Moh Kite Follow Sesame...

Showing posts with label burung merpati dan sedekah. Show all posts
Showing posts with label burung merpati dan sedekah. Show all posts

Monday, April 11, 2011

Moh Layan Hewan Pulak!


Assalamualaikum dan Salam Hormat,

Dah getik teman nak layan isu-isu manusia ni. Nak layan natang pulak. Tak tension dan stress layan deme ni. Kalau teman ada kat Basaksehir, Istanbul, kul 7:30 pagi gitu sementara teman siapkan kahvalti, teman akan bukak tingkap balkon kat dapur. Teman akan letak beberapa cebisan roti yang dah keras kematu kat ledge tingkap untuk burung gagak dan merpati sambil berniat sedekah bagi pihak Mr T.



Kalau teman tunggu nak nengok deme makan, deme tak datang. Jadi teman intai dari balkon salon. Kekadang pak itam yang datang, kekadang merpati yang singgah. Selalunya pak itam ler. Teman kalih 5 saat, roti tu dah lesap. Cekap bebenor!



Kalau burung merpati, dia lebih tertib dan bersopan. Kalau buleh dia nak bagi salam dulu. Selalunya yang datang solo jer, paling rama 2-3 ekor.



Dia nampak teman. Malu ler pulak nak patuk roti tu. Kalau si gagak, nampak kelibat kita dari jauh dia tak akan turun hinggap. Teman nyorok balik langsir pun dia tau, dan tak akan datang. Anti-sosial punya burung.



Jeling-jeling pulak. Makan ler, teman sedekah.



Ada masa teman boh roti atau biskut kat balkon salon. Sini ada pintu. Kalau cuaca cantik dan mentari bersinar, ewaaah , teman suka ler bukak pintu ni luas-luas. Tapi kalau Mr T ada, bukak kejap jer. Dia gaduh sejuk, sejuk.



Hmmm...kalau yang burung itam ni, cam penyamun jer datang. Bergerombolan dan bising pulak tu. Sekelip mata roti tu lebuh!



Teman boh lagi. Sepasang merpati hinggap berhati-hati, lemah-lembut gaya deme. Makan pun penuh beradap:
"Silakan Ayang..."
"Yob ler dulu...hik, hik!"



Tu hewan kat bandar. Kat Kampong Deredebi pun ada hewan. Yang femes antaranya si Karabas. Kalau dia lalu bawoh rumah mertua, teman panggil, "Karabas, Karabas!" dia akan mendongak. Dia minta makananlah tu. Teman pun campak roti sekeping. Ni kira snack jer. Kang tengah hari atau malam dia panda naik tangga ke beranda dan menyalak mintak roti. Selalunya mertua bagi 2-3 potong roti. Dah dapat dia turun.



Sekali tu teman nampak Karabas minum ayor susu yang mengalir dari dapur. Susu tu lebihan keju yang mertua buang. Jenuh dia minum susu si Fistig ari tu. Sihat ler hewan kat Kg Deredebi ni - makan roti dengan susu!



Selain dari Karabas, si Mafia ni sekali-sekala naik beranda rumoh Mr T cari makan. Kalau teman nampak, teman bagi sekeping roti. Walaupun dia ni kucing tak bertuan, elok jer badan dia berisi.



Yang paling elok makannya si Freelance. Dia dah dianggap kucing rumoh Mr T sebab Kak Emine selalu boh makanan dalam pinggan ayan kat beranda untuk dia. Kekadang dia dapat gak lauk dan tulang ayam atau daging. Namun, dia tak dibenarkan masuk rumoh.
Kalau Karabas jadi security dog, Freelance ni sebagai rat-chaser, walaupun tikus takder dalam rumoh, cuma kat luar jer. Kekadang berhari-hari dia tak balik. Mesti dok dalam kebun atau ladang skodeng burung! Tengok ler dempak jer badan dia ni.



Sebagai penutup, jamu ler mata dengan makan tengah hari di rumoh Tahsin. Sepinggan boreq berinti keju; sepinggan dolma berinti nasi dan stew sayur panjar. Yang putih tu yoghurt. Seperti biasa makan ala-ala vegetarian. Deme ingat teman ni Fistig kot. Meh k
ome...!