, July 24, 2010

' I'll Be Watching You '



Every breath You take Every move You make Every bond You break Every step You take I'll be watching You Every single day Every word You say Every game You play Every night You stay I'll be watching You O can' t You see You belong to me How my poor heart aches with every step You take Every move You make Every vow You break Every smile You fake Every claim You Stake I' ll be watching You... Lagu oleh Sting and The Police

Assalamualaikum dan Salam Bahagia,

Apa rasanya kalau kome selalu dihendap atau diekori setiap kali kome menjejak kaki ke luar rumah atau kediaman kome? Tak ponah rasa? Teman pun tak ponah rasa gak. Kena hendap dan diekori ni lazimnya dialami oleh film star atau pop star Hollywood atau di barat sana. Orang-orang belah sini jarang kita dengor kena stalked ni... eh ada, ada...baru teman ingat. Tu deme-deme yang minjam duit dari Ah Long dan Mak Long! Kalau bintang di Hollywood dapat surat cinta atau hadiah/cenderahati dari peminat taksub deme, orang yang kena hendap kat Malaysia ni 'peminat' deme antor cat merah yang disimbah depan rumah sebagai mesej rindu yang mem-
buak-buak supaya memulangkan apa-apa yang tuan rumah pinjam dari 'sedara-mara' deme ni dulu!
Walaupun glasnost dan perestroika telah diperkenalkan oleh Gorbachev pertengahan 1980an, dengan kesungguhan yang menarik perhatian dunia luar - polisi-polisi yang menganjurkan keterbukaan dan penyusunan semula sistem politik dan ekonomi Rusia ini - ia tidak memberi kesan yang banyak kepada pihak lain yang masih mencemburui sistem sosialis tertutup republik ini. Salah satu pihak yang masa ditapuk lama ialah badan perisik KGB atau Komitet gosurdastvennoy bezopasnosti. Pada deme ni, 'Ada aku kisah dengan glasnost masnot ni?' Deme ni masih suka kepoh dan spy menyepai unsur-unsur asing atau orang asing yang lepak di negara deme ni. Bukan nak salahkan deme ni, era Cold War belum berakhir dan sesuatu yang asing semua suspect!
Teman kena gak tempias kecemburuan KGB ni, nak kata perasan bukan, kebetulan pun bukan, tapi orang-orang yang teman syak sebagai perisik ni ada jer muncul bila teman tengah syok berinteraksi dengan rakyat 'biasa'...bila dikenangkan tak pasti pulak deme ni rakyat 'biasa'!
Senario #1 - setelah agak satu jam menganga pameran bekas Czar dan Czarina di istana deme dulu, sekarang muzium, (mak oi gaun deme mengerlip lip-lap dengan batu permata, kalau duduk mesti tercucuk bontot deme!), teman pun rasa mual gak. Punyalah mewah dan membazirnya raja dan kerabat Rusia ni jadi teman pun faham ngapa rakyat deme memberontak dan melancarkan revolusi. Puas berjalan dan berdiri, teman lari jap dari kumpulan pelawat teman dan menuju ke satu sudut. Adalah sorang makcik yang duduk di atas kerusi, teman jangka dia ni pekerja muzium sebab dia tak nampak macam pelawat. Sebagai sorang yang peramah teman pun senyum, dia pun senyum. Tau yang sorang ayam dan sorang itik teman pun tunjuk poskad yang memang dibawa dari Malaysia. Teman tunjuk poskad gambor buah-buahan dan pantai di Malaysia. Makcik ni, 'ohhh...ahhhh!' masa tatap poskad tu. Apa yang dia cakap taklah teman tau tapi macam kata, "cantiknyerrr..!' Tengah keme bermain-main tangan dan cakap macam katak, tetiba datang sorang Mamat bersuit gelap, MiB versi USSR! Sambil merenung pada teman dia pun menunjuk ke arah kumpulan pelawat saing teman tadi. Hisssyyy...potong stimlah Mamat ni. Orang baru nak sembang dengan rakyat local! Mata Mamat ni masih merenung teman, tajam gak menusuk kalbu. Teman pun beredarlah join group keme dengan berat hati. Makcik tu duduk tegak macam takde apa-apa yang berlaku.
Senario #2 - Selepas teman baca intipati kertas teman (tak boleh bentang sebab ramai yang tunggu giliran nak baca deme punya paper) dan serah paper teman pada sekretariat, teman pun cabut dari bilik mesyuarat. Dekat 3 jam dok dengor perdebatan, bukannya pembentangan, dari wakil-wakil India yang bertelagah sesama sendiri. Delegasi ni ada yang pro sosialis, jadi lantak kome ler! Teman keluar dan melilau di ruang legar hotel. Sambil melawat satu kiosk ke satu kiosk (ramai wakil buka kiosk dan meja mempamerkan flier, leaflet, katalog, buku, cenderahati dsb), teman berhenti di sebuah kiosk yang dijaga oleh dua lelaki Rusia. Ia mempamerkan buahan kering Rusia. Deme angguk-angguk kepala, teman senyum. Lalu teman pun tunjuk poskad buah-buahan dan pantai di Malaysia (eloknya teman jual poskad!). Deme berdua "ooohhh!" dan "ahhhh!" sambil menggelengkan kepala. Baru nampak orang Rusia tersenyum, sebelum ni tak nampak deme senyum. Sedang leka 'bersembang' tu, aleh-aleh muncul sorang Uncle di sisi teman.
"Hotel? Hotel?' dia tanya. Teman agak dia tanya hotel mana teman nginap.
"Salyut..." teman jawab. Dia pun bagi isyarat ikut dia ke luar hotel persidangan. Dia bawa teman ke tempat beberapa buah bas persidangan sedang tersadai. Sampai pada salah satu bas dia sebut, "Salyut." Pahamlah teman dia suruh naik dan dok tunggu dalam bas. Hampeh!
Sebenarnya ada lagi beberapa senario teman rasa diekori oleh lelaki dan pompuan durjana ni, tapi teman catat dua peristiwa dulu. Bila teman dengor lagu Sting ni, teringat teman kena pantau dan diekori ketika di Moscow walaupun teman bukan Britney Spears atau Julia Robert. Sigh...!


No comments:

Post a Comment