Moh Kite Follow Sesame...

Monday, January 3, 2011

Moh Ziarah Yeni Camii


Assalamualaikum dan Salam Bahagia,

Balik dari Taksim, teman naik bas dan turun tak jauh dari Eminonu. Eminonu ni dulu kawasan laut atau berair. Di zaman Uthmaniah dia ditambak dan didirikan beberapa bangunan dan kedai-kedai termasuk Grand Bazaar dan masjid. Kat sini jugak sekarang ni terletaknya terminal bas. Teman selalu naik dan turun bas kat terminal ni dari Basaksehir.



Salah satu binaan yang masyhur kat sini ialah Masjid Baru atau pun dipanggil Yeni Camii. Dipanggil baru sebab ianya masjid yang terakhir dibina di sini sebelum masjid dibina di kawasan lain. Mula dibina dengan koje-koje tambakan dari 1597 hingga siap pada 1663. Pada orang Turki tarikh ni kira baru lagi!



Masuk kat dalam nampok cesme ni, tempat amik wudhu atau dalam bahasa deme apdest. Teman tak try sama ada ada ayor panas kat sini sebab teman dah amik wudhu kat sebuah camii kecik sebelum sampai sini. Kome buleh lihat seni binaan Uthmaniah yang klasik kat cesme ni.



Ni tak jauh dari cesme tu. Banyok kala-balik kat sini, sama ada yang nok solat atau melancong. Tak kenal mana Islam atau bukan. Seropa jer deme ni. Bila deme masuk dalam dan solat baru tau yang Islam dengan yang pelancong barat.



Pas solat asor tu, teman pulok jadi pelancong. Amik gambor bahagian dalam dan para pelawat lain. Teman agok 3 orang ni pelancong omputeh sebab deme tak solat. Tapi salah sorang siap bertudung. Sekurang-kurangnyer dia baca buku panduan sebelum masuk masjid - camner nok pakai dan tak buleh pakai!



Lepas solat asor tu, deme ada buat sesi ngaji Quran. Sedap sora dan lagu orang yang ngaji tu. Di dalam kurungan tu hanya untuk pengguna Islam dan untuk tempat solat. Pelancong tak dibenarkan masuk, cuma buleh dok perati di belakang kurungan tu. Pelancong ni tau hormat majlis, deme dok diam dan amik gambor jer. Ramai gak yang Islam dok mendengor orang ngaji ni. Pengguna dan pelawat tak putus-putus masuk untuk solat atau melawat.



Dengan handphone teman yang tak bape canggih ni, ni jer dapat teman rakam bahagian dalam dan siling masjid bersejarah ni. Cantik sungguh binaannyer. Teror arkitek zaman Uthmaniah ni. Antara yang femes, nama dia Sinan. Banyok bangunan masjid dialah yang design.



Maaf ler gambor tak clear lagi blur sebab jauh. Kalau ada camera canggih, sure nampok jelas ukiran dan lekak-lekuk dinding dan siling ni. Lupa nok tanya orang rumoh sapa bina Yeni Camii ni. Dia dah tido...letih tu baru balik dari kampong tengah hari tadi pastu kami ziarah anok dia kat Gebze (di sebelah Asia sana) untuk makan malam.



Pas solat menderu-deru keluor cari kasut atau keluorkan kasut dari plastik. Pihak masjid bekalkan plastik dan kome boh kasut dalam plastik dan bawok masuk dalam masjid dan letak kat tempat kasut.



Kat dalam dan kat luor ada staf masjid minta pengunjung dan pelawat menderma. Deme tak lupa ucapkan terima kasih dan mendoakan para penderma dan pemberi sedeqah.




Plastik yang digunakan diletak dalam bekas ni. Nanti diguna oleh pelawat lain.



Kat tangga atau depan pintu masuk ramai kala-balik beramah mesra atau bersiap nak masuk atau baru keluor. Memang sesaklah masa tu. Dengan pelancong lagi.



Kat cesme tadi masih ada yang baru nok amik apdest.



Teman rasa ada ayor sejuk jer sebab nampok pala paip tu takder kaler meroh dan biru menandakan sejuk dan panas. Sian Yob ni amik wudhu dengan ayor ais!



