Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, September 24, 2014

SUASANA MEMETIK HAZELNUT DI LADANG KAMI, TURKI!

Assalamualaikum dan Salam Ceria, lama eh teman tak hapdet. Memanjangnya sibuk atau buat-buat sibuk. Ni nak recap suasana musim panas dan musim luruh 2012. Teman dah lama tak balik sana dlm musim-musim ni. Ni ghope hutan dan ladang nak masuk Kg Deredebi pada awal musim luruh 2012!
Teman memang kughang gemor balik musim panas (2012) sebab waktu siang dia panjaaaaaaaannnggg! Ni masa Sule, Zeynep, Bahri Can dan Mursel sambut teman baru sampai dari Istanbul.
2 hari lepas teman sampai, teman pun naik ke atas bukit yg ada ladang hazelnut keluarga Mr T, lebih kughang 6 kilometer. Teman pun berkampong dgn mak mertua, biras teman Nevin dan beberapa org anak cucu Mr T. Gambor ni farmhouse jiran, si Mursel tengah main-main di laman.
Masa teman sampai tinggal nak penghujung musim panas, sekolah pun nak bukak. Kami upah lebih kughng 15 org pekerja Kurdish dr selatan Turki. Ni mertua teman tengah sembang-sembang lepas waktu koje metik kul 5 pm lebih. Waktu koje deme ialah dari 7am - 5pm....rehat 1 jam. Bawah kanvas tu hazelnut yg dah kering dijemur 3-4 hari. Masuk musim luruh cuaca selalu mendung nak ujan.
Lazim pekerja Kurdish ni deme datang satu rombongan dan ada ketua. Selalunya satu kampong dan ada kaitan persaudaraan. Ni antara yg termuda, bersedara deme nih. Sebab deme ni asyik amik upah, jarang yg nak sekolah tinggi-tinggi, takat sekolah menengah jer. Jadi kedudukan ekonomi deme tak banyak berubah sejak zaman datuk nenek deme.
Teman tolong kutip kacang hazel yg deme dah petik dekat-dekat farmhouse. Deme semua melilau turun naik bukit memetik. Mak mertua teman kabor teman kutip yg keliling farmhouse jer sebab kalau nak ikut deme jauh dan menurun bukit, bahaya pada pekerja import ni! Tapi...teman pemalas sikit, baru koje 30 minit dah letih. Teman bentang guni bawah pokok dan baring-baring!
Tiap rombongan pekerja bawak Cook sendiri, mak sedara atau nenek sedara atau jiran deme. Makanan asas kaum Kurdish tak sama macam bangsa Turki lain yg makan roti bantal. Roti deme ni macam capati tapi besor dulang! Sekali masak berkeping-keping utk 2-3 hari!
Malas aside, yg best datang musim panas/luruh ni dapat makan buah-buahan! Kat ladang banyak pokok epal liar, pokok anggur, pear, plum, berangan dan memacam lagilah.
Kalau nak makan anggur, keme kutip ler yg keliling farmhouse atau yg dalam ladang. Deme tumbuh meliar panjat pokok buah lain. Kekadang biras teman si Nevin, jadi Spiderman nak dapat kan buah anggur ni sbb menjalor tinggi, memang takde disiplin pokok liar nih!
Sekali kutip dapat ler 2-3 besen, makan siang malam sampai mabuk....heheheh tak mabuk der!
Lepas sebulan berkoje, pekerja Kurdish pun hangkut periok belanga deme dan balik negeri atau gi ke ladang lain pulak.Tinggal ler teman dgn mertua di ladang. Sekarang koje mengutip buah berangan, walnut dan kekacang yg ditanam. Kami duduk seminggu lagi sebelum turun bukit balik rumoh di Kg Deredebi.
Musim luruh start bulan September, suhu mula turun. Matahari selalu dilindungi awan, angin lebih kuat, bunyi menderu 'woooooooooo' macam dalam citer seram! Tapi aktiviti lembu macam biase...makan tidur nyongket, makan tidur nyongket, makan tido nyongket jer koje deme! "Bukak ler pintu gate ni kome, kami dah balik menyongket....sejuuuuukkk!" kata lembu Kak Emine.
Summer 2012 - Yusof dan Mursel tengah porak-peranda Farmhouse moyang.
Summer 2014 - Yusof dah nampak panjang macam abang dia Ertugrul. Ni dia tolong sibuk-sibuk kat ladang Mr T.
Summer 2014 - Mursel pun dah besor, dgn adik dia si Omer Taha.Tahun ni Mursel dah mula Ana Okul (Kindergarten).
Ahhh...yang ni pemuda idaman. Errr si Ertugrul dah ada lesen memandu kot. Dia pun berkoje di ladang sepanjang Summer of 2014 sebab bapak dia mandor... hahahah cannot escape macam Helime Baba Anne kaaannn!?

42 comments:

  1. adoiii...tengok anggur yg fresh tu...terbayang...kalau depan mata..sebesen saya habisakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kam, memang boleh abis sebesen sorang2 kikikiki!

      Delete
    2. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Assalamualaikum kak hajjah,
    Akhirnya yek..berkemas kini jugak blog yang telah sekian lama menyepi nih..
    Musim panas tu agak2 mcm mana tahap panasnya? dan bermula dari bulan berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hajjah Asma, heheheh lama tak kemas penuh semak samun, ulor sawa pun ada! Panas deme kering. tak mcm panas kita, ketiak berpeluh! Summer mula Jun-Ogos. Musim luruh dari Sept- Nov.

