
Assalamualaikum dan Salam Hormat,
Bila di bandar Eregli, Laut Hitam, masa di rumoh anak tiri, si Tahsin; teman gemor menyongket ke bandar kelahiran Herkules ni dan lepak di esplanade. Kalau datang masa cuaca cerah, memang sonok. Kat esplanade ni terdapat banyak burung camar.
Bila nengok burung ni, teman teringat sebuah novel yang ditulis oleh Richard Bach bertajuk "Jonathan Livingston Seagull" (1970). Novel ni takder watak manusia, hanya burung camar dan watak utama dia burung camar bernama Jonathan Livingston Seagull. Watak-watak yang lain semua ada 3 nama dan bermula dengan 'Jonatahan'! Sebuah filem bertajuk yang sama pun penah dihasilkan dan lagu temanya dinyanyikan oleh Neil Diamond.

Masa teman ngajor kat sebuah IPTS 2 tahun lepas, salah satu subjek teman ngajor ialah English Literature. Teks yang teman guna, buku si Richard Bach bertajuk si Jonathan nilah. Penuh falsafah novel ni...haru gak nak menginterpretasikan sesetengah baris dan frasa dalam novel ni. Dengan metaforanya, similinya, simbolismenya. Ahh...main layan jer.

Sambil bagi seagulls ni keropok yang penuh MSG kat deme tu (cerodik teman, tak mau makan bagi kat burung. Harap-harap takder yang sakit perut kena MSG!), teman cuba mengimbau senario ketika teman membaca baris demi baris kisah Jonathan. Ni teman boh sikit baris yang memorable, tapi teman googlelah, mana nak ingat:
"The gull sees farthest who flies highest" - haa logik, logik nih! Cam kata peribahasa Melayu, "Jauh berjalan luas pandangan."

"Don't believe what your eyes are telling you. All they show is limitation. Look with your understanding."
Tapi tulah kelemahan kita, suka benor percaya apa yang kita nampok dan dengor, bukan nak buat analisis dengan penuh hemah! Umpama menonton filem low-budget, black n white tu. Dah tengok, buat analisis yang cerodik sikit! Jangan caya 40%!

Selain burung, hewan lain yang banyak melepak kat sini ialah kucing. Dempak, dempak deme ni. Mungkin cukup makan dan ada hamba Allah yang menjaga deme. Ni bukan kat rumoh ni, tapi kat laman pondok nelayan yang ngadap laut.

Ramai deme ni, beranak-pinak! Tengok pada gaya, deme ni cam ada patron. Rasa teman patron deme nelayan ler. Ni mesti dah kenyang tengok pada gaya santai deme. Walaupun ni laman pondok nelayan, elok berlayan tempat ni, siap ada pokok bunga dalam pasu!

Ni lagi sekor yang dempak. Deme tengah dok dekat sorang Yob yang jual ikan hamsi. Sesekali yob tu akan campak kepala ikan yang deme siang untuk pelanggan. Kenyang ler deme ni!

Sambil berjalan tu, teman intai ke bawah espalanade. Nampak gak sorang dua nelayan tengah menjahit jaring yang rosak. Bila dia tak nampak baru teman berani amik gambor dia. Bersih deme jaga tempat deme bekoje ni.

Bot-bot kecik yang bersidai. Tak tau bila waktu deme gi ke laut nangkap ikan. Bot tunda pun ada tapi bukan kat sini.

Ari ni teman posa dan merajinkan diri mengetuk belen-belen hazelnut yang mertua bagi. Tinggal lagi lebih korang 1 kilo yang belum diketuk. Dalam satu jam, siap koje tu.

Pastu teman pikior nak berbuka dengan bubur nasi. Haa elok makan dengan ikan bilis bercili. Apa lagi teman pun goreng ikan bilis, tauhu sekeping yang ada dalam peti ais dan campor hazelnut.
Yessss...ikan bilis dan hazelnut bercili! Tak penah buat dik orang! Untuk menumis cili tu teman guna minyak zaitun. Idok ler teman goreng ikan bilis dan tauhu tu dengan minyak zaitun, goreng deme ni dulu dengan minyak sawit.

Ada sorang kawan blogger ni, nama dia Yob ditdot.ditdot, tanya:
"Akak berbuka posa makan apa nanti?"
"Bubur nasi dengan sambal bilis dan hazelnut!" teman kabor.
"Mentang-mentang dia banyak hazelnut...." Yob ditdot.ditdot usik.
Aterrrr.....