Moh Kite Follow Sesame...

Thursday, May 5, 2011

Polis Eskot Erdogan Diserang!..Moh Nengok Pasar Tani Akcakoca, Laut Hitam.



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Semalam polis eskot rombongan PM Erdogan telah diserang oleh kumpulan pengganas. Sorang anggota polis terbunuh dan 2 orang cedera bila kumpulan bersenjata yg tidak dikenali menembak kereta peronda polis yg mengiringi bas para wartawan yg mengikuti kempen pilihanraya Erdogan di Kastamonu.

Alhamdulillah Erdogan selamat sebab lepas berucap di Kastamonu tu, dia naik kopter ke daerah lain pulak. Menurut NTV, pihak pengganas telah melontar grenade ke arah kereta pengiring polis tu dan ianya ditala pulak dengan tembakan mesin gun bila keta tu terbakor!

Isyyy...jadi ahli politik kat Turki ni bahaya. Bukan jer PM dan menteri kabinet dia buleh jadi target, yang jadi ketua pembangkang pun dikawal rapi cam perdana menteri; begitu juga ahli parlimen dan datuk bandar! Memasing ada bodyguards dan bawok pistol!

Sumber berita dan gambor dari Today's Zaman



Ok, moh tinggakan berita violent dan gory ni. Tak abih-abis kisah bunuh dan assasination...sakit ati. Kalau Osama dah dibunuh, bior ler. Kita ucapkan takziah dan hadiah Al-Fatihah. Sama ada dia pengganas atau bukan, itu Tuhan jer yang tau. Tapi cara USA masuk Pakistan dan buat sendiri-sendiri, memang kuang ajor!

Untuk menyejukkan suasana, meh tengok gambor kekanak. Kalau kome tak sejuk gak, tak tau ler.
Teman lepak kat rumoh Ilker di bandar Akcakoca, Laut Hitam, masa musim dingin baru ni. Banyak gambor anak sulung dia si Mursel teman amik. Ni Mursel dengan sepupu dia. Nama dia teman lupa.



Mari ikut teman gi tengok pasar tani di pinggir bandar Akcakoca. Kecik jer pasar ni, tiap ari jumaat, dibuat tak jauh dari esplanade ni, dekat sebuah masjid.



Ni bas Majlis Perbandaran Akcakoca, tapi tempat pasar tani ni tak jauh dari apartment Ilker, 1/2 km jer, jadi teman jalan kaki. Pusat bandar dia lebih korang 2.5 Km; kalau malas baru teman naik bas. Tapi lazimnya teman jalan kaki sebab bila lalu sepanjang tepi laut dengan suhu yang nyaman, rugi ler naik bas.



Pasar tani ni kebayakan penjualnya pompuan kampong. Deme jual hasil kampong yang deme tanam atau buat sendiri atau yang dipetik (seperti buah-buahan, kekacang, herba dll) di keliling rumoh atau kampong deme.

Ni Ablah yg sedang jual sayor, kacang walnut, dan keju kampong rasanya...



Yang ni Ablah (kakak) jual sayur salad marun; daun anggur yg dah direbus untuk buat dolma nasi; hazelnut dan jagung dalam plastik tu; buah epal yang gerenti dari laman rumoh dia dan susu lembu segor dalam botoi. Sah-sah ni hasil kampong dia!

Sejambak marun tu mau RM3 jer; buah epal sekilo RM2-RM3. Salad deme tu besor-besor...



Jualan dari Ablah ni jenis kekacang pulak dan herba seperti mint dan oregano. Herba kerin deme muroh bebenor. Untuk RM4 kome buleh dapat dekat setengah kilo. Kat supermarket kita, sebotoi oregano dari Itali seberat 30 gram mau kena bayor RM8!
Tu sebab teman hangkut balik dekat 1/2 kilo ke Shah Alam, sebab teman suka tabur dalam salad, sup, kuah spegeti, kentang goreng, buat marinate lambchops dan memacam lagi kome.

Sapa nak 30 gram oregano Turki teman, angkat tangan!
Sapa memola angkat tangan, dia dapat!


Tapi mungkin teman antor lambat sikit, sebab teman mungkin lepak kat Pahang ni berbulan kome. Tak pe, herba tak basi walaupun berbulan-bulan dan setahun pun.



Ablah ni pulak specialised dalam pelbagai makarna (pasta) dan hasil yang dibuat dari tepung. Makarna Turki dia pendek-pendek 2-3 cm panjang. Kalau deme nak makan yang panjang atau yg berlubang seperti penne, tagiatelle, vermecelli, makaroni, shell, deme beli kat kedai.

Walnut yg dikutip dari pokok utan atau yg tumbuh di keliling kampong turut dijual selain hazelnut. Susu lembu fresh pun ada. Memang barang organik kome!



