Moh Kite Follow Sesame...

Wednesday, September 21, 2011

Hanya Wanita dan Kekanak Jer Boleh Tonton Bola di Turki!

Ablah-ablah Turki penyokong kelab Fenerbahce beratur untuk dapatkan tiket PERCUMA!


Assalamualaikum dan Salam Hormat,

Sesuatu yg menarik dari kepala hotak Persekutuan Bolasepak Turki (TFF - Turkish Football Federation).
Deme kensel larangan keatas kelab bolasepak Fenerbahce yg dikenakan main dalam stadium tanpa penonton untuk 2 kali perlawanan.
Ini Ekoran peranga tak senonoh peminat tegor kelab yg menyerbu masuk ke padang angkara tak pueh ati dalam satu perlawanan awal musim panah baru-baru ni. Tapi lepas deme pikior lagi, untuk tidak 'mematikan' game yg tak bersalah, deme reverse keputusan dan sebaliknya membenorkan penonton masuk - tapi hanya Yong-yong dan kekanak lelaki bawoh 12 tahun sahaja dan PERCUMA!




Kelab Bolasepak Fenerbahce merupakan salah satu kelab terkemuka Turki. Teman biasa tengok jersey kelab ni merata dipaka peminat di Turki. Lagi satu kelab yg popular ialah Galatasaray. Kalau dua-dua ni bertembung buleh berlaku 'perang saudara' di stadium dan di luar gelanggang.




Dalam game semalam, Fenerbahce bertemu Manisaspor, keputusan 1-1.

Dengan ini, pihak persekutuan telah buat rule baru, bila ada larangan ke atas kelab yg penyokongnya berkelakuan macam khinzir hutan hilang anak, peminat jantan akan dilarang masuk tapi peminat Yong-yong dan kekanak buleh masuk!
Sekurang-kurangnya perlawanan idok ler sunyi sepi macam di tanah wakaf waktu senja!


Ablah maksudnya Kakak. Padan Muke Yob-yob tak dapat masuk!


Semalam, kaum wanita dan kekanak seramai 41,000 orang - yaa kome 41K tu - menyerbu stadium Fenerbahce Sukru Saracoglu; ada yg bawok baby, bagi mendapatkan tiket percuma dan membeli cenderahati kelab.

Dalam stadium, para pemain dibaling dengan jambangan dan kuntum bunga manakala pemain lawan Manisaspor disambut dengan tepukan dan bukan ejekan dan botoi ayor seperti lazimnya.

"Kenangan ini akan saya ingati selama-lamanya. Jarang kita dapat lihat ramainya penonton wanita dan kekanak dlm satu perlawanan," kata pemain asal Brazil dan Kapten Alex De Souza.

Manisa midfielder Omer Aysan pulak, "Ini satu permainan yg menyeronokkan dan ceria!"

"Ini hari yg bersejarah," kata Yasemin Mercil, sorang ahli lembaga pengarah wanita Kelab Fenerbahce. "Untuk pertama kali dalam sejarah bolasepak dunia, hanya wanita dan kanak-kanak menonton perlawanan seumpamanya."

"Penyokong wanita ni tahu semua laungan dan lagu kelab. Deme akan nyanyi lagu kelab masa perlawanan nanti," tambah Mercil sebelum match bermula.

Awal musim panas lalu, selain dari menyerbu ke padang semasa perlawanan persahabatan Fenerbahce-Shakhtar Donetsk dari Ukraine, penyokong yg fanatik turut menyerang wartawan yg deme dakwa membuat liputan
yg kritikal dalam siasatan mengatur perlawanan melibatkan Kelab Fenerbahce dan beberapa kelab lain. Pengerusi kelab deme dah masuk jel sebab didapati terlibat rasuah.
Dengan itu, FAM ada idea cam ne nak handle penonton yg liar dan kemaruk...larang deme masuk tapi bagi penonton pompuan dan kekanak jer meriahkan stadium.
Tak gitu kome?

Sumber TodaysZaman dan HurriyetDaily




16 comments:

  1. Salam Kak Yong,

    Ate deme asyik bergaduh jer ape ceriter, bior kaum ibu & kekanak pulak dok layan bola bior aman sikit he3...Tapi aurat kene jage ler he....

    ReplyDelete
  2. saya pun tak pernah g tgk bola kat stadium...

    ReplyDelete
  3. Asslamualaikum kak Halima;
    Ari ni cerita pasal bola pulak ye kak,
    Patuh jugak penyokong lelaki Turki tu, kalau kat sini ada larangan macam tu ummi rasa kecoh dan chaos kot, hehe...

    ReplyDelete
  4. As-salam kak Lima,

    memang harmoni jelah perlawanan bola tu kan?tapi kalo kat Mesia dibuat gitu...ntahle harmoni ke idak...kat sini yg fomfuan pun berdarah fanas jek....tgklah rancangan2 realiti tu sumer

    ReplyDelete
  5. Salam Yob Naim,

    Org jantan Turki pasa bola asyik panah ati jer. Bagi pompuan tengok aman sikit. Tang aurat tu teman tak daya nak nyuruhnya..memasing tau ha ha!

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum KakYong,

    Akak ada sekali dua tengok bola kat stadium di Malaysia ni, panas telinga dengor maki hamun penyokong lelaki bila ada yg deme tak pueh ati...aissyyyy!

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Yong Ummi,

    Mau deme tak patuh, polis deme lagi ghanasss!

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Yong Ina,

    Harmoni ler kot, sbb penyokong pompuan Fenerbahce pun tak mau dah larang masuk. Pasa program realiti kat Malaysia ni akak tak penah tengok, jadi tak boleh nak komen hi hi!

    ReplyDelete
  9. teringin nak main bola kat sana, untung2 dapat tekel makwe hot stuff sambil gentel2 bola depan gol

    ReplyDelete
  10. salam kak halima..
    makin semangat le deme main bola yak kak..hihihi..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Yob Ustaz Orlando,

    Buleh ke gelecek bola ni, asyik usyar aweks jer, mana nak menang!

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Yong Eita,

    Ya awak suka ngaco adunan kek dan buat baju Barbie jer! Jadi ke kek tu?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Yob Mad,

    Sudah tentu mesti bersemangat...takmo kalah, akhirnya seri!

    ReplyDelete
  14. Salam Kak..selamat hari raya...baru berkesempatan datang, walaupun kuih raya masih banyak...hehehe...baguih la macam tu, kalu kat malaysia ni dibuat macam tu, ada ke rame org pompuan nak datang...

    ReplyDelete
  15. Salam Yob Fazli,

    Belum buat belum tau...tapi ni buleh buat satu solution kan bila kita denda persatuan bolasepak yg peminat dia tak keruan? Ehhh ramai pompuan minat bola ni, tp deme malas ke stadium sbb ramai lelaki yg haru-biru. Kalau semua pompuan dan kekanak jer dan PERCUMA, rasanya penuh stadium!

    ReplyDelete