Moh Kite Follow Sesame...

Friday, April 1, 2011

Imam di Turki Buat 'House Call' ...Mende Manis Dari Istanbul!

Wakil dari jawatankuasa "Family Imam" menziarahi satu kuarga Turki.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Teman cuti dekat seminggu kat kampong, ziarah emak. Masa teman ada lagi 3 minggu kat Turki, dia jatuh dari basika, takder yang patah, cuma terhentak. Sakit pinggang. Seminggu demam dan tak lalu bangkit. Berkat doa kawan-kawan blogger dan pelawat blog semua, Alhamdulillah dia dah buleh jalan...tapi tak buleh jalan jauh sampai 100 meter. Cepat penat, dan sentiasa suka duduk dan baring. Gitu pun teman bersyukur dan teman ucapkan terima kasih pada kawan-kawan yang doakan dia pulih ari tu! Tessekur enderim!

Ni nak labun pasa perkhidmatan "Family Imam" yang pertama kali dilancarkan di wilayah Adana. Para imam Sunni melawat romah ke romah memberi penerangan tentang agama, mendengar masalah dan menasihati ahli kuarga yang dilawati mengenai masalah sosial. Perkhidmatan ni bermula sejak 2 tahun lalu dan akan diteruskan, menurut pejabat Mufti Adana.

"Para pegawai agama harus mengenalpasti keluarga miskin; melawat orang sakit, (jika ada), menyampaikan takziah bila ada kematian dan membantu ketika upacara pengkebumian. Mereka mesti membaca Al-Quran (di rumah yang dilawati) dan menggalakkan penduduk datang ke masjid. Kita tak harus melayan orang yang datang ke masjid sahaja dan membiarkan yang lain," kata Mufti Adana, Canbolat.

Satu jawatankuasa yang dianggotai oleh para mufti daerah, pendakwah, imam-imam tempatan, dan pengerusi persatuan agama akan menziarahi rumah kuarga yang dikenalpasti pada ari-ari tertentu setiap minggu, tambah beliau. Antara masalah sosial yang jawatankuasa ini bincang dan cuba cari penyelesaian (jika ada) ialah masalah alkohol, penyalahgunaan dadah, keganasan rumahtangga dan lain-lain.

Hmmm bagus gak perkhidmatan sosial ni. Jangan dok harap orang gi masjid. Kekadang ada orang malu nak ke masjid, terutama orang pompuan. Ada gak orang lelaki yang segan nak gi masjid! Elok orang masjid kena gi kat deme. Ater camner kes tarian poco-poco?

Sumber gambor dan berita dari Hurriyet Daily News.


Nak citer makanan manis-manis. Masa teman balik kampong kat Parit baru-baru ni, antara aktiviti teman, selain nyongket ke Seri Iskandar, Bota dan Teluk Batik; teman buat biskut hazelnut.



Tentulah teman guna hazelnut dari Kg Deredebi. Bukan jer dalam tepung ada kacang hazel, yang teman boh atas biskut tu pun bukan separuh atau hirisan kacang, tapi sebijik kami boh! Mentang-mentang kacang tu banyak.



Ni dah siap dibakor. Ropa nampak sweet tapi rasa tak bape sweet, namun rasa kacang hazelnya mewah! Kome jangan ikut resepi keme ni, mau muflis!



Untuk memudahkan kami basuh perkakas memasak biskut tu, teman bagi pemutor telur kat anak sedara.



Dia jilat ala-ala aiskerim ler!



Jilat Faiz...kasi abis. Senang Cik Mama nak basuh kang!



Sedap ke Faiz? Memang sedap arr...teman dah rasa sebelum bagi dia jilat mende tu. Sodap, kata orghang Ghombau!



Cakap pasa mende-mende manis ni, biskut atau penganan Turki antara yang juara di dunia. Salah satunya baklava. Tu yang paling kanan dipotong tirus. Manisnya sampai ke otak!



Antara beberapa versi baklava - yang berkacang pistachio, berkacang walnut dan berkacang hazelnut....nyum, nyum!



Lagi satu kedai yang jual penganan manis. Yang nombor 2 dari kiri, disiram ayor gula...manis cam...gula! Tapi sedap!



