Moh Kite Follow Sesame...

Tuesday, July 30, 2013

Aktiviti Musim Luruh di Kg Deredebi, Laut Hitam, Turki!

Assalamualaikum dan Salam Hormat, pe kabor? Lama tak jenguk blog teman...berhabuk dah! Teman sibuk layan housemate teman, Cik Titi (dari jenama Merpati). Pagi petang layan makan-minum dan salin alas dia. Pagi ni (Ramadhan ke 21), teman hangkut dia balik kampong di Parit...
Jam besor Parit, baru 2 tahun mula berfungsi. Kalau tak, jadi hiasan jer! Cat pun baru! Lazimnya teman balik kampong awal sebab nak posa di kampong dgn Mak pulak.
Asker-asker Perancis kawal sekitar Eiffel Tower. Teman pun sibuk nyongket. Kawan di Spain ngajak gi rumoh dia di Valladolid. So teman pun PM Mr T kat FB mintak izin nyongket Eropah. Dia kata, "That's good for you!" Pas tu kawan tu cakap lagi,"Jom jalang-jalang Paris dan Switzerland!" Pulak! Tanya lagi Mr T. "Pegilah...idak awak bosan dok rumoh!"
Biasa ler, gi tempat pelancong biasa pegi. Idok ler teman gemor sangat nyongket ke Eropah ni. Tapi tengok asker-asker Perancis sukaaaa! Switzerland cantik, tapi kat Turki pun banyak pemandangan ropa ni, cantik lagi adaaa!
Paling lama dok Speng, di Valladolid. Sempat posa 4 ari kat situ. Mak oiii kena bertohor 18 jam baru berbuka, dengan panasnyaaa! Balik Malaysia legaaaaa, berbuka kul 7.30 pm, kat Speng kul 9.45pm baru nak ifftar, adeeiiiii! Sabor jer!
Jom citer hei sedara-mara teman di Turki. Tahun lepas teman gi sana jatuh musim panaih sambung ke musim luruh. Lepas musim hazelnut, ada koje metik dan ngutip buah-buahan dan kekacang lain. Ikut mak mertua susup-sasap dalam ladang dan belukor.
Dalam outing 2-3 jam, dapat keme ngutip 2 guni buah dan kekacang berbagai ropa - hazelnut yg jatuh bersepah, kestane (berangan) dan ceviz (walnut) yg berkulit ijo tu...
Buang kulit ijo, ni ler ropa walnut tu. Kulit keras ni kena katok dgn hammer atau lesung ler. Tapi lelaki Turki laga dgn 2 biji dan pecahkan sebelah tangan deme jer. Ater tangan deme keras macam kayu!
Ni sedara Mr T, nama Salih. Dia panjat rumoh farmhouse lama, nak petik buoh anggur liar yg menjalor ataih atap tu.
Musim luruh banyak pokok buah mula masak ranum. Ni jenih epal ijo. Ni tangan gebu cucu sedara Mr T, si Omer.
Kalau nak kenal, nilah ropa buah berangan yg masih berkulit...tapi bulu deme ni tajam, kalau tercucuk jari memang sakit ler!
Musim luruh lepas deme kutip 2 bakui anggur buat sirap dan jus. Sirap deme masak lama sikit sampai likat, nanti makan masa kahvalti (sarapan), jus tu buat minum ler. Dapat berpuluh botoi gak!
Si Yusuf sedang buat spot check. "Ahhh yg ni lulus buat jus!" kata Yusuf.
Tahun lepas Hari raya Qurban jatuh dalam musim luruh. Tulah kali kedua teman merasa Raya Haji dgn kaum kerabat Mr T. Tapi Mr T tak mandang masa ni, dia koje di Basrah. Ni ler ropa sarapan Raya haji deme, yg spesel sikit nasi gulung dlm daun anggur, yg lain sama jer macam hari biasa. Tapi lepas solat raya, baru meriah semelih lembu dan makan sup dan lauk tumis lembu! Lelaki hensom tu anak-anak Mr T si Tahsin dan Alper, dan cucu-cucu si Yusuf dan Bahrican.

