Moh Kite Follow Sesame...

Monday, March 21, 2011

Wanita Bertudung Turki Tuntut Kerusi PRU...ABC Salji Kome!!


Assalamualaikum dan Salam Hormat,

Sekumpulan wanita Turki termasuk para wartawan, wakil-wakil NGOs dan para aktivis telah melancarkan satu inisiatif mendesak pemilihan wanita-wanita bertudung sebagai calon wakil rakyat dalam PRU Turki dalam bulan Jun ini. Inisiatif ni menyeru kepada parti-parti politik untuk mencalonkan wanita-wanita bertudung dalam PRU atau deme tak akan dapat undi dari penyokong inisiatif ni!

Di Turki berpakaian busana Muslim dan bertudung tak boleh masuk universiti gomen dan masuk kemudahan tentera terutamanya. Dalam tahun 1999, sorang wanita bertudung Merve Kavakci dari parti Erbakan memenangi kerusi wakil rakyat. Bila dia masuk dewan parlimen beliau telah diboo dan dicemuh dan dibawa kuar dewan. Akhirnya kerakyatan dia dilucutkan dan diantor balik USA kerana dia ada 2 kerakyatan.


Dalam website kumpulan inisiatif ni, deme menyeru jika parti-parti politik tak calonkan wanita-wanita bertudung sebagai calon dalam PRU, jangan harap dapat undi deme. Kalau Parlimen mewakili aspirasi negara, dan 70% wanita-wanita di Turki adalah yang bertudung, ketiadaan wakil rakyat wanita yang bertudung di Parlimen adalah sesuatu yang sukar diterima. 12 tahun sudah kes Merve Kavakci berlalu, sudah tiba masanya Turki mengakhiri diskriminasi terhadap wanita-wanita bertudung menjadi wakil di Parlimen.

Itu namanya Suara Rakyat, Suara Keramat! Way to go Ladies!

Berita dan gambor dari Today's Zaman.



Baca satkhabor (bukan baca pun , tengok gambor), Libya terbakor. Terbakor jugak ati teman nengok sebuah lagi negara Islam terbakor dan dibakor oleh kuasa-kuasa lahanat kafirun. Mana OIC nih!?

Untuk menyejukkan ati yang mendidih ni, moh tengok gambor yang sejuk nyaman ni yang teman amik pada satu senja kat Kampong Deredebi.



Di sebelah pagi, nyaman jer nengok rumoh mertua. Ni hari keempat lepas salji turun. 3 ari turun tak renti-renti. Nampak aman damai.



Dan teman pun terpikior laksanakan satu projek mengarut yang dah lama tertangguh. Ada kawan-kawan tanya 'boleh buat tak...?' Jadi teman pun try ler. Projek apa?
Projek buat ABC atau Ayor Batu Campor atau Ais Kacang dengan gunakan salji.

Dik sebab ais yang halus bagai diparut banyok dikeliling rumoh, teman pun menggatalkan tangan gi amik semangkok. Kena amik yang bersih dan suci tanpa pencemaran sisa nuklear. Teman amik dari dalam treler kat atas nu. 3 kaki dari tanah, dan tak dikubang-silat oleh si Karabas atau dibuat tempat persidangan oleh Fistig dan Kara Kiz!



Amik semangkok, bawok naik ke rumoh.



Ni bahan-bahan yang memang ada kat rumoh mertua masa tu (2 minggu lepas). Antaranya: madu asli, sirap anggur, marmalade epal, sutlac (puding nasi dimasak dengan susu), walnut. Semua bahan-bahan ni, kecuali madu, dibuat dengan bahan dari keliling rumoh deme nih. Dan salji pun free!



Kepal sikit salji tadi. Sepatutnya jangan kepal, jadi keras. Bior gebu gitu. Tuang sirap anggur, ikut suka kome banyak mana nak boh.



Kendian tuang madu asli...pun ikut suka kome ler. Madu asli ni deme beli dari orang kampong ni gak.



Pastu boh marmalade epal tu. Citer marmalade epal buleh baca 2-3 entry lepas kalau kome yang tertinggal nak tau. Nak cantik lagi, boh 2-3 potong epal yang ada dalam marmalade tu.



Sebab tak de susu pekat dan susu cayor, kebetulan mertua buat sutlac malamnyer, teman pun boh sutlac sebagai ganti susu pekat. Susu dari tetek Fistig!



Last
sekali hiasi dengan kacang walnut. Sebab kacang ni memang banyok kat rumoh deme masa tu, teman pun main boh jer! Mentang-mentang barang free!



Taraaaa....siap dah!



Teman pun rasa...2-3 sudu. Boleh tahan. Tapi tak dapat nak makan banyak lagi sebab mertua dan Nevin maroh....nanti sakit deme kata.
"Ok, Ok...nak rasa sikit jer!" teman melawan. Deme merungut sebab tak penah buat dik orang (orang di Turki ler), makan ais salji!




Gambor ABC Kg Deredebi sideway. Ada ropa dak? Penat-penat teman berusaha mereka cipta tapi dapat rasa 2-3 sudu jer. Kalau buat kat rumoh Istanbul, mesti Mr T tak kisah! Sebab dia penah tengok teman makan ABC nih kat Shah Alam!

