Moh Kite Follow Sesame...

Sunday, March 31, 2013

SALAM DARI LAUT HITAM, TURKI!

Assalamualaikum dan Salam Ceria, jumpa lagi yaa, lepas sekian lama. Teman sibuk nyongket balik kampong Mr T!
Masa sampai tu cuaca di Kg Deredebi tebal dgn kabus - muram dan kelam...ala-ala dlm citer Drakula! Ni rumah uncle Mr T.
Teman rakam rumoh Mr T dari rumoh mak dia seberang jalan. Masa ni teman tido rumoh mertua sebab dengor dia tak sihat. Rumoh Mr T sedang dibuat renovation, tambah batu marmar kat tangga!
Malam tu memang sejuk dan dijangka salji turun. Bila bangun pagi...ohhh betoi...salji turun tapi sikit jer!
Kat tingkap bilik tido tetamu...kebun hazelnut si Nevin!
Dari tingkap dapur mertua, barn tempat simpan jagung dan kayu api. Teman ingat tak merasa tengok salji kat kampong tahun ni sebab salji kurang turun kali ni di Istanbul.
Selain teman, ada sedara mertua datang lepak, sepupu dia dari kampong lain. Seperti lazimnya org pempuan Turki, sambe duduk sambe mengait sambe pot-pet, pot-pet, pot-pet!
Lagi memeriahkan rumoh mertua, ada 2 org cicit pun dok lepak 2-3 ari, si Mursel dgn adik dia si Omer. Sebab kat luor sejuk, deme berlegor kat ruang dapur sama orang dewasa. Suka ati deme nak buat apa!
Pagi tu utk kahvalti, Nevin masak borek (seakan roti canai); kentang bakor selain roti, keju, madu dan segala hasil kampong seperti jem buah dan sirap buah.
Selain Mursel, sepupu pun datang - meriah ler lagi rumoh mertua. Si Zeynep kira adik-beradik semoyang dgn Mursel.
Bila dah ramai, deme buat sarkas dalam bilik tido! Zeynep pasang radio siaran lagu Laut Hitam. Katil dilanyak sesuka ati deme. Bior deme lanyak katei, asei jangan buat kaco kat dapor!
Sehari jer salji turun, lusanya salji cayor, cuaca cerah! Salji tingge yg di ataih bukit dan lereng bukit jer. Suasana jadi ceria!
Sebab aktiviti luor rumoh terhad sebab sejuk, dalam rumoh terutama di dapur tetap meriah. Nevin buat 2 buku roti masa teman dok lepak situ, ni yang kecik, yg besor udoh kena makan dik kami masa masih panas-panas! 

38 comments:

  1. Salam

    Aper kabor?

    Lama menghilang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong, maaf ler tak blogwalk lama, saya yg walking-walking ke kampong suami! Saya sihat Elhamdulillah. Semoga Yong dan kuarga pun sihat!

      Delete
  2. amboi lamanya tenggelam...
    tong..ala2 drakula pun saya sanggup tinggal kat rumah mcm tu...sejuk,nyaman...tenteram...udara bersih...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Kamsiah, tenggelam dan timbul di Laut Hitam. Yaa mmg nraman dan aman dlm musim sejuk nih. Rasanya sekarang dah sibuk sikit sbb dah masuk Spring!

      Delete
  3. Replies
    1. Assalamualaikum Kakcik,
      Ater kekanak yg rame...

      Delete
  4. Roti tu nampak sedap bebenor. Yum yum yum. Macam manale membuatnya?

    Cantik bebenor gambor 1, 2,3,4,5,6.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong, roti tu bahan biasa buat roti - tepung, yeast dan garam sikit dan ayor, cuma kena kuat gaul sbb kental. Alhamdulillah cantik kampong suami ni!

      Delete
  5. salam yong...

    lama nunggu entry yong..ni baru ada ha...hehehe.
    suka la nengok gambo-gambo salji tu..cantik belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Siti,
      ha ha maaf ler, sibuk sikit kat FB, lagi pun nak jimat kredit brodbeng! Cantik kannn Kg Deredebi ni!

      Delete
  6. Assalamualaikum kak..salam dari Putrajaya.

    klasik nampak gambar musim salji tu kak, cantik!
    Makan roti panas2, mesti best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Ummi,

      Alhamdulillah...memang cantik! Yaa betoi sedap makan roti panas-panas, kami makan tinggal separuh! Yong Ummi pe kabor?

