Moh Kite Follow Sesame...

Thursday, October 31, 2013

Moh Nyongket Dari Kampong Deredebi ke Ladang Hazelnut, Turki!

Assalamualaikum dan Salam Hormat, pe kabor mengkome? Maaf lama tak update. Teman masih berkabung.Entry kali ni nak ngajak kome menyongket kampong - dari Kg Deredebi ke ladang kami di ataih bukit, dengan trakter! Nevin, biras teman tutup pintu gate sebelum naik trakter!
Nevin ni sepupu Mr T dan juga adik ipor dia. Sorang janda anak sorang, adik Mr T meninggal muda. Sejak tu Niven tak penah kawin dan duduk dgn mertua teman. Kuat koje dia nih!
Dari kampong ke ladang ataih bukit lebih kurang 25 minit naik trakter. Kena tempuh rumah-rumah jiran....
Melepasi salah satu kedai dlm kampong ni. Ada 2 buah kedai runcit jer.
Salah sebuah rumah jiran yg dekoratif....
Deme guna mesin utk buang kelopak hazelnut. Corong buang kulit dihala dijalan bagi rumah yg laman kecik. Nanti deme kumpui dan bakor kelopak ni.
Jalan ke bukit bengkang-bengkok. Ni dah naik ke ataih sikit, nampak Kampong Deredebi kat bawah....
Yang keliling kampong ni semua pokok hazelnut orang kampong! Pokok yg tinggi-tinggi pokok buah-buahan spt epal, pear, plum, berangan dan lain-lainlah!
Terbantut halfway. Ada eksiden. Sebuah lori terjelepuk tepi lereng, mujur bukan lereng belah kiri, belah kiri curam kebawah weehhh!!! Sib baik ada excavator Mr T (mesin penyodok tu) untuk tarik dia keluar!
Lepas 20 minit, berjaya kuarkan lori tu, kami sambung perjalanan. Pagi cerah dan nyaman. Jumpa salah sorang jiran kampong kat farmhouse dia, sembang-sembang kejap pot-pet, pot-pet!
Selain ladang hazelnut, sepanjang jalan penuh pokok-pokok buah termasuk pokok buah berangan. Tapi ni pokok epal yg sedang masak ranum!
Gambor ni tahun 2012 (summer). Sedang rancang metik hazelnut, masa ni cuti sekolah, orang kampong bawak anak-anak koje sama! Kira 6 km dari kampong nak sampai ladang kami ni...
Dah sampaiiiii.... dari jauh teman nampak mak mertua dah duduk ataih kacang, pilih dan buang batu! Lazimnya kami tido di Farmhouse tp malam sebelumnya Niven ajak turun kampong sebab nak jenguk lembu-lembu kesayangan.
Kekadang sedara mertua datang tengok kami. Deme pun ada ladang sendiri tapi sesaja nak ziarah. Bawak bebudak yg selalu buat kecoh main sana-sini! Bebudak ni cukup suka teman cakap Melayu, sbb deme tak faham!
Ok, koje, koje.... Selepas dimesin, kacang dijemur 3-4 ari supaya boleh simpan dan tak berkulat. Tahan 2 tahun taw. Pondok belakang tu tempat tinggal dulu-dulu sebelum Mr T bina Farmhouse.
Diakhiri dgn makanan! Ni ler kebab ori, daging lembu kot, teman lupa. Side dish semua free taw!

38 comments:

  1. Assalamualaikum Yong.

    Teringinnya teman nak ngikut Yong nyongket ke sana. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Kakcik, boleh teringin tapi nak mawaknya payah...kmpong deme ni bukan tempat pelancong masuk. Tapi kalau ada rezki sapa tau kan?

      Delete
  2. assalam kak.... meriah dengan hazel nut! suka nengoknya!...favourite jajan saya ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam suka-suka...Alhamdulillah dapat ler merasa. Adik dah add akak kat FB? Guna nama apa?

      Delete
  3. Assalamualaikum Kak Yong, lama tak ziarah kat sini. Seronok baca cerita Kak Yong menyongket.Selalu sy dan kawan2 menyongket kat Sogo je...hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Intan, nanti top-up tabung tu boleh nyongket jauh sikit ke...hehehe!