45 comments:

  1. Replies
    1. Salam kenal, terima kasih nyinggah. Bila nak repair thong kang?

      Delete
  2. Lama benor lebohnya. Cer datang ke kuala. round2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamuallikm Yob Sniper,
      Suka gak nyongket ke kuale tu.Cer add teman kat FB, tau ler perkembangan!

      Delete
  3. nak buat rendang ke cik titi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong,
      buat kawan, buat rendang daging pn takde!

      Delete
  4. Salam Yong...Jam ni dulu teman selalu lalu kalau naik bas general dari beruas ke ipoh....kenangan tu....hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yob Li, skrng dah OK, dah repair dan cat baru. Dulu kul 2 pm memanjang! Berapa ari balik Bruas nanti?

      Delete
  5. lama akak menghilangkan diri ingat pg mana lah tu.

    seronok betul nengok hasil tanaman kt sana, paling best yg metik anggur atas bumbung tuh... merata2 blh tumbuh anggur kt situ yek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Norhidana,
      Maaf ler akak sibuk dgn ntah apa2. Nyongket je kojenya! Ah'ah macam pokok kita ada yg kita tanam ada yg liar, camtulah jugak pokok anggur, yg ni kira pokok ori dan organik!

      Delete
  6. bnyak jugak buah2.. boleh buat jus anggur tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam yob Zul,
      Bukan banyak tapi melimpah-ruah, Alhamdulillah!

      Delete
    2. rezeki Allah terhadap sesiapa yg usahakannya .. Bilalah dpat merasa suasana mcam di sana? doakan sy kak.. tahun dpan insyaAllah akan ke India, Pakistan dn Bangladesh

      Delete
  7. Assalamualaikum...akak orang Parit Buntar ke? Saya baru beli- belah disana 2 minggu lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikumsalam Cikgu, bukan Parit Buntaq. Parit saja, Perak Tengah! Jauhnya beli-belah sampai Parit Buntaq!

      Delete
  8. salam yong..

    bercuti sakan ke eropah ye..berapa lama yong..? puas ke jalan tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Murni,
      Ada ler 14 ari...tak berapa seronok pd akak sbb tak dpt makan-makan santai macam di Msia atau Turki! Jalan2 tak makan mana sonok kan.

      Delete
  9. salam kak,, apa kabar,, bestnya jenjalan kat negara orang. Selamat bercuti kak dan selamat hari raya.Bye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Ain, salam kenei...kabor baik. Bolehlah kalau nak hilangkan bosan, jenjalan kejap ke tempat orang. Terima kasih...akak memang sentiasa bercuti, dan Selamat Hari Raya!

      Delete
  10. Assalamualaikom Yong! ghindu benor ni lame idok nyongket ke sini hihi.. udah di Paghit le ni ye..
    Selamat berpuase & berghaye Yong!
    ade mase lapang tu baleh le emel teman ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yong, pe kabor? Akak pun lama tak nyongket sini ha ha ha! Yaa....baru jer sampai umah Mak, ujan lagi, Alhamdulillah! OK nanti akak check email.

      Delete
  11. Assalamualaikum akak..

    Mr T begitu memahami, cayang dia kak akak, hehe.
    Ummi pun ada gambar askar, curi2 ambik yg ensem2, hik!.
    Waa kalau Turki lagi cantik, kenalah menabung untuk ke Turki pula ni.Ummi memang suka menikmati keindahan alam ciptaan Allah SWT, suka buat koleksi gambar2 pemandangan.
    Best nampak aktiviti kat kampung deredebi tu, buah anggur paki petik2 je ye kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asslaamualaikum Yong UmmiRoss,
      Mr T rasa guilty sbb selalu tak jumpa, tu jer.
      Yaa Turki lagi cantik di seluruh negara dia, Switzerland kat sebahagian negara dia jer. Lagipun tak dpt makan suka2 ati kat beberapa negara Eropah, kat Turki senang makan dan solat! Ok menabung ler dr sekarang he he he!