      Delete
  7. Salam Yong

    Wahhh....patut ler lama senyap...balik kg jauh ghuper nyer...balik le ke Parit Yong, memangkah....jgn lupe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Org Kampong teman,
      In Shaa Allah...nak balik ngundi ler nih!
      Bila Najib nak bubar Parlimennnnn!!!!

      Delete
  8. Wah ada saleju... time2 sejuk mmg syok melantak ye dak hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,
      tak jugak, sbb menu kampong Turki ni tak pedas, sejuk jer...jadi akak makin slim he he he!

      Delete
  9. Sukanya saya tengok gambar salji tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Amin,
      kaaannnn! Kalau time turun lebat 2-3 ari, rajin akak buat Snowman!

      Delete
  10. Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      Maaf ler lambat update....sibuk nyongket bandar orang dan makan ikan hamsi!

      Delete
  11. as salam yong oihhh... aiiieeee....bukan main lame mike ngilang dighi yekkkk....sejok udoh begelo tokeh ni....ligat dalam pesbuk aje....udoh jaghang bebeno labun mike dalam belog ni....kume ni bukan ape.....nok ke tugheki jauh...madang beduwit....ate ngaghap gambo ceghite mike le....
    lalu ke kume kat malaya ni haghi2 ngadap labun tolo tibi...ceghite politik mangko....yang tak abih2 nipu 24 jam....prunye ijok juge tibe2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      Ater...Najib belum gi Umrah, nak mohon tobat dan cari ilham tarikh PRU13. Moga2 dia diberi hidayah! Maaf teman nyongket sakan di kampong Mr T! Doyan udoh berbunge ke?

      Delete
  12. Subhanallah....kak...sukanya Ina tgk gambor pertama tuh...nampak sangat tenang...macam dalam citer fairytale pun ade gak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamiualaikum Yong Ina,
      Tulah...ada sorang kawan kat Singapore kata macam dlm citer Hobbitts!

      Delete
  13. Betul Ina Hashim...suka sangat acik tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Acik,
      Alhamdulillah, akak numpang lepak jer Yong!

      Delete
  14. Assalamualaikum
    Lamanya tunggu entri baru....udah kerinduan ni terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong Azmatun,
      Salam kenal! Terima kasih sudi singgah. Maaf akak banyak nyongket ke kampong suami dan ziarah anak2 tiri.

      Delete
  15. bestnye salji..kalau saya duk sana mesti tak tahan sejuk..duk malaysia tak tahan paneh pulok..kihkih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Tie,
      yaa sini kekadang sejuk bebenor tp kat Malaya, akak pun tak berapa tahan panas kecuali bila hari ujan! Sabor jer kita dgn ujianNya!

      Delete
  16. lama benor tak singgah sini...


    comel nyer umah drakula tu..

    terngin nak main salji..
    best lah akak selalu je dapat main salji

    ReplyDelete
  17. wuiihhh tang langit biru tu cantik betol view... foto yg sebelum roti sebuku ataih kuali tu... cantik sunggoh subhanallah..

    bebudak kecik tu gerraammm betol nengok nya... nak gomol2 je rasanya..

    ReplyDelete
  18. Untung yong ada 2 kanpong...paneh kpg malaya..lari ke turkiye...nekcikp tnggu je kpg malaya ni..tsk. kiralah..ujan ke ribut...

    ReplyDelete
  19. Salam Yong..Best2 makanan...bersumberkan belakang rumah...

    ReplyDelete
  20. Comelnye mursel..akk nk tnye,fb akk ape ye?teringin gak nk tumpang shopping..nk g sdri mmg le idok mampu..belajor pon idok abeh2 lagi..

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum dari muscat, oman. follower ke 499 :-)

    ReplyDelete
  22. Salam Kakak ku. Dah lama x berupdate nie. Sy pun dah lama x terupdate. Rindu nak berblogging tp masa yg sukar diatur..

    ReplyDelete
  23. saya telah ke istanbul dan bursa 11 - 15 march 2012 lalu dan merasa salji turun di bursa dengan lebatnya dan cuaca sangat sejuk di istanbul dan marmara dan selat bhosporus, sungguh indah dan nak pegi lagi insyallah

    ReplyDelete