      Delete
  4. Nyongket aje kojenye yong.......dalam bkabong pon blehg nyongket lagi......mane mmbwatnye!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Cikgu, kalau tak nyongket lagi sedih...teringat-ingat. Takpe ler dah itu takdir kita, semua org akan mengalaminya. Pe kabor cikgu? Nak nyongket ke mana cuti sekolah nanti?

      Delete
  5. waa....duduk atas kacang mcm tu ja...patut pun sedapp..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kam, benda dah banyak, tu ler jadinya!

      Delete
  6. bagusnya adik ipar Mr T tu ye...w/pun suami dia dah xde, masih tingal bersama mertua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asslamualaikum Yong Ina, itu budaya deme...selagi tak bercerai atau kawin lain, janda ada hak duduk rumah marital atau bersama mertua/ipar. Deme tak kickout menantu/ipar deme kalau suami meninggal!

      Delete
  7. wuuiihhhh lama tak hapdet blog ni.. dah bertingkat sarang lelabah heheeee... nak nya ikut nyongket ke sana.. insyA insyA moga diizinkanNYA satu hari nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Mjulan, Aaamiinnn...setakat Akcakoca pun OK doh!

      Delete
  8. Semangat nak ke Turki semakin membuak2! huhu.....nak ikuuuuutttt..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Kak Halima..

    Waa terubat rindu nak baca blog akak. Seronok rasa hari ni dapat kembali menyongket ke kampung deredebi dengan akak, walapun hanya dialam cyber.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi, dok bersedih lagi, tu lagi segan nak menhapdet. Kalau FB mudah, tulis pendek2 dan klik, jap jer. Anak yg mana ni? Dia pun baca yaa. Kim salam kat dia.

      Delete
  10. saya nak kerja sini kak! hahak
    suka rumah jiran yang macam corak tetris tu..
    then, buah apa yang macam jambu kuning dalam makanan akak tu ?
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, Yong Tihara, jambu amende, cili padi tu, pedassss bebeno!

      Delete
  11. amboi punya besar daging tu. seketul pun dah kenyang

    ReplyDelete
  12. Bestnya pegi ladang,ada buah epal,berangan dan lain2.....Yong lama dah ke x blk M'sia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong Nazayiena, akak berulang saban tahun..

      Delete
  13. Assalamualaikum kak,
    lama tak dak entry ye..lama nunggu..akhirnya..semoga akak sihat2 je hendaknya..
    ater ye..sambil bawak trakter sambil nyembang dgn jiran..meriah sepanjang jalan ye..
    Selamat Menyambut Maal Hijrah kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, Terima kasih.Hajjah. Alhamdulillah akak sihat.

      Delete
  14. camne lah gaya kalu nyongket tuh kak yek... tingin nyer dana nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, nyongket tu maksudnya berjalan-jalan, bukan songket kain he he he!

      Delete
  15. Alohaii nak mnabung tabung ayam lah yong..besst gak dapat homestay kampong Mr.T untuk semalam 2..dok kat farmhouse..boleh gitu yong
    teman teringin gak merasa suasana kaum kerabat yong nii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, hehehe homestay kat kampong Mr T takde, kat rumah Istanbul jer.

      Delete
  16. Replies
    1. Assalamualaikum Coretanguruert, salam kenal juga...apa kabor?

      Delete
  17. Salam yeop. Nitik ayo lio teman nengokkan gambo-gambo yg mike upload nih. Bekenan beno teman nengoknya. Agaknya kalo kita nanam nangka kat sane tu njadi ke? Tempat mike ni suhu winter turun sampe berape? kalo setakat 15-20 darjah (C) tu agak teman boleh kita nere!!! Jangan sejuk sangat sampe ayo dalam batang pokokpun jadi ais udah lee. Kalo suhu macam di Florida tu ok lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yeop Prof, saya ni Yong. Kat kampong suami ni kalau winter ada masa turun sampai -5 pun ada, lazimnya winter paling sejuk bawah -0 ler dan average 2-8. Pokok nangka tak taw boleh ke tumbuh di Kg deme tu.

      Delete
  18. Pertama kali terbaca blog yang menarik ini. Turki merupakan negara yang terama asing bagi saya selama ini. Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman. Salam dari Switzerland. www.kdsvzra.ch

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Pjoe Denan, terima kasih ziarah blog teman, salam kenal!

      Delete