Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, January 19, 2011

Ujung Minggu di Kampong Deridebi, Laut Hitam.


Assalamualaikum dan Salam Ceria,

Pada ari Ahad baru ni, pepagi lagi keluarga Turki teman udoh mula koje. Ari minggu ke ari tengah ke deme koje cam biasa. Tak buleh nok rileks sangat terutama pada musim dingin sebab takut cuaca buleh beruboh lagi sejuk. Bila nampak cuaca elok deme berebuat buat apa yang patut pepagi lagi.

Teman gi ziarah rumoh pak sedara Mr T dekat jer dengan rumoh Mentua. Teman bawok coklat Made in Malaysia sebab Amca ni suka coklat. Sembang ler keme cam ayam dengan itik jap. Gambor atas ni gambor rumoh Ahmad Amca , tu anok lelaki dan cucu dia.



Dari tingkap rumah amca, teman nampak traktor dan treler yang dipandu oleh adik ipor Mr T si Nevin. Bawoh tu adalah plot jagung dan sayuran. Tapi jagung dah petik cuma deme nok hangkut batang jagung kering yang dijemur di tengah kebun tu.




Anak amca dan cucunya tadi tolong hangkut batang-batang jagung kering tu ke atas treler.




Ni Nevin. Teman anggap dia cam pompuan Amazon. Kalau tengok dan pegang tangan dia memang keras. Seguni hazelnut atau baja 60 kg dia buleh tanggung tu. Hayun kapak belah kayu sekali chop aja terbelahlah kayu tu. Kuat dia berkoje sejak muda lagi. Teman kagum dengan semangat dan kederat dia ni.



Mak Mertua dan Madam T pun tolong pasang pe ke mende kat traktor tu. Teman jer yang jadi pemerhati yang asyik amik gambor - tak guna punya menantu Yabançı! Bukan apa, kalau teman tolong pun buat nyibuk jer.



Bila treler penuh tu sampai depan rumoh lama arwah bapak Mr T, deme punggah pokok-pokok atau batang kering jagung tu ke bawoh dan simpan dalam rumoh kosong tu. Rumoh ni terbior kosong berbulan-bulan dan hanya diguna musim menuai kacang hazelnut untuk menempatkan pekerja-pekerja Kurdish kami.



Kak Emine campak batang-batang kering ke bawoh, Nevin kutip bawok masuk ke dalam rumoh. Rumoh ni ada 4 bilik, salon dan satu bilik ayor. Teman ada suggest kat Mr T kalau ada rezki lebih nak jugak baiki dan refurbish rumoh ni. Ianya memang agak lama, ada chimney lagi, tu yang teman minat tuh! Err...lupa nok kabor, batang kering ni untuk makanan lembu!



Pas nengok (hah tengok jer tu!) deme berkoje, teman mengelewor ke rumoh mertua. 3 malam tido rumoh Kak Emine, siangnyer lepak rumoh mertualah. Tu pun deme ajak tido rumoh deme tapi teman kabor bior ler teman bermesra-mesra dengan kakak teman tu, kalau tak bila lagi!

Tempat yang keme suka lepak of coz kat dapur cum sitting room mertua. Ni tempat paling happening sebab ada dapur cum pemanas, TV, dan tempat bersok-sek sok-sek. Rumoh mertua ni suka bebenor jiran-miran pompuan datang lepak siang malam sebab takder orang lelaki kat rumoh ni kecuali bila Ilker, Mr T dan anok-anok Mr T datang ziarah.



Ujung minggu tu anok tiri teman yang sulung Tahsin yang tinggal di bandar Eregli (35 km) datang buat regular maintenance pada traktor, lori atau treler kami.



Dia koje dari tengah hari sampai ke petang. Tengah hari tu pun anok tiri bongsu, Alper, datang dengan sedara kami dari Duzçe yang datang ziarah mertua teman.



Kreeeeennng....kreeeennnggg...! Tahsin memetri satnika mende. Peralatan memang cukup jer nak buat apa pun kat rumoh keme tu. Mende-mende ni perlu ada sebab kami banyok mesin dan kenderaan untuk dibaikpulih seperti lori, traktor, treler, cutter; tak termasuk sebiji excavator dan crane yang direpair oleh mekanik.



Beberapa jam kendian Tahsin berhenti untuk minum cay panas dan jugak nak memanaskan badan. Bagus gak anok-anok Mr T ni. Kalau laptop dia buat giler meroyan atau selsema, dia pegi rumoh Asim. Asim buleh baikpulih komputer yang technician kat kedai pun tak buleh repair.

Tahsin walaupun background dia mechanical engineering, buleh gak diharap buat koje-koje kimpalan ni. Alper bertanggungjawab menguruskan excavator dan crane keme. Buleh ler deme diharap menjaga nenek, mak dan sedara pompuan bila Baba deme ni dok jauh.



Masa ni ruang dapur mertua dah ramai kerabat. Jadi kena masak lebih. Nevin nak masak borek, sejenis roti kering yang dimasak pada musim panas untuk digunakan masa musim tuai hazelnut tapi deme masak lebih untuk disimpan berbulan-bulan. Ia kering dan keras cam biskut. Buat kipas pun harus!



Kome kena basahkan dia dengan ayor sejuk bagi lembab pastu susun 4-5 lapis dalam kuali lepior. Buleh boh keju kampong in-between. Dimasak cam roti canai cuma roti canai digoreng atas kuali besor, ropa dan rasa dia pun cam roti canai, tebal banyak jer. Makan begitu saja atau colek dengan madu atau manisan.


Dalam entry dulu-dulu, ada kisah budak nama Asude ni. Masa tu dia kecik lagi cakap pun tak betoi. Teman rakam gambor dia main piso. Ni dah buleh cakap dan melawan cakap.



Selain dari borek, Nevin rebus sepoyok kentang. Rebus gitu jer tak boh apa pun!



Lunch pun siap dengan sebekas ikan goreng, borek, sayur rebus, kentang rebus, yaprak dolma (nasi gulung dalam daun anggur) dan roti. Kebetulan ni musim ada ikan. Kalau takder ikan, deme makan cam tu jer sayur-mayur tu tanpa lauk. Semangat jer deme makan. Ilker dan anok-anok tiri teman membesor dengan diet ni dan hasil tenusu (susu, keju, yoghurt, ayran) dan tumbuh tinggi gak. Tahsin lebih tinggi dari Baba dia yang 183 cm jer, dan paling tinggi Ilker 192 cm!

Moh makan sama kome!

14 comments:

  1. Salam again Kak Lima,,,,,,,,,,, tentu makanan ni sedap sedap belaka !!!

    ReplyDelete
  2. salam kak,
    seronok dapat tengok aktiviti kampong deme yek..mmg menarik entri yang ni,yg dolu2pun menarik jugak..teruskan berkongsi kak..

    ReplyDelete
  3. Salam Yob PO, ada yg sedap dan ada yg sedap sekejap pastu nanti kome jemu. Makanan deme tak podeh dan berempah Jang. Tak sesuai utk tekak nogori awak tu!

    ReplyDelete
  4. Salam Asma, mmg tu tujuannyer, berkongsi pengalaman, mana yg elok kita buleh amik mana yg pelik kita baca jer. Try ler buat salad deme tu. mudah dan buleh tukor selera!

    ReplyDelete
  5. hehhehehhehe ,,, den tak kisah bab makan ni,,,,,,,,,,,,,, sebab den balun semua yg ado depan mato asal kan HALAL,,

    ReplyDelete
  6. Hidup sederhana ya Kak Yong...takde susah susah kepala nak pikir camne nak bermewah.

    Tgk apa yg dimakan pun dah jelas kesederhanaan tu.

    Termenung sekejap...camne nak ajar anak-anak generasi skrg utk hidup bersederhana ya. Mencabar sungguh!

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Halima.....
    deme ni kuat berkeghoje ye???..... kalo kat Malaysia tuuu...takde nye amcam ni....yang pompuannye gile bersolek....yang jantan nye gile meregek...... tapi amcam mane pun.....awok suke yang ade bab2 makan tuu....hehehe

    ReplyDelete
  8. Salam Hairil a.k.a haa Hairil ada peluang start yg elok sbb belum jadi bapa. Mula dgn terbaik dr segi pertuturan dan pergaulan dirumah, InsyaAllah keluarga Hiril jd amat elok.

    ReplyDelete
  9. Salam Gedek, akaklah...ingat akak remaja ke? Tapi remaja dihati he he!

    ReplyDelete
  10. Salam Yob Shahril, ya deme kuat berkoje jantan betina, kat kampong ler. Ada jer koje deme kena buat sebab faktor cuaca dan sara hidup yg tinggi. Kalau malas nak makan pe, barang makanan mahal kat sini. Misalnya daging lembu sekilo RM40 lebih...mampu ke kita nak makan daging selalu cam tu?

    ReplyDelete
  11. Salam Helli,
    Tak keraih ka roti tuh... boleh cebeh gigi Pak Long nampaknya... hihi...

    ReplyDelete
  12. Salam Pak Long, tak keras Pak Long, yg luor rangup tapi yg dalam lembut. Deme tak boh pengawet pun, bulam makan begitu saja!

    ReplyDelete