      Delete
  12. at last ada juga entry nyer, saya suka baca..
    cik titi tu rezki ramdhan akak..
    nanti akak tinggal dia kat kg ke kak?
    bestnya akak dapat pusing2 eropah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yong Tie, ye ler gamoknya dia rezki Ramadhan akak. Issy idok ler nak tinggalkan dia kat kg, nanti akak hangkut balik he he he.
      Tak rasa best sangat Eropah tu, macam Turki jugak cuma tak banyak masjid. Makan pun susah!

      Delete
  13. Salam Yong Sepekan...

    Awal balik ye....menghayati jam kuning tu....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Yong Sekampong, ater...buat apa lelama dok bandar, baik balik kg, dapat gak main meriam buluh!

      Delete
  14. As-Salam akak..

    First...nak ngucap slamat poso.

    Seken...nak ngucap slamat raya.

    Kethird...boh la banyak sikit coretan songketan ke Speng nga Paris tuuu...love in Parit...

    Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yob Din,
      Selamat berposo dan Selamat Hari raya!
      Nantilah akak boh sesikit citer kat Eropah tu, tapi akak takkan boh gambor biasa2 tu, Eiffel Towerlah, Notre Damelah, basi tu. Akak fokus tang lain OK!

      Delete
  15. DeeDee Yong Halimahton...

    Ate komer dah sampei Parit la yer... kumer nih memang cadang nak rayer di Tanjung Tualang... hari senin malam minggu depan kot balik... Lamer dah tak naik bas General.... hahaha

    Sori... speaking dah berabuk... dah tak reti dah.... hahaha...

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam, udah sampai pun!
      Meh ler beraya ke rumoh kami!

      Delete
    2. raya di Parit?
      senyap2 dah smapai Urop rupanya kak Halima?

      Delete
    3. Assalamualaikum, gi ziarah kawan pastu dia ajak ke negara jiran, tapi tak berapa suka!

      Delete
  16. Salam kak

    Speng hehehehe
    Turki dah dudok dlm europe, jadi lebih kurang sama le panoramanya, cuma lebih untung Turki dedua belah dia sapu , europe dan asia hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Yob,
      Turki semua ada - Asia dan Eropah tapi lebih seronok sbb senang makan dan senang solat, masjid dan surau banyak. Teman tak berapa seronok nyongket Eropah, bosan!

      Delete
  17. uwahhhhh bestnya jalan2!
    Lama betui x nampak Kak Halima nie. Skali update punya lama dia nak update pulak. Harap2 update kerap mcm sebelum2 nie. Ramai peminat neh

    ReplyDelete
  18. Wah, raya ni balik mesia eh?best tauu... x pernah sampai pekan parit, paling jauh pun sy pernah g umah pakcik kat ipoh..

    ReplyDelete
  19. selamba rock je jalan atas atap..

    best nyer kak masuk kebun cari hazelnut

    ReplyDelete
  20. ada lagi tak hazelnut kat rumah... nak beli sikit... cheese ada lagi tak..?? hehee.

    ReplyDelete
  21. laa ada gak masa nak memblog yong!! ingatkan yong mesti sebok cari bulon nak wat meriam...eh yong.. nekcik dah beli pokok anggur 2 minggu lepas..nanti dah buah yong datanglah tolong petik..pas tu ajar teman buat nasi anggur ye!!
    selamat ari raya yong..nekcik mntak ampun dan maaf ye

    ReplyDelete
  22. Selamat berpuasa dan selamat raya kat kampung!

    ReplyDelete
  23. As Salam
    Amboi jauhnya dia mengembara..Seronoknya tengok..
    Selamat Hari Raya

    ReplyDelete
  24. Salam kak halima..apa kabar?Maaf la lama tak singgah kat sini...link blog hilang sbb aritu blog atie ada malware..semua blog atie delete.Akhirnya jumpa gak link blog akak ni.
    Selamat hari raya kak....

    ReplyDelete
  25. Bestnya dapat merasa beraya di tempat orang. Teringin saya ke sana.
    Selamat Hari Raya dan salam kenal.

    ReplyDelete