Moh Kite Follow Sesame...

Friday, August 12, 2011

Aktiviti Ramadhan Seluruh Dunia...Ziarah Kampong Turki Part 5 pulak!

Bebaik dik..., depan ada longkang!


Assalamualaikum dan Salam Bahagia di Hari Jumaat yang Mubaraq,

Sambung pengembaraan kita ke seluruh pelusuk dunia nengok Muslimin dan Muslimat menjalani ibadah puasa Ramadhan .
Tulih sesikit jerlah, mana nak muatnyer...perut lapor, mata kuyu.
Ni 2 orang remaja kusyuk hafal ayat Quran sementara nak sampa ke kelas ngaji di Srinagar, India.



Sonok deme dapat masjid baru, Masjid Al-Farook Umar Al-Khatab, Dubai. Pertama kali digunakan hari pertama Ramadhan.
Kaya deme ni...



Yang ni...pakcik ni dengan sabor mentelaah Al-Quran sambe berpayung. Sini gamoknya rumoh dia.
What can I say...yang kaya, kaya bebenor; yang tak bape kaya, kurang bebenor!
Semoga Allah memberkati puasa pakcik kat India ni.



Penjual buah menunaikan solat di Kabul, Agfghanistan.
Solat kome, walaupun kat mana kita berada!



Di bandar yang dikawal pemberontak, Benghazi, Libya; kekanak dok melancor Quran sebelum ifftar.
Semoga kemelut di Libya segera settle!



Kuih ala maruku yang gerenti manis dijaja di Dhaka, Bangladesh.
Macam penah makan jer kat rumoh kawan Hindu masa Deepavali.



Lagi satu penganan dari India/Bangladesh. Ni pasti pembuka puasa yang bagus sebab lembut dan manis.



"Tong-tang, tong-tang, tong-tang...bangun sahur, bangun...bangun!" Yob ni laung di lorong Sidon, Lebanon.
Nampak sedap jer roti tu, Yob...fluffy!

Gambor-gambor kat ataih teman cilok dari Boston.com; Zumadaily.com dan AP photos.




Sambung ziarah teman ke kampong Mr T di Kg Deredebi Part 5.
Ada satu ziarah teman sampa musim panah, sekitar tahun 2005 atau 2006 gitu. Kalau musim panah bermakna musim memetik hazelnut.
Ni proses mesinkan kacang untuk pisahkan kelopak dari kacang.
Yang paka blue jeans tu anak tiri teman, Tahsin, dibantu oleh sorang pekerja Kurdish.
Tahsin amik cuti 2 minggu dari koje sebagai engineer tiap musim tuai hazelnut. Orang kuat kuarga Mr T.



3 orang cucu tiri teman - Ertugrul, 7 tahun, adik dia Sule 5 tahun dan sepupu deme Zeynep 5 tahun. Dalam guni putih adalah hazelnut yg belum dimesin. Berat anggaran 30 kg.
Yang bersepah tu kelopak kacang.
Sule dengan Zeynep tengah makan anggur yg tumbuh liar merata kat ladang bukit kami.



Tahun tu ujung musim kena bulan Ramadhan. Masa ni kami dah tak tingge di rumoh ladang ataih bukit.
Bawok turun bertan-tan kacang ke Kg Deredebi. Kena jemur kacang sebelum storage dalam rumoh.
Tiap 1-2 jam kena balik-balik kacang ni bagi panas rata, kalau tak nanti berkulat.
Jangan riso kome, ingat makan chocolate Cadbury yang kacang hazelnut teman dah lanyak! Masa ni kacang masih bertempurung!
Yang berguni-guni jut kat belakang tu kacang yg dah dijemur, tunggu nak simpan. Satu guni lebih berat dari badan teman! (60-75 kg).



Teman tengah milih kacang yang dah dibuang tempurung nak bawok balik Malaysia. Kekadang ada batu atau kayu, kena buanglah.
Selalunya teman bawok balik 10 kg.



Pada satu musim, Mr T balik gak jenguk kami. Dia dok Istanbul. Kalau teman ada di Turki masa musim menuai, teman balik kampong tolong kuarga memetik. Masa ni Mr T tolong menjemur kacang. Hangin jer Mr T sebab panah dan tak dapat merokok!
Kacang banyak ni lebih korang 3-4 guni jut.



Tiap-tiap ari kena jemur kacang, mana yang belum dijemur masa kat ataih bukit. Tapi lazimnya di ujung musim, suhu dah turun sikit, idok panah bebenor.
Fatma dan 2 anak dia tolong mertua dia, Kak Emine, menjemur. Kome tak buleh berdiri ataih kacang ni, buleh jatuh berdebuk! Kecuali kalau dah biasa. Tu sebab kekanak selalu merangkak atas kacang, kalau berdiri deme jatuh! Memola teman pun bape kali jatuh berdebuk...sakit punggung weh!


