Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, May 29, 2013

Jom Skodeng Aktiviti Kampong Deredebi, Laut Hitam, Turki!

Assalamaualaikum dan Salama Hormat mengkome, apa kabor? Selamat datang kpd pembaca dan follower baru dan rakan-rakan blogger. Baru ler sempat nak hapdet. Yaa ampun! Nanti teman slow-slow balas ziarah ke blog kome yaa.
Teman balik Tanah Melayu awal musim bunga. Gambor kadbod atas tu pesen baju budak nak bersunnet! Lazimnya deme akan sewa atau beli baju anak raja tu dan bagi pakai pd calon sunnet, deme pakai ler 2-3 ari seblum bersunnet. Musim bersunnet lazimnya musim panas. Yang gambor atas ni pakaian pompuan bertunang masa malam berinai!
Sepanjang trip lepas, adalah 2-3 rombongan Cik Kiah yg sempat teman jumpa dan tolong jadi guide. Yang ni rakan blogger dan rombongan dari Johor yg dia bawak sebelum gi umrah. Teman tolong bawak shopping di Grand Bazaar!
Seperti lazimnya, teman berulang dari Istanbul dan balik ke kampong Mr T di Laut Hitam.Ni gambor pada hari teman baru sampai, sangat foggy dan sejuk!
Dan seperti selalunya, rumoh mertua dan Nevin ni semanjang ada orang lepak. Ni cucu Nevin dan yg pompuan tu mak sedara dia datang dr kampong deme...lepak 2-3 ari. Ater musim sejuk deme tak banyak koje ladang, nyongket ler deme!
Teman kabor nak bawak balik 3-4 kilo hazelnut. Nevin pun hangkut seguni dari loteng dan deme ramai-ramai tolong mesin dan kupas. Mursel, cucu sulung Nevin, buat semakkan dapur!
Nevin (biras teman ler, bagi yg tak tau), tengah mengaco stew kacang fesule dan kentang. Dia selalu masak periok besor sebab ada jer tetamu lepak rumoh deme nih! Kalau tak abis dan basi, boleh bagi lembu makan!
Ada masa dia buat butter guna susu lembu. Mertua dan Nevin ada 2 ekor ibu lembu dan dua ekor anak lembu. Kome agaklah berapa liter susu tu. Hok atas kuning-kuning tu lepa susu dah terapung lepas mesin tu putar lebih korang 20 minit. Bising bunyi mesin butter nih!
Sekali-dua kala Nevin buat roti kampong (koy ekmek dalam bahasa Turki). Dia bancuh dapatlah dua bekas, hok bekas kecik dan besor!
Ahhh ni hasil memutor susu tadi, dapat lebih korang 2-3 kilo butter tanpa garam (unsalted butter). Sedap butter ni, sapu kat roti atau buat kek! Takde pengawet, takde pewarna...ori! Susu yg lebih buat ayran, minumlah!
Udah siap roti kampong! Hok kecik ni mertua, Nevin dan teman baham panas-panas cicah madu dan sapu butter baru! Weeeeeeee lezet! Alhamdulillah!
Masa sesejuk kami banyak dok dalam rumoh. Tapi sebab teman ni tak betah, asyik nak nyongket jer. Teman pun susup-sasap gi sunga, Sunga Deredebi, lebih korang 200 meter dari rumoh mertua. Ayor tengah deragh masa tu sbb salji ataih bukit dah mula pelan-pelan cayor!
Ada masa teman ikut Nevin gi metik daun gatei, deme guna buat bubur paste yg likat macam muntah lembu. Tapi herba tu berkhasiat, boleh cegah barah kata deme. Ni kat tanah kebun Kak Emine dan mertua, belum ditanam utk musim bunga. Belakang tu rumoh pakcik Mr T dan rumoh sepupu dia.
Dalam trip ni, selama 85 ari teman duduk Stambul, jumpa Mr T lebih korang seminggu jer. Tu pun tiap hari dia jumpa orang tu, meeting dgn orang ni. Rasa bersalah jugak dia tu. Ni dia belanja teman aiskrim Mado, aiskrim tradisional Turki!
Untuk trip ni, teman bawak balik beberapa jenis lace. Sesapa berminat sila sebut nak berapa meter , hok ni teman dah lama jual kat FB teman. Hok nombor 2 dari atas dah SOLDOUT. Rega RM15 satu meter. Jumpa lagi kome!

33 comments:

  1. Uiiiii....lame jugak Kak Halima tak bersiaran ni.... tapi tak selame awok kot...... apepun Kak Halima..... jangan lupe pulak balik Malaysia nanti ye...