Teman idok penah tengok mende kaler-kaler ni kome. Dibuat dari tepung dan di potong kekecik dan dijemur. Deme guna ni untuk dijadikan bahan thickening untuk buat sup. Selain dari tu, home-baked roti pun ada!




Yang ni bukan hasil kampong Laut Hitam. Ni dijual oleh peniaga ptofesional. Buah zaitun tumbuh di wilayah Mediterranean Turki di wilayah Laut Aegean. Kawasan ni tak jauh dari Greece dan dulunya ada kawasan kat sini kome kenali sebagai Sparta dan Troy, cam dalam citer Troy tu. Tapi kedua-dua kawasan ni sekarang tertakluk dalam Republik Turki dan dipanggil Isparta dan Troiya.

Wilayah Laut Aegean ni banyak hasilkan buah zaitun yg dijeruk dan of coz...minyak zaitun!



Pas penat nyongket kat pasar tani tu, meh makan hurma (pisang kaki) yang Pinar peram kat balkon deme. Pisang kaki ni tak diperam dalam beras atau bawah katil cam kita peram buah ciku atau pisang, tapi dibior bersejuk dan berpanas di luor tingkap kat balkon.
Bila dah elok ranum, waaaahh...berlendior jer...manis dan juicy kome!



Seperti yang teman labun sebelum ni, kalau dok rumoh Ilker, teman banyak makan sayur, salad, kekacang...err vegetarian ler.
Ni salah satu menu lazim deme - cili ijo dan tomato ditumis. Makan dengan roti. Tapi cili deme tak pedas, rasa cam makan sayur goreng biasa jer.


Masa dok rumoh Ilker dan Pinar ni teman sempat rakam cara buat dolma cili capsicum. Ari ni kome nengok jer yg dah siap yek. Meh makan dolma biber kome... (biber tu cili)!

16 comments:

  1. oooooooooo best bersih kawasan nya, bukan mcm pasar tani di malaysia hinbgar bingar dan kotor.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Kak Halima...
    awok ghase yang menembak polis eskot PM TUrki tu puak2 sekuler tu.....deme ingat PM TUrki masih dengan deme..... awok ghase leeee.....

    nampok fresh sayo deme tu ye...... pueh kalo dapat ghope tu....lagi2 kalo kite tau deme tak gune kan baje kimia....lagi pueh hati.....
    dan awok palen pueh hati kalo blog kak Halima kite ni ade gambo makan2.... baghu lengkap ghasenye....

    Awok ade tag Kak Halima kat sini.. --- > Giveaway

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,

    Nampakke gamaknye teman ngngkat tangan ni yong??? Camanele ghopenye 30 kilo ..eh, gram oregano. Cam biskut oreo ke?....nampak beno jakunnye teman ni.

    (Teman orang yang keberapa ngangkat tangan ni?)

    ReplyDelete
  4. Kita angkat tangan ni... nak oregano gak! Haha... punyalah bersemangat. Memang kat sini mahal betul. Nak pegang botol kecik tu pun tak berani.

    .
    .
    .
    Mujurlah kat sini masih aman lagi. Walaupun ada yang tak puas hati, tak adalah sampai baling2 bom tu... alhamdulillah....

    ReplyDelete
  5. pasar macam sempoi... murah pulak tu..makan nampak sedap..gua belum pernah ke turki

    ReplyDelete
  6. Sukanyer kat sana boleh makan kekacang banyak2. Murah.

    Comel lote anak org Turki ni.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Kak

    Memang sejuk sungguh tengok muka budak2 yang cute dan montel tu, rasa nak cubit2 je pipi..

    Kak kecur air liur tengok pisang kaki tu, mesti manis kan kak..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Yob PO, ater pasar pun kecik, orang tak ramai, bersih ler sikit.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Salam Yob Shahril, kalau belum ajal...
    Sayur kampong deme guna baja asli, akak nampak deme guna tahi lembu. Tag akak? Alaa nak buat cam ner ni...

    ReplyDelete
  11. Salam Cikgu Humairi, nampak, nampak cikgu angkat 2 tangan. Haa nanti antor nama dan alamat rumoh kat email akak ya. Nanti dpt ler oregano tu, buleh tabur atas salad atau perap daging ke.

    ReplyDelete
  12. Salam Yong dangarumbia, haa org kedua angkat tangan nakkan oregano. Ok, meh antor nama penuh dan alamat rumoh kat teman. Ya, Alhamdulillah kita masih belum sampai tahap baling2 bom kat sesapa.

    ReplyDelete
  13. Salam Yob Brutal, nanti gi bulan madu, mai Istanbul naa.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Yong Nieda, memang muroh dan sedap. Kekanak pun lawor!

    ReplyDelete
  15. Salam Yong UmmiRoss, bebudok masa kecik memang comey. Ya, sedap sungguh pisang kaki yg organik, yg jual kat Msia tak semanis dan juicy!

    ReplyDelete
  16. Kak Yong paling best tengok gambar makanan tu...menyelerakan!

    ReplyDelete