23 comments:

  1. Tu dah kighe ngidam ke tu??? :)

    ReplyDelete
  2. Salam kak,
    dah balik Malaysia ke belum kak? jemput datang ke Sarawak kalau ada kelapangan, kita nyungket kat Sarawak pulak.

    Harap suara rakyat akan di dengar...

    ReplyDelete
  3. salam yong. menarik la mace blog yong ni. haha. tu le kut namanya tradisi yang berlainan. kat sini makan ABC tu kire normal la. alih2 kat turki kena maghoh plak. kekekeke

    turki adalah warisan dari dinasti uthmaniyyah. tapi dalam banyak2 negare oghang islam, nampoknye turki le yg paling sekular. mungkin udah ade kesedaran pade rakyatnye untuk kembali pade islam. alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. Haha!

    Mesti diorang tercengang tengok makan salji tu, kan....?

    Kah kah kah!

    Psssttt.... Gambo teman dengan kak ros tu.... dedikasi untok puan... Haha!

    ReplyDelete
  5. kuikuikui mmg selalu terpk kan if salji boleh dibuat ABC..hah skrg dah terbukti...caiyokkkk kak lima...i lap u

    ReplyDelete
  6. Salam UmmiRoss, ya dah balik semalam. InysaAllah kalau ada rezki mau jugak ke Sarawak. nanti kita calling2. Ya semoga suara rakyat didengari di seluruh negara!

    ReplyDelete
  7. Salam Yob Kelisa, tu lah orang kata, lain padang lain belalang.Teman kata kita minum teh ais deme tak caye! Btw, sebenornya Yob, Turki yg sekularnya perlembagaan jer, rakyat dia rata-rata cam kita di Msia, ramai yg pegangan agama tak penah luntur sjk dr dulu. Malaysia pun sekular apa!

    ReplyDelete
  8. Salam Yob Gedek, bukan deme tercengang, deme bengang! kena marah lagi...makan ais di musim sejuk! Kak Ros yg kena air-brush tu? Tima kasih naa!

    ReplyDelete
  9. Salam Ina, he..he..ye ke? Akak buat sebab ada kawan kat FB tanya, akak pun try ler. Kalau buleh nak pos kat Ina semangkok! Thank U, I lap U 2!

    ReplyDelete
  10. Ok kak, nanti nanti calling2 ye

    ReplyDelete
  11. salam

    hebat wanita turki ni....

    wanita malaysia patut contohi kepimpinan mereka :)

    ReplyDelete
  12. oohh... kesian yong kena marah.. ater diorang takde makan cenggitu macam ABC ke? ha aahh, makan musim sejok yek, takut yong sakit nanti nak balik malaya..

    ReplyDelete
  13. Salam Yob Azhan, bangsa deme ni vocal Yob, kalau gaduh dan berdebat tak malu!

    ReplyDelete
  14. Salam Yong Mulan, bukan takder ABC cenggitu, dengor kita minum teh ais pun deme terkezut! Memang kalau teman jatuh sakit, batuk2 ke sbb minum ABC tu gerenti deme merungut lagi dan riuh sekampong!

    ReplyDelete
  15. whaaa hehe terliur nengoknya..
    teringin nak rasa!hehe

    ReplyDelete
  16. Hahaha...tak penah dibuat dek org ambik salji buat ABC....tapi nampak terliur gak dgn cuaca2 panas kat penang ni...heheh..mau pegi carik nanti ni...

    ReplyDelete
  17. Salam Cikgu Wan, tu baru tengok tu, belum rasa!

    ReplyDelete
  18. Salam Yob Fadzli, sebenornya akak ada bace dlm satu kisah sejarah zaman Uthmaniyah, hamba sahaya baginda Sultan ada amik salji dan ais dari gunung utk dibawa balik istana buat serbet manis utk baginda Sultan.Kat US pun ada diorang buat sesuatu dari salji utk diminum. Boleh jer asalkan bersih!

    ReplyDelete
  19. Kak Halima yg dihormati..
    setiap kali menyentuh tentang pembaharuan di Turki saya menjadi teruja..dan kisah wanita bertudung ini adalah antaranya..moga mereka diberikan kekuatan oleh Allah dlm memperjuangkan hak mereka..
    err.. oghang ghumoh teman gelak mace ABC daghi salji.. dalam musim sejuk yaamat tu pun sempat makan mende sejuk yak..hihihi

    ReplyDelete
  20. Salam Yob Mad, begitulah hendaknya Yob, pembaharuan yg positif dan ke arah syariat. Ini sungguh mengujakan! Memang Yong buat koje mengarut kekadang tp kalau tak try mana nak tau buleh ke idak buat ABC ni Yob. Cuma jgn kita makan banyak, mudarat kang!

    ReplyDelete
  21. salam, kak yong dah selamat sampai s.alam?
    uiks..ais kacang tu, terbaiklah.. pandai kak yong tambah2... kat kedai tu harga jadi double tau

    ReplyDelete
  22. Salam Miz Nina, Ya, dah sampai...Alhamdulillah! Nama pun ABC, campor ler apa2 yg ada. Kalau akak ada gula kabong, akak masak dan tuang atas ABC tu, baru melelh ayor lior nengoknya. Tang rega bukan doble, tapi triple dah kot sbb bahan2 asli dan organik Yong!

    ReplyDelete