    ReplyDelete
  2. salam kak,

    lama x dgr citer....emm nk tny le sket...org ppuan kt kg deridebi tu mg manjang pakai tudung ye dlm rumah...ke sbb nak bergambo je kak?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Yob,
    Ye lama gak,,,dan Yob lagi lama kot he he he. Pe kabor Yob? Ehh akak dah balik sejak April! Sempat ngundi pun!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Ina,
    Org pompuan kampong mmg selalu pakai skaf, deme bukan masa mandi dan tido jer. Tapi kalau musim dingin, tido pun deme tak bukak. Antara sbb pakai skaf selain tuntutan agama dan adat, jugak sebab sejuk, dan nak elok rambut gugur merata dlm rumah!

    ReplyDelete
  5. Salam kak... Bagusnya boleh buat butter sendiri :)
    Makan roti panas2 dengan butter buatan sendiri... Best jer bunyinya kak.... Ehehe...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Yong. Mudah2an nnt kakcik dpt sampai ke Turkiye...

    ReplyDelete
  7. Salam kak
    Waw Bestnya tgok suasana Kat sana
    Nak bsunat pun pakai lawa2 ye
    First time tgok org buat butter

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak! Mursellllll si pipi pink...meh sini nk dakap! Mmg yummy semuanya...bread homemade, butter pun sama, mkn pulak dgn madu kampong...pergghhh...lezzat!

    ReplyDelete
  9. As salam kak halimah,

    Salam kenal, baru pertama kali komen kat sini.

    Seronok bace citer2 kat kg deredebi ni, teringin nakn sampai kat kg tu, agak2 ade ke kak halimah plan buat pakej percutian ke kg tu buat sape2 yang berhajat.

    ReplyDelete
  10. Assalam akak...

    Ya ampunnn..lama sudah teramat lama rasanya saya tak jengah blog akak, rindu ler pulok nok dengor berita baru dari Laut Itam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob Din, akak pun yaa ampun lama tak update dan blogwalk. Apa habaq?

      Delete
  11. Assalam yong, lawa la pulak nengok baju bertunang tu....ni kalau pakai kat malaysia, memang rare habis. ada kelainan di situ. hehe.

    rindu roti turki yang sedap itu.... :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Siti, nak try sehelai ke baju tunang tu?

      Delete
  12. Assalam... sedapnya unsalted butter...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, selamat datang Yong Suka!

      Delete
  13. Salam Kak Yong, lama tak bertandang ke sini :)
    Kagum la dgn org sana, sume buat sendiri...yg paling best dpt mkn butter buatan sendiri. Syok la baca experience Kak Yong ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Sis Intan, selamat datang. Akak numpang lepak jer. Deme suka buat makanan sendiri sbb jumat dan lebih berkhasiat.

      Delete
  14. hehe baru berpeluang jengah sisi...ada lagi ke lace tu..kalau ada acik nak 1.5 meter tak kira le yg mana..asal cuku 1 patten tu 1.5 meter

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Acik, ada lagi. Nanti akak pilih salah saTu utk 1.5 meter yaa..tapi tunggu akak balik Shah Alam dlm seminggu lebih, In Shaa Allah.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah br dpt singgah. Wlpn internet dah boleh diusung ke mana2... tp nak nyinggah ke blog amatla payah. Harap akak sihat

    ReplyDelete
  17. wamboii yong..lama benor siaran tergendala...lotih den nunggu nya he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Nekcik,
      Ater jenuh-jenuh nunggu, sempat dia nyongket jauh ke HK bagai!

      Delete
    2. Iyolah nak gi turkiye tak cukup lira yong!!!

      Delete
  18. bila balik... bila balik... kirim daging 1/2 kg buleh tak.. heheheee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Mulan,
      Issyy dah lama balik Yong. Tapi kali ni akak tak bawak balik daging, luggage dah bursting!

      Delete
  19. Sungai depa nampak jernih. Kalau sungai kita lama dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      Tulah masalah kita...

      Delete
  20. Wahhhh hazelnut seguni? bestnya.Rajinnya deme ni semua menguli dan memasak sambil menyongket ye kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Janggel, selamat datang!
      Seguni tu sikit jer Yob. Deme ada bertan-tan...Alhamdulillah akak puas makan dan kasi kat orang sesikit.

      Delete
  21. Salam Yong...hazelnut punya banyak macam bijik getah je kan...hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yob Fadzli,
      betoi...bersepah2 kacang ni, tapi deme tetap kutip dan makan.

      Delete
  22. Assalam kak yong,

    ade mana? lama jgk tak updet blog nye.. hehehhehe nape depe pggil bersunnet? parah bunyiknye!

    ReplyDelete
  23. Assalammualaikum...
    insyaallah keme nak datang Turki 26 Nov ni. umrah ziarah Istanbul dan Bursa.. keme org Bota... dekat je dgn Parit tu... boleh ke bagitahu cuaca dan suhu masa keme datang sana tu... sebab kalau boleh nak bawak le ape yg patut... baju ape nak paka... kat sana bukan mcm kat sini

    ReplyDelete