Makan time!

Ertugrul dan sepupu dia tengah tunggu dinner kat dapur Kak Emine. Deme tengah ngadap yaprak dolma (nasi sumbat dalam daun anggur), salad tomato dan timun dan roti gulung home-made yang dibakor oleh menantu, Zuleyha.
Meh kome berbuka sesama!

28 comments:

  1. nak sikit,,,,,,,,,,,,,,, hazelnut laaa

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Yong Diva, buah apa yg besor Yong?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Yob PO, sikit jer tau...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak Lima,

    sekarang akak still kat Pahang ke?dah puas makan doyan Parit dah?hihi....nanti balik raya kat Parit ke?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Young

    luweh kebun mike yer young...

    SELAMAT BERBUKA

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Kak Halima;

    Seronok tengok suasana Ramadhan di mana2. Cantik bebeno masjid kat Dubai tu. Paling tabik kat pakcik yg baca Quran tu, walau susah tapi teguh akidahnya.Kg Deredebi, bertuah akak dapat mengalami suasana macam tu...

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Halima..

    mak aih byknye hazelnut tuu..huhu

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Yob Ustad,
    awesome lagi hazelnut Kg Deredebi!

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Yon Ina, dah abih kontrak, dah balik makan doyan dah balik Shah Alam semula. InsyaAllah balik Parit 22 Ramadhan!

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Tuan Hj Rozali, idok ler luweh bebenor, sekitor 10 padang bolasepak jer. Selamat berbuka jugak.

    ReplyDelete
  11. Waalaikumsalam Yong Ummi, tulah sonok nengok suasana Ramadhan negeri org, buat kita terpikior hidup kita sendiri. Alhamdulillah, dpt akak merasa kehidupan yg jarang2 org kita alami, berkawin dgn org jauh, tingge kat bandar dan kampong deme dan merasa jadi kuli kat ladng hazelnut, syukur!

    ReplyDelete
  12. Waalaikumsalam Cikgu Wan, haa tu sebagian kecik jer, baru 3-4 guni. Ada berpuluh guni dlm bilik stor...mampuih nak ngojerkan, makan sedap!

    ReplyDelete
  13. menarik betul kak...unik betul makanan di sana =)

    ReplyDelete
  14. tentu pendapatan utk hazelnut tu lumayan kan kak.. kalau tak masakan Tahsin sanggup bercuti..

    trsentuh hati tengok pakcik baca quran sambil pegang payung tu...

    ReplyDelete
  15. assalamulaikum yong...,

    anak I, Hareez seronok baca N3 ni...dia tanya I Mr T tu sape....I ckp la suami auntie ni...dia tanya Mr T tu Islam ke? hahaha...I cakap Islam la...oh..dia ingat Mr T yg lagi satu tu...

    ReplyDelete
  16. syahdu nya pakcik pegang payung tu.....
    besarnya maruku tu...errr...yang kecik sikit takde ke?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Yob Azhan,

    makanan di Turki ke? Ha'ah ala-ala Arab pun ada, Mediteranean pun ada...banyak unsur2 dr pelbagai negara sbb empayar Uthmaniah besor.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Yob Mad, patutnya lumayan, tp harga ni selalu dimanipulasi. Alhamdulillah bolehlah buat belanja utk setengah tahun.

    ReplyDelete
  19. Waalaikumsalam Yong Dragon,
    Hareez ingat Mr T lagi satu? Sapa eh?

    ReplyDelete
  20. Asalamualaikum Yong Eita,

    Tu maruku makan satu kuarga kot!

    ReplyDelete
  21. Salam Yong,

    budak2 mesti ingat Mr T yg berlakon kt TV tu!

    ReplyDelete
  22. Salam Yon Dragon, ohhh gitu? Yang akak ingat watak Mr T dalam citer 'The A-Team', femes dlm tahun 1980an. Yang tu ke?

    ReplyDelete
  23. oohhooo.... sumer makanan2 tu amatlah mouth lelehings..

    lain tempat, lain jenis kan... kalo la teman dapat rasa... sedap nya laaaa....

    seronoknya buat keje sama2 kat sana..

    ReplyDelete
  24. haah...Mr T yg tu ler...watak dlm citer A-Team tuh...

    ReplyDelete
  25. Assalamualikum mYong Mulan,
    Memang tau Yong MUlan ni kaki foodie, enjoy sungguh makan2 nih!
    Alhamdulillah akak dgn Kak Emine buleh berkojesama, tak bercakaran, rezki nama tu kan?

    ReplyDelete
  26. Salam Yong Dragon, oh Mr T tu, tapi tu citer atau siri TV lama, tahun 80an. Sekarang ada versi baru ke?

    ReplyDelete