Moh Kite Follow Sesame...

Saturday, August 6, 2011

Ifftar Seantero Dunia...My First Turkish Trip

Masjid Sultanahmet atau Masjid Biru


Assalamualaikum dan Salam Hormat,

Pe kabor mengkome? Semoga semua ceria di kala menjalani ibadah puasa hari ke 6, 7?
Teman dah balik semula ke Shah Alam. Tadi hangkut sikit doyan dalam bekas ais krim, sedikit mutan dan pulasan.
Alhamdulillah dapat berpuasa dengan mak di kampong di Parit dan merasa doyan Parit yang best in the world!
Maaf ler dapat bercerita jer, tak dapat nak bagi kat kawan-kawan yek.



Meh berkisah jap tentang amalan ifftar di seantero dunia.
Yang buat kita jeles kat negara Arab ni deme dapat makan buah tamar yang fresh dan nyum-nyum. Kita dapat yang longgok dalam guni. Nak mahei sikit beli yang dalam kotak dan ada jenama.
Nak sedap dan lagiii juicy beli kat KLCC yang dalam kotak bereben dan beropol cantik.
Tapi rega dia...



Tu dia macam makan nasi ambeng!
Bersimpang-siur tangan.
Ni gambor ifftar pekerja asing di negara Teluk. Mesti nasi minyak dengan kambeng, bukan ambeng yaa.



Ni sebenornya ifftar yang dituntut - makan buah atau benda manis sebelum makan menu yang berat. Tapi orang di Malaysia tak tahan...tak tahan tak jamoh nasik dulu. Siap kari, daging, ayam golek, kurma, ayam percik, itik kangkang, dan seumpamanya.
Pastu minum ayor tembikai atau ayor tebu 1, 2 liter!
Posa ala-Malaysia namanya!
Teman idok yek.
Teman buka tadi dengan ayor kosong dan mutan 6 biji.
Makan nasi lepas isyak.
Tak de selera panah-panah ni weh!


Mr T menunjuk-nunjuk skill memasak meneme untuk bini Malaya

Teman ada sms Mr T, "Miker buka kat mana?" Dia kata kat romah (di Istanbul) sensorang. Kalau dia sorang teman rasa dia makan kahvalti - roti dengan keju, madu kampong, jeruk zaitun dan kalau rajin dia buat meneme atau omelet dengan tomato dan cili ijo.
Kalau dia balik Kg Deredebi dapat ler makan yang semiak sikit hasil tangan Kak Emine atau mak dia seberang jalan.
Nasib ko ler Mr T...


Ni Asim, anak Mr T yang tengah tunjuk skill jugak.

Pertama kali teman ziarah Turki sekitar Jun 2003. Masa ni Asim masih bujang. On the way ke Kg Deredebi, kami singgah apartment Asim di Gebze. Asim dok sorang. Dia masak dinner untuk teman, Mr T ntah ke mana ngelewornyer.



Sebenornya kira jarang orang jantan Turki ni nak ke dapur. Tapi dik sebab dia bujang, terpaksa gak si Asim ni masak, kebetulan Mak Tiri dari Malaya datang.
Malam tu dia masak telur goreng bertatahkan sucuk. Sucuk tu sosej berempah. Mudah dan ringks. Lawannyer roti ler.
Tu pertama kali teman makan sucuk. Side dishnya sepiring madu kampung.
Kira kahvalti ni.
Pandai anak tiri teman memasak!


Kahvalti di rumoh Nevin - Mak Mertua, Ilker and moi

Pertama kali teman jumpa Kak Emine dan ahli keluarga yang lain termasuk Mak Mertua yang rumoh di seberang jalan dlm 2003.
Camner reaksi deme dengan kedatangan teman, lain entry yek. Dua malam jer teman berziarah sebab cuti teman pun 2 minggu jer.
Ari kedua teman kahvalti di rumoh mertua. Cucu dia si Ilker yang masih bujang masa tu masih dok sama.
Teman dah jumpa deme semalamnya bila deme ziarah ke rumoh Mr T nak usya pompuan dari Malaya!



Heee melalut citer kunjungan pertama teman ni.
Meh tengok dulu pemanis yang deme buat sempena Ramadhan.
Alaa lupa pulak nama penganan ni tapi pasti dia manis melentin.
Nak korangkan rasa manis, deme boh kacang pine dan butiran buah delima. Meh rasa sorang sikit kome...

16 comments:

  1. makn makn makan ,,,,,,,,,,,,,,

    ReplyDelete
  2. Pengalaman pertama lah katakan...mesti teruja kedua-dua pihak.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak Halima,

    terer Mr T tunjuk skill masak kt bini dia ye....kak Emini tu kakak Mr T ke? pengalaman pertama berkunjung ke rmh mertua ni mesti sgt teruja kan...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Cikgu Zmah, memang teruja, dan gembira dan suspen dan ....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Yong Dragon, he he...Kak Emine isteri Mr T jugak...

    ReplyDelete
  6. salam kak halima..
    lagut jugak saya baca 'flashback' tu hihihi..

    isk.. meghocik pulok ayo lior teman aih...!

    ReplyDelete
  7. Salam kak halima..

    byk ilmu baru dapat ni..ttg bebuka kt negara org kan..mekasih kak!

    ReplyDelete
  8. nak carik bini turkey lah pulok hahahahha

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Kak..
    seronoknya baca pengalaman akak...selamat balik ke Malaysia...mkn derian ingat kat sy yg hantu derian ni...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Yob Mad, patut ler basah screen laptop akak tu!

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Cikgu Wan, lain padang lain belalang, ye dak!

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Yob Joni Dep, aik? OKlah tu, siapkan paling koman RM70K!

    ReplyDelete
  13. Waalaikumsalam Ida, tima kasih, dah lama balik Malaysia, siap abih kontrak koje kat Pahang lagi. Yaa akak ingat semua kenkawan masa mentekedarah doyan semalam!

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak Halima;
    Tak sabor nak tunggu n3 pasal reaksi kaum keluarga Mr T tu, tentu kenangan indah bagi akak..

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Yong Ummi, takder baling periok belanga atau carpet Yong...aman damai, sikit tempias jer he he!

    ReplyDelete