Masa teman ronda sebuah supermarket, ternampak biskut keping ditabur bijan atau adakah ini habatussaudah? Nampak menarik, jadi teman beli. Rasa rangup dan sedap gak tapi kalau adunan dia dicampur dengan tepung jagung atau tepung beras, lagi rangup kot!



Sekali tu jiran tingkat 5 di apartment Basaksehir jemput teman hadiri majlis baca Yassin. Ni aktiviti yang kaum ibu Turki biasa buat di rumoh deme bergilior-gilior. Masa ni kami sedang menikmati jamuan lepas ngaji.



Antara yang dihidang ialah bubur Asyura. Nilah ropa bubur Asyura di Turki. Bubur deme manis - ada nasi, gandum, berbagai kekacang dan dihiasi dengan butiran delima. Tahap kemanisan bergantung pada si tukang masak. Kalau kome suka mende manis, mungkin kome suka bubur Asyura Turki ni!



Selain dari bubur Asyura, deme gemor jamu pelbagai biskut pada tetamu. Kat rumoh jiran teman ni dia jamu biskut dan isyyy...apa nama mende ni, cam cous-cous, tapi agak spicy. Minum, cam biasa, dengan cay panas.
Meh kome!

P.S Nieda, apa nama blog Yong?

11 comments:

  1. Salam kak Halima

    Alhamdulillah mak akak dah ok dah, moga semakin sihat dari hari ke hari

    Bagusnya kak Family Imam tu kak, mendekati masyarakat, itulah yang sepatutnya dibuat.

    waa mewahnya hazelnut tu kak,sebijik-sebijik ye kak,tak main potong2 dah, mesti sedap tu kak..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, mak akak dh makin pulih ye..
    dpt mkn biskut hazelnut tu lg cpt sihat.. sedap tu!

    wah, best jg duk kt turki ye..
    leh rasa mcm2 makanan, semuanya TK x pnh tengok depan mata lg tu..
    terliur..

    ReplyDelete
  3. Salam UmmiRoss,Alhamdulillah, dia dah buleh jalan cuma tak jauh. Tima kasih doakan di. Ya konsep "Family Imam" ni menarik dan proaktif kan? Kat Malaysia ada "Imam Muda" jer...he he. Akak dah pos reta karun kat Ummi isnin baru ni.

    ReplyDelete
  4. Salam Cutie Pie,Alhamdulillah dia semakin baik, cuma cepat penat dan nak banyak berbaring. Ceria tetap ceria! Bulehlah makanan diorang ni, manis-manis dan tawar belaka dan ada yg masam...yg pedas jer takder!

    ReplyDelete
  5. semu manis-manis,tak takut kena kencing manis gamaknya kut.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah....
    awok suke bile ade ektibiti macam tu....sekughanye kan Kak Halima....
    maseh ade lagi sinar Islam kat sane....
    kat Malaysia agak2nye ade ke deme buat macam ni tanpa ade media yang buat coverage???

    awok makan maneh2 ni ...tak beghape gemo...
    tapi bukanle maksodnye awok tak suke langsong....
    awok masih makan...tapi kuantiti sikit le....

    ReplyDelete
  7. Salam Yob Joyiman, ha'ah makanan manis deme kalau manis tahap ekstrem, takut akak nak makan banyak! Yob, dari Shah Alam ke KLIA naik teksi Yob bape?

    ReplyDelete
  8. Salam Yob Shahril, Alhamdulillah aktiviti melawat romoh qariah ni mmg baguih, kat Msia pun tak buat lagi! Kira deme lebih advanced! Akak pun tang manis2 kureng sikit, yg pedas dan spicy gemor...tp sekali-sekala akak bantai sikit, slow-slow...he he!

    ReplyDelete
  9. assalamualikum kak....
    nampak sedap je biskut tu....
    mesti kembung perut makan kacang banyak macam tu kan...
    hehehe....
    sekarang ni tengah besih umah...banjir dah habis..
    akak tak nak tolong ke?

    ReplyDelete
  10. Teman tak boleh manis-manis ni...

    dah sure-sure lepas tu pedih hulu hati....

    ReplyDelete
  11. ala akak...dah sampai ke seri iskandar..apsal x roger² kat ina...leh pekena 'cay panas' ke...hehe

    ReplyDelete