      Delete
  3. kalau kat msia berapa ringgit anggur hitam tu?
    kat sana mai petik2 saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Nieda, tak tau berapa hengget hok ni sbb hok ni kampong punya, penuh jus, isi lembik. Haa petik2 jaa sbb tumbuh merata. Rasanya Nieda menang tasbih utk entry dulu sbb jadi pengomen pertama. Meh ler nama penuh dan address!

      Delete
  4. kalau kat msia berapa ringgit anggur hitam tu?
    kat sana mai petik2 saja

    ReplyDelete
  5. Kak yong... ya rabbi lmanya x dngr citer.. mna p menyepi lame? Saya ada gak dtg2 singgah, kot2 kak yong ade update citer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Farikica, ada...tapi banyak urusan keluarga sejak adik ipor meninggal. Terima kasih rajin singgah.

      Delete
  6. assalam yong, baru semalam dok belek-belek kot-kot ada latest entry dari yong..alhamdulillah hari ni ada dah update. rindu nak baca celoteh yong.
    wah..ertugrul dah makin ensem...macam sekejap je besornye yer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Murni, memang cepat membesor bebudak ni, maklumlah makan bahan tenusu tiap hari. Dan ada 4-5 tahun nak membesor lagi, waduhhh!

      Delete
  7. Replies
    1. Assalamualaikum Yong, kabor baik. Banyak hei keluarga nak urus sejak 2-3 bulan ni. Yong sihat ke?

      Delete
  8. Salam~ alhamdulillah dapat baca hapdet blog ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, terima kasih rajin singgah Yong Rozie.

      Delete
  9. Assalam Yong.. subuh ni nyongket blog Yong.. seronok baca ..geram tgk buah berangan.. kat sini pokok dah pupus kut.. lembu2 tu nyongket je keje nya ya.. ha ha buat senyuman di subuh hari.. udah itu le tebiatnya ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Suka-suka...alaa lupa nama, maaf yaa. Ya kot kat Msia pokok berangan ni dah pupus, yg ada jual dr Thailand dan China. Hok Kg Deredebi ni manis lemak!

      Delete
  10. cun...lama sungguh dok tunggu posting dari akak...hari2 mesti intai blog ni..
    seronok sgt hari ni...

    ReplyDelete
  11. jom kak! bgtau bila nak berangkat ke Turki ye. Nak ikut nyongket jugak. hehe..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum yong Halima, seronoknya dapat membaca kisah di Turki. Selalulah update cerita di Turki dapat juga mèlihat suasana disana. Teringin sangat nàk pergi kesana tapi tak tahu bila lah boleh pergi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Mila, kekadang macam tak sempat, maaf. Tapi terima kasih rajin singgah sini.

      Delete
  13. Assalamualaikum,
    T.kasih atas pemberian tasbih.
    Byk kali jugak dah ni rancangan nak ke sana terpaksa dibatalkan atas sbb2 yg bermacam-macam.
    Sementara tu.. tumpang layan tgk gambar kat sini saja dulu la.

    P/s -
    Life mcm ni la yg saya nak tgk sangat.
    Semoga Allah sampaikan hajat kami sekeluarga.
    Insya'Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Shamsiah,
      Sama-sama. In Syaa Allah sampai hajat nak ke Turki nanti, kita merancang jer dulu.

      Delete
  14. Assalam yong halima,

    Lily suka sangat baca hapdet yong tu lawak n best giler.ingat nk jugak ke turki tu taun depan...budget taun ni dh abis ari tu nyongket ke dubai dn sewKtu dengannye...jika nk gerak sana bulan apa yg best ye?btw lily dok shah alam jer,teringin gak nk borong barang dr sana mcm yong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Lily, terima kasih nyinggah sini. Time best ialah musim bunga dan musim luruh.

      Delete
  15. Assalam yong..
    Seronok baca entry kat sini..
    plan nak ke turki akhir tahun ni/awal tahun depan, tapi terpregnant plok kiki.. kena tunda ler nampaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Mila, terima kasih. Macam mana yu tak sengaja....kikikikiii!

      Delete
  16. wah bestnya.. teringin ada pengalaman kutip hazelnut nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, yaa pengalaman yg menarik tapi m elenguhkan kaki dan pinggang hehehe!

      Delete
  17. wahhh fresh betul anggur2 tuh yer...nampak sodap! :D

    jindrisska.blogspot.com

    salam perkenalan dari jermany :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamuaalaikum Siti,
      salam perkenalanan dan terima kasih sudi singgah!

      Delete
  18. As salam Yong....
    Seronok tgk kebesaran n ciptaan Allah di Ladang Yong...kami plan nak visit turki bulan april dan berhajat nak lawat and rasa pengalaman baru ke ladang buah2an Yong....boleh tak

    ReplyDelete
  19. Kat region mana tempat ni....planning nk ke sana. .petik buah tp x sure lokasi yg ok

    ReplyDelete
  20. Kat region mana tempat ni....planning nk ke sana. .petik buah tp x sure lokasi yg ok

    ReplyDelete
  21. Salam. Kak, sy plan nak pegi oct atau nov ni..akk leh suggest tak nak stay mane ek.. Cntct sy kat no nibea 013-2645568

    ReplyDelete
  22. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete
  23. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    ReplyDelete
  24. Salam cikgu sihat? cikgu kalau nak pinang sule berapa hantarannya tu? 😄

    ReplyDelete