Ternampok sepasang orang Melayu kot, nampok cam Melayu, mungkin dari Malaysia atau Singapura. Tak sempat teman nok tegur sebab nok cepat ke terminal bas. Musim sejuk hari cepat gelap, kul 4:30 petang dah nok dekat maghrib. Ada sesapa kenal deme ni?



Nilah ropa pemandangan dari luor Yeni Camii atau Masjid Baru. Kat luor ramai orang berlegor dan bergambor manakala burung merpati berterbangan. Sebelah masjid ni ada salah satu pintu Grand Bazaar atau Kapali Carsi.

Sekian kisah bersolat di Masjid Baru di Eminonu, Istanbul.

20 comments:

  1. salam akak..bestnye...senibina masjid lama..amat mengagumkan..:)

    ReplyDelete
  2. salam yong ,

    baguihnye masuk baca2 blog yong ni dpt le sikit2 blajo bhs turki yer...

    cntek2 masjid sana...camiii

    ReplyDelete
  3. best baca. rs mcm dok tgh melancong sama2 hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam Cikceria, selamat datang lagi. Sesapa yg suka sejarah dan senibina mmg kagum datang Istanbul dan Turki!

    ReplyDelete
  5. Salam Yong Ummie, selamat datang. Ntah-ntah dlm 3 bulan kome panda labun dlm bahasa Turki!Memang cantik camii deme Yong, dok dongak cam rusa masuk pekan teman nengoknyer!

    ReplyDelete
  6. Salam Pirate, bagus tu imaginasi Ali. Sapa ada imaginasi mmg berjayalah nanti!

    ReplyDelete
  7. Salam yong...

    Hmm teman teringin nak pegi turki ngan syria... he3

    ReplyDelete
  8. Takjub ngan senibina masjid tu.. silap2 ada yang handmade jer....
    P/s: brapa lama kat sana?

    ReplyDelete
  9. xdpt pegi tengok gambo pun jd la..
    meh la bwk balik sorang pemuda Turki untuk TK..
    kekeke..

    ReplyDelete
  10. salam kak yong,
    uiks...den berkenan la tengok senibina kat masjid baru ni yang lama sebenarnya.

    pelancong datang tak putus2, hormat masjid, kitar semula pun bagus.. seronok memandangnya.

    ReplyDelete
  11. Salam Hasrul, haa Turki dgn Syria dan dekat tu, berjiran jer.

    ReplyDelete
  12. Salam Mila, memang ada yg ditukang tangan cam lukisan dan ukiran. InsyaAllah dok sini ikut selama visa - 3 bulan.

    ReplyDelete
  13. Salam Toyolkiut, tengok dan dengor pun OK gak, buleh belajar sesuatu. Kiut cam ner tu? Tinggi, rencong, gempal...Macam2 permintaan pembaca kat sini, nak yg mata birulah...

    ReplyDelete
  14. Salam Mz Nina, haa kumpuilah duit buat melancong ke sini nanti. Satu bandar Istanbul ni cam muzium, everywhere ada masjid/bangunan lama, tu tak kira tinggalan Roman dan Byzantium tu lagi!

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Yong...

    Deme yg bukan Islam tu nampaknya tahu apa yg boleh dan tk boleh buat dalam masjid.

    Ada ke sesi briefing utk deme dari pihak masjid ataupun deme guna common sense deme aje ya?

    ReplyDelete
  16. Salam Hairil, rasanya deme gunakan common sense dan juga melalui pembacaan atau penerangan kawan2. Alhamdulillah mem dah sihat ya. Semoga semua baik Hairil ya.

    ReplyDelete
  17. Kak Halima,
    cantik mesjed deme... Seronoknya dapat tengok negara orang.

    ReplyDelete
  18. Salam Yati,

    Memang mesjid di Turki banyak2 yg cantik2 dan berseni!

    ReplyDelete
  19. Menariknya,..

    Saya kena couple melayu tu, student london (UK) kalau tak silap.. rasanya cam ye je.. :D

    ReplyDelete
  20. Salam Epal,

    Haa ye ke? Kalau dah kenal dua2, mungkinlah kot. Selamat datang ke blog ni!

